Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Eksperter kan ikke høre forskel på Stradivarius til millioner og en ny violin

Stor blindtest har bevist det: Ikke engang virtuoser kan høre forskel på en gammel og en ny violin.

Du ejer en af de ægte. Du har købt violinen på auktion for 50 millioner kroner eller mere. Og du har sikkert lånt den ud til en ikke alt for fummelfingret virtuos med ansvarsfølelse.

Selve din investering skal nok bære frugt. Antonio Stradivaris violiner er blevet omkring 100 gange mere værd i løbet af det seneste århundrede.

Men du har forhåbentlig ikke købt din Stradivarius for lydens skyld. For du skulle i så fald hellere have satset dine penge på et funklende nyt og meget billigere instrument.

Selv om auktionarius har besunget violinens klang i høje toner, kan han meget vel have solgt dig katten i sækken.

Et hold forskere i Paris har haft violiner af alle aldre til blindtest. De gav ti stjerner inden for violinspil bind for øjnene og bad dem så afprøve i alt 12 instrumenter: Fem fra Stradivaris hånd, seks helt nye violiner og en midt imellem – men alle af højeste kvalitet rent håndværksmæssigt.

Spørgsmålet lød: Hvis du kunne bytte din nuværende violin til en violin fra forsøget, hvilken violin ville du så vælge?

Resultaterne blev trykt i et videnskabeligt tidsskrift for nylig.

Virtuoserne kunne kun gætte identiteten på en gammel og en ny violin omkring halvdelen af gangene. Og nok så tankevækkende: Da de skulle vælge en til sig selv, kom moderne violiner ind på både førstepladsen og andenpladsen - og violinen på sidste plads var faktisk en Stradivarius fra byggerens gyldne periode.

Antonio Stradivari arbejdede i norditalienske Cremona og byggede sine bedste ting i de to første årtier af 1700-tallet.

Om berømtheden tog særlige hemmelig­heder med sig i graven diskuteres endnu. De fleste byggere tror ikke på den teori. Han var nok bare dygtig.

Man har bevaret lige knap 700 af hans instrumenter og handler i dag de fineste af violinerne for beløb på op mod 70 millioner kroner.

Et ny violin af absolut bedste kvalitet kan til sammenligning fås for omkring 100.000 kroner og spiller altså mindst lige så godt.

Testen er i øvrigt den tredje af sin art siden 2010.

Holdet bag fik kritik efter de andre gange og ville derfor gentage forsøget på mere sikker vis.

Ingen i musiklivet troede på resultaterne og ledte derfor efter fejl i forskernes fremgangsmåde.

En af de bedste violiner dengang var for eksempel kommet fra violinbyggerens værksted tidligere samme uge og lød rigtig dejligt.

Kan du godt lide din Stradivarius alligevel?

Trøst dig med det sikre i investeringen og med fænomenet affektionsværdi. Stradivaris violiner er tre århundreder gamle og ejer trods alt en særlig aura.

Man finder bare ikke nogen særlig sammenhæng mellem spilleglæde og violinbyggerens baggrund. Eller som violinbyggeren Joseph Curtin konkluderede:

»Hvis man leder efter en god violin, er dens alder eller oprindelse fuldkommen ligegyldig.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.