Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Interview

Ensemblechef: DR SymfoniOrkestret skal op i verdenseliten«

Kim Bohr ønsker som ensemblechef at føre DR SymfoniOrkestret op i den internationale elite, men skal samtidig gøre den klassiske musik mere tilgængelig. Så fremover får orkestret to skarpe sæsoner med fokus på kvalitet, mens der i juletiden og om sommeren bliver plads til mere bredde.

Ensemblechef Kim Bohr. Foto: Agnete Schlichtkrull
Ensemblechef Kim Bohr. Foto: Agnete Schlichtkrull

Den sæsonplan for DR SymfoniOrkestret, som DRs ensemblechef, Kim Bohr, præsenterer onsdag, var i store træk planlagt allerede før, at DRs ledelse i september besluttede at nedlægge det 75 år gamle DR UnderholdningsOrkestret. Samtidig vedtog DR-ledelsen en ny, ambitiøs musikplan, der skal styrke den klassiske musik og bringe den ud til en bredere del af befolkningen.

Derfor kigger man bl.a. forgæves i programmet efter det wienerklassiske repertoire, som DR UnderholdningsOrkestret under Adam Fischers ledelse har gjort til sit speciale, og som ifølge musikplanen fremover til dels dækkes af DR SymfoniOrkestret.

»Hvad angår symfoniorkestret, er vi hele tiden ca. to år fremme i planlægningen. Det er ikke bare en knap, jeg lige kan dreje på,« siger Kim Bohr.

»Men det betyder ikke, at vi ikke fremover vil spille Haydn, Mozart og Schubert – eller for den sags skyld Schumann, Mendelssohn og Beethoven. Vi skal bare finde en måde at gøre det på, og det er udfordringen for alle store klassiske mainstreamorkestre. Den største udfordring er i virkeligheden at finde den rigtige dirigent, og det tager tid. Men der er ingen Mozart- eller Haydn-forskrækkelse fra min side, tro ikke det,« understreger han.

I det hele taget er ensemblechefen opmærksom på de krav om øget fliksibilitet og om at bygge bro mellem den klassiske og den mere moderne musik, som musikplanen stiller til de tilbageblevne ensembler, herunder Pigekoret, Vokalensemblet og Koncertkoret foruden BigBandet og ikke mindst SymfoniOrkestret.

»Vi skal favne bredere, men uden at give køb på de enkelte ensemblers skarphed repertoiremæssigt. Kvalitet i den ene hånd, favne bredt med den anden. De to ting skal vi have til at fungere sammen,« siger han.

»Man kunne med et knips med fingrene gøre symfoniorkestret til et fuldstændig allround orkester, der bare gør det hele. Men det ønsker jeg ikke. Jeg vil have det ud af den store gruppe af orkestre i midten og stille og roligt lade det arbejde sig op mod den elite, vi kender fra f.eks. Wien, Berlin, Boston, London og Amsterdam. Og med det orkester, vi har nu, som netop er udvidet med syv pragtfulde musikere fra UnderholdningsOrkestret, og med en dirigent som Fabio Luisi, tror jeg, det kan lade sig gøre.«

Skarpe sæsoner

Men hvordan hænger de ambitioner sammen med de krav om mere fleksibilitet og optræden i forskellige formater ude i landet, som musikplanen pålægger symfoniorkestret?

»Det handler om at lave nogle skarpe sæsoner, hvor vi koncentrerer os om kvaliteten. Og når vi så kommer frem til sommer eller jul, lukker vi op for posen og sætter nogle mere bredt favnende ting i søen. På den måde kan vi gøre begge dele uden at komme til at stille os med et ben i hver lejr,« forklarer Kim Bohr.

»Vi har allerede nu nogle planer for eftersommeren, som vi ikke er helt klar til at fortælle om endnu. Det gælder også Slotskoncerterne, hvor vi fastholder vores bastion på Ledreborg, men skruer det sammen på en ny måde. Og til jul har vi allerede de seneste år haft nogle mere lettilgængelige koncerter, bl.a. nytårskoncerterne, hvor vi virkeligt lukker op og inviterer indenfor, fjerner mystikken omkring den klassiske musik, men forhåbentlig bevarer magien.«

Kim Bohr regner bl.a. med, at Händels »Messias« i december med Fabio Luisi som dirigent og i Mozarts arrangement vil blive en rigtig publikumsmagnet.

Åbne generalprøver

Også de åbne generalprøver, som DR SymfoniOrkestret lancerede for mindre end et år siden, har ifølge Kim Bohr allerede vist sig effektive til at tiltrække nye publikumsgrupper.

»Hvis man melder sig ind i vores venneforening, får man seks-otte gratis generalprøver til nogle af de virkeligt gode koncerter, og det er blevet et tilløbsstykke ud over alle grænser. Vores vennekreds er blevet fordoblet, og mange af de nye er unge mennesker,« siger han.

Nye koncertformer og et udvidet samarbejde om at få musikken ud ikke bare i radioens P2, men også på TV og diverse platforme på nettet er andre initiativer, som Kim Bohr gerne vil arbejde mere med.

Da DR symfoniOrkestret blev stiftet for 90 år siden – med bare 11 musikere – havde man brug for levende musik, fordi man ikke havde ret mange grammofonplader at spille i radioen. I dag er situationen vendt 180 grader – bare med et klik kan man få al slags musik alle steder.

»I dag er vores opgave at være liveelementet i det store mediehus. Vi skal både være det sted, hvor de bedste dirigenter og solister kan lide at komme, så de kan være med til at løfte ensemblet og dansk musikliv. Og samtidig skal vi være et sted, hvor nye koncertformer, ny musik og nye måder at udnytte medierne på bobler og gror, så vi giver flere mennesker chancen for at høre musik.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.