Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
KLUMME

Er den danske kunststøtte for høj?

Kaspar Colling er klummeskribent på Berlingske.
Kaspar Colling er klummeskribent på Berlingske.

Ifølge en Megafon-undersøgelse ønsker 51 procent af befolkningen, at kunststøtten bliver sænket. Der, hvor man helst vil spare, er på den direkte støtte til kunstnere og forfattere.

Kritikken er en del af en større og mere generel kritik af kunst- og forfatterstanden. Jeg møder den tit som forfatter. Det er egentligt underligt i en tid, hvor dansk kunst og kultur har enorm succes: Olafur Elisasson er en af verdens største kunstnere, og vi har flere andre i verdensklasse inden for billedkunst. Danske film og TV-serier bliver solgt til hele verden og vinder priser på de fineste festivaler. Mø og Lukas Graham toppede hitlisterne i USA sidste år. Danske skuespillere spiller jævnligt med i store Hollywood-produktioner, og danske forfattere bliver oversat som aldrig før, sælger i hele verden og bliver indstillet til nogle af de største internationale priser.

Hvorfor er vi ikke stolte af disse flotte bedrifter, som er med til at tegne et positivt billede af Danmark i udlandet? Vi er da stolte, når landsholdet vinder i fodbold, eller når en kuglestøder vinder sølv ved OL – jeg er i hvert fald.

Nu handlede den indledende kritik selvfølgelig slet ikke om dansk kunst og kultur generelt, men blot om, at den del af kunststøtten, som tilfalder kunstnerne, er for stor. Men måske er den allerede de facto mindre, end de fleste tror. Lad os tage mig selv som eksempel.

Jeg har siden 2010 skrevet to bøger, som begge har solgt ca. 20.000 eksemplarer. I den periode har jeg modtaget ca. 1,4 mio. kr. i kunststøtte, hvilket er langt mere end de fleste, blandt andet fordi jeg var så heldig at få Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Legater er skattepligtig indkomst, så staten har fået halvdelen tilbage igen. Mine bøger har omsat for ca. 200 kr. X ca. 40.000 = ca. 8 mio. kr. Jeg har fået 15% af de penge, som jeg selvfølgelig har betalt skat af. Jeg har altså tjent ca. 600.000 kr. netto og staten ca. det samme.

Resten af beløbet på 6.8 mio. kr. er gået til forlag, boghandlere, distributører og andre aktører. Hvor meget de har betalt i skat, kan jeg ikke vide, men de betaler, som alle andre virksomheder skat af deres overskud, ligesom deres medarbejdere betaler indkomstskat. Hvis vi antager at ca. 15% af de 6.8 mio. kr. er betalt i skat, så har Skat haft en indtægt på ca. 1.020.000 kr.

Staten har altså netto haft en udgift ved at støtte mig på 700.000 kr., men har modtaget ca. 600.000 + 1.020.000 kr. = ca. 1.6. mio. kr. i skatteindtægter, som følge af mit arbejde og har dermed netto tjent ca. 920.000 kr. på at støtte mig (320.000 mere end mig).

Desuden udkommer mine bøger i ti forskellige lande i Europa i 2017/18 og promoverer dermed Danmark i udlandet, og så har jeg slet ikke nævnt det væsentligste og grunden til, at vi overhoved har en kunststøtteordning i Danmark, at bøgerne forhåbentlig har givet, i det mindste nogle læsere, en interessant og berigende oplevelse.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.