Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Teater

En værre gang oldævl

Der er ingen skæve vinkler – eller nogen vinkel overhovedet på Line Knutzons gennemskrivning af danmarkshistorien på Bellevue Teatret.

Når latteren ikke ruller jævnt hele tiden i en forestilling med Nikolaj Kopernikus, Anders W. Berthelsen og Mille Dinesen, er der noget galt. Foto: PR
Når latteren ikke ruller jævnt hele tiden i en forestilling med Nikolaj Kopernikus, Anders W. Berthelsen og Mille Dinesen, er der noget galt. Foto: PR

Man kunne også bare genlæse sin gamle historiebog fra folkeskolen. Det vil være billigere og sikkert lige så sjovt som at se »Danmarkshistorien« gennem Line Knutzons dramatikerøjne på Bellevue Teatret.

Når latteren ikke ruller jævnt hele tiden i en forestilling med Nikolaj Kopernikus, Anders W. Berthelsen og Mille Dinesen, er der noget galt. Det er der især med teksten, men også med Nikolaj Cederholms instruktion, der mere og mere desperat forsøger at dække over, at de ikke kan tilbyde skæve vinkler på danmarkshistorien, men kun jokes som, at det er »sjovt, det var en kvinde, der satte den første grænsebom op.« Jeg er stadig ikke sikker på, at jeg til fulde har fattet dybden i vittigheden.

Halvanden time varer det. Den bruges mest på at gennemgå oldtiden med kridtnoter på en sort tavle, på en sidehistorie med Nikolaj Kopernikus’ årsregnskab og på et par oplivende scener, som da Anders W. Berthelsen er Paulus, der ringer for at sælge Tollundmanden og hans skrappesidse af en kone den nye religion - med kun én gud.. Efter 1844 kaster Line Knutzon håndklædet i ringen, og skuespillerne må nøjes med at lire årstal og begivenheder af.

De knokler ellers for det. Anders W. Berthelsen får skabt nogle bedårende fjollekarakterer ud af sine forfædre, Nikolaj Kopernikus har en særlig krog i publikum, mens Mille Dinesen er tvunget ind i en besserwissertype, som hun ikke fortjener, men høfligt forsvarer.

Scenografien passer perfekt. Skuespillerne joker med, at interiøret er fra Korsbæk på Bakken, inden de begynder at lege klæd-ud-leg med møblerne: Kaffebordet som nederdel, lysestager på fødderne, og en lampeskærm på hovedet ... det er helt grinagtigt.

Hvad: Danmarkshistorien.

Hvem: Tekst: Line Knutzon. Instruktion: Nikolaj Cederholm.

Hvor: Bellevue Teatret. Til 20. februar.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.