PÅ SPIDSEN

Et Hack i troværdigheden til DR

Byline-billede Lars Rix.
Byline-billede Lars Rix.

Rundt regnet én million lyttere har i de seneste 13 år haft fast frekvens på P4 hver søndag formiddag. Men når de i morgen tænder deres radio for at høre det populære program Café Hack med den lige så populære vært Søren Dahl, vil de i stedet blive mødt med Hit med historien med Dennis Johannesen.

Det er med andre ord et af landets absolut stærkeste radiobrands, som ledelsen i DR valgte at trække stikket på i den forløbne uge. I popularitet ligger Café Hack og bokser med Mads & Monopolet og en anden populær vært, Mads Steffensen, om at være det største på P4s weekendflade. Den slags kan jo få selv den bedste til at ryste på hånden, men i dette tilfælde må man give DR, at de har handlet hurtigt og konsekvent på en sag, der nok kommer til at gøre ondt på lyttertallene, men ikke desto mindre handler om noget så helt basalt som etik og troværdighed.

Da sagen begyndte at rulle i sidste uge, efter at Radio24syv havde kastet lys på en række problematiske forhold, hvor produktionsselskabet bag programmet har opkrævet penge af de steder, som det har besøgt på deres sommerturné, bad man om en redegørelse, og da den var forelagt, handlede man med det samme. Nu ved vi af gode grunde ikke, hvad der står i den interne redegørelse, men fra DRs side var man ikke i tvivl – produktionsselskabet havde handlet i strid med kontrakten og DRs retningslinjer, og der var ingen anden udvej end at opsige samarbejdet.

Spørgsmålet er så bare, om DR har været lidt for hurtige ved havelågen.

Det er ingen hemmelighed, at hele DR på det seneste har været voldsomt presset på en række sager, der ikke ligefrem har højnet public service-mediets troværdighed. Sagen med transport af en korrespondents kones hest, rejseudgifter på chefniveau og betalt frokostpause til medarbejderne er måske små sager hver især, men har samlet set sat ledelsen under et større pres end nogensinde før, samtidig med at der politisk rasles med sablerne forud for forhandlingerne om det kommende medieforlig.

En beskæring eller omfordeling af licensmidlerne er ikke længere ren utopi, og ledelsen i DR har manglet en sag, hvor man kunne vise handlekraft og en høj grad af etik. Her faldt denne uges opsigelse fra Nyhedsdirektør Ulrik Haagerup og Café Hack-sagen yderst belejligt – med mindre man har gjort regning uden vært. For hvis Søren Dahls SK Productions kan dokumentere, at de krævede penge krone for krone er gået til produktionsomkostninger, så har de sparet både DR og os licensbetalere for nogle penge og har derfor en god sag, hvis de gør alvor ud af at lægge sag an mod DR.

I så fald vil DR for alvor få et Hack i troværdigheden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.