Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Er Record Store Day ved at sejre sig selv ihjel?

I dag fejrer pladebutikker verden over sig selv ved den årlige Record Store Day. Festdagen har på få år udviklet sig til en kæmpe begivenhed og et symbol på vinylens comeback. Men i takt med, at de store pladeselskaber har fået øjnene op for dagen, er mange små butikker og labels blevet kørt ud på et sidespor.

Billederne er fra sidste års Record Store Day i pladeforretningen Route 66 i København.
Billederne er fra sidste års Record Store Day i pladeforretningen Route 66 i København.

Det kommer til at ligne et levn fra fortiden. Men den er god nok. Vi skriver 2015, og alligevel kommer der lørdag til at være lange køer og fuldstændigt proppet i pladebutikker verden over. Dagen er kommet for den årlige Record Store Day – de små uafhængige pladebutikkers fejring af sig selv.

Og hvad er det så, at vinyl-entusiasterne stimler sammen om? Jo, det er det hav af eksklusive særudgivelser, der udkommer i begrænsede oplag på lige netop denne dag. Det kan være ældre album, singler eller koncertoptagelser, der aldrig tidligere har været udgivet på vinyl, genudgivelser af udgåede titler eller nye udgivelser lavet specielt til lejligheden. Overraskende cover-versioner, farvede vinyler, picture discs og skæve musikalske samarbejder. Kort sagt guf for samlere. Den får alt, hvad den kan trække, og kun fantasien – og pengepungen – sætter grænser.

Ideen til Record Store Day opstod i 2007 på et tidspunkt, hvor vinylen endnu ikke havde fået den massive revival, vi har set i de senere år. Mange af butikkerne var dengang som nu truet på eksistensen, og Record Store Day skulle derfor fungere som en årlig mærkedag, der kunne skabe positiv opmærksomhed og være med til at holde nålen i rillerne i de uafhængige pladebutikker.

Her otte år efter har Record Store Day vokset sig til en mastodont med op mod 500 officielle særudgivelser og en dag, hvor mange butikker kan sikre, hvad der svarer til flere ugers salg. Og dermed holde gang i butikken som en fysisk ramme, hvor ekspert-, nørde- og samlerkulturen kan trives med kærligheden til musikken og de fysiske formater som omdrejningspunkt. Ligesom i de gode gamle dage.

Men spørgsmålet er, om konceptet er ved at have sejret sig selv ihjel. I takt med at flere og flere er begyndt at få øjnene op for vinylens taktile glæder – alene sidste år steg salget af nye vinyler herhjemme med knap 30 procent ifølge tal fra IFPI – er kritikken af Record Store Day i hvert fald taget til. Og det på trods af at dagen på mange måder har været en af de centrale drivkræfter i vinylens store revival.

For kommerciel, mener de små

Kritikken kommer overraskende nok især fra en række mindre uafhængige pladeselskaber og -butikker, der mener, at Record Store Day er blevet så stor og kommerciel, at det gør mere skade end gavn for de små spillere, som dagen egentlig var sat i søen for at hjælpe. For i takt med at flere og flere er begyndt at købe vinyler og kaste penge efter RSD-udgivelser, er store pladeselskaber som Universal og Sony Music også begyndt at springe med på vognen. Og når det helt store maskineri først kværner, har de små, uafhængige spillere svært ved at gøre sig gældende.

En af dem, der ikke har den store fidus til Record Store Day, er danske Kasper Fjord, der driver både det lille uafhængige pladeselskab Levitation Records og pladebutikken Skoven Kalder på Nørrebro. Ifølge Fjord skaber de mange særudgivelser på Record Store Day massive flaskehalsproblemer på de få tilbageværende vinyl-trykkerier.

»Da jeg begyndte at få trykt vinyler for tre-fire år siden, tog det fem uger at få lavet et tryk. I dag tager det altså tre en halv måned. Og bagefter kommer så efterslæbet af alle de ting, der ikke kunne blive trykt på grund af Record Store Day. Produktionsapparatet er slet ikke er gearet til den stigende efterspørgsel. Jeg kender til nogen, der har måttet vente op til otte måneder på at få trykt deres vinyler,« siger han.

Noget af det, der vækker de blandede følelser hos Kasper Fjord og andre mindre aktører, er, at de store pladeselskaber fylder pladepresserne med en strøm af mere eller mindre ligegyldige kommercielle udgivelser. Og man kan da også sætte spørgsmålstegn ved berettigelsen i at genudgive store dele af Bruce Springsteens katalog på lige netop denne dag, når pladerne allerede ligger og flyder i bunkevis på brugthylderne. Eller som de britiske indie-labels Howling Owl og Sonic Cathedral skrev i et meget omtalt anti-RSD-blog-indlæg forleden:

»U2 har allerede skidt deres seneste album ud på iTunes, hvorfor skal de også forstoppe verdens trykkerier med det?«

Dette års International Record Store Day i pladeforretningen Route 66 i København
Dette års International Record Store Day i pladeforretningen Route 66 i København

Bagest i vinyl-køen

Ifølge Kasper Fjord er Record Store Day gået fra at være en støtte til de små til at være en rigtigt god forretning for de i forvejen meget store.

»Én ting er, at jeg som mindre label ikke kan få trykt mine plader. Noget andet er, at distributørerne kommer på overarbejde. De store butikker bestiller måske 3.000-4.000 vinyler hjem til RSD, men i min lille butik har jeg måske ikke brug for flere end 20. Men det får jeg ikke. Jeg kommer bagest i køen, fordi min ordre er så lille. Det er helt forståeligt. Men det gør det svært i forhold til RSDs udgangspunkt, der handlede om at støtte de små, uafhængige butikker.«

Det er dog langtfra alle, der ser problemet, og langt de fleste danske pladebutikker gør et stort nummer ud af dagen. En af dem er Sound Station på Frederiksberg, der ud over en lang række særudgivelser fra ind- og udland også byder på flere in-store koncerter. Butiksbestyrer Nicolaj Rivier har sågar selv i dagens anledning været primus motor på en 7”-vinyl med de to danske bands Baby In Vain og Electric Elephant. Han synes, at der er lidt for meget piberi fra nogle af de mindre spillere.

»Record Store Day er ligesom juleaften for os. Der er for meget brokkeri. Jeg kender mange, som udgiver her i foråret, som ikke har haft problemer med at få deres ting trykt. Og så mener jeg i øvrigt ikke, at man skal være bange for, at den store klo kommer og tager det hele. Folk køber ikke kun major label-udgivelser. De køber også de mindre ting. Der er efterspørgsel, og det skal vi være glade for. Det gavner alle,« siger Nicolaj Rivier.

Til salg på eBay før udgivelse

Netop den store efterspørgsel har da også ført til en del spekulation fra opportunistiske pladehajer i de senere år. Allerede en uge før årets Record Store Day havde en privat sælger f.eks. startet online-auktioner på eBay på en lang række af årets RSD-udgivelser. Priserne begynder ved omkring 700 kroner for udgivelser, der på dagen højst koster et par hundrede. For en inkarneret vinyl-entusiast som Lorenzo Woodrose, der er frontmand i rockbandet Spids Nøgenhat, er det en af årsagerne til, at han ikke gider Record Store Day.

»Der foregår den her jagt på de sjældne RSD-udgivelser, som så bliver sat til salg for meget større penge på eBay allerede om mandagen. Men hvis folk kan købe en limited udgivelse om lørdagen og så sælge den for det otte-dobbelte ugen efter, så er det jo ikke de små butikker, som RSD egentlig skulle hjælpe, der ender med at lave pengene,« siger han.

Så du hellere, at man slet ikke afholdt RSD?

»Jeg synes egentlig, at det er fint. Men personligt holder jeg mig væk. Der er ulideligt mange mennesker. Jeg elsker at gå i pladebutikker, jeg gør det hele tiden. Men jeg tænker bare, at hvis folk nu købte bare ti procent mere resten af året, så ville der slet ikke være behov for Record Store Day.«

lørdag 19. april 2014 Dette års International Record Store Day i pladeforretningen Route 66 i København
lørdag 19. april 2014 Dette års International Record Store Day i pladeforretningen Route 66 i København

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.