Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dustin Hoffman leverer bedste Netflix-vits i Cannes

CANNES: Jokende skuespillere løfter stemningen efter den anden Netflix-premiere ved Cannes-festivalen

Skuespillerne Ben Stiller, Dustin Hoffman og Adam Sandler i veloplagt form efter visningen af Netflix-filmen »The Meyerowitz Stories (New and Selected)« på Cannes-festivalen. / AFP PHOTO / Valery HACHE
Skuespillerne Ben Stiller, Dustin Hoffman og Adam Sandler i veloplagt form efter visningen af Netflix-filmen »The Meyerowitz Stories (New and Selected)« på Cannes-festivalen. / AFP PHOTO / Valery HACHE

Der var søndag premiere i Cannes på Noah Baumbachs tragikomiske film om en familie i krise, “The Meyerowitz Stories (New and Selected)”, som også er den anden film, som streamingtjenesten Netflix har i konkurrence om Guldpalmen. Og selvom filmens indledende Netflix-logo blev hilst med ironiske buhråb fra publikum, gjorde filmholdet på det efterfølgende pressemøde deres for at løfte den noget sammenbidte atmosfære i »Netflix-krigen«.

Filmen vandt mange publikumshjerter med dens stjernespækkede cast, der tæller Ben Stiller og Adam Sandler, begge i roller, der adskiller sig fra deres sædvanlige mere skingre komediepræstationer, samt Emma Thompson og som stjernernes Nestor, den 79-årige Dustin Hoffman.

Hoffman er omdrejningspunktet i filmen i rollen som en aldrende kunstner, der nedtrykt ser tilbage på en karriere hvis højdepunkt var et enkelt skulptursalg til New Yorks berømte Whitney-museum. Sandler og Stiller spiller hans to sønner, der begge føler sig overset af faderen og som har et jaloux horn i siden på hinanden.

Ligesom den forrige Netflix-film i Cannes, »Okja«, er »The Meyerowitz Stories (New and Selected)« en torn i øjet på franske biografejere, der mener, at Netflix er i færd med at ødelægge det traditionelle filmdistributionssystem, idet Netflix kun i minimalt omfang agter at udsende filmene til biograferne, før de bliver tilgængelig online på tjenesten. Hvis den distribution bliver almindelig praksis vil det ødelægge fremtidige muligheder for at få finansieret film, mener Netflix-modstanderne, da de fleste films hovedindtægt stadig stammer fra biograferne.

På et pressemøde efter filmens forevisning blev den aktuelle konflikt mellem Cannes-festivalen og streamingtjenesten Netflix bragt på banen, idet instruktøren blev spurgt, hvorvidt han ønskede at se sin film på en stor skærm  (et biograflærred) frem for en TV-skærm.

“Jeg har en stor skærm derhjemme,” sagde Dustin Hoffman med et udtryksløst Buster Keaton-ansigt, hvilket fik instruktøren Noah Baumbach til at supplere:

“Ja, fremover viser vi filmen hjemme i Dustins stue!”

Instruktøren fik dog også svaret mere seriøst, idet han syntes at befinde sig på begge sider af konflikten, samtidig med at han pointerede, at produktionen gik i gang længe før Netflix blev involveret..

"Jeg lavede denne film uafhængigt og for egne penge, som jeg laver alle mine film. Jeg forventer altid at komme til at se mine film på det store lærred. (Biografen…) er en unik, enestående oplevelse, der ikke går væk. Netflix anskaffede sig filmen, da vi var ved at gøre den færdig, og de har været meget støttende og jeg føler mig meget taknemmelig overfor dem,” sagde Noah Baumbach.

Ben Stiller ville også give sit besyv med, og da talen faldt på, at Cannes-juryens formand Pedro Almodovar allerede havde forsvoret at give prisen til en film, der gik uden om biograferne, sagde Stiller, at det samme havde Almodovar også sagt om “Happy Gilmore”. Den var et hib til medskuespilleren Adam Sandler, for hvis man skulle have glemt det, er “Happy Gilmore” en af Adam Sandlers efterhånden ganske mange kritiker-udskældte komedier.

På pressemødet så Dustin Hoffman noget bister ud i forhold til sine medskuespillere, der prøvede at etablere en munter tone. Ikke desto mindre havde han endnu et es i ærmet, da en yngre argentinsk journalist præsenterede sig selv med efternavnet Hoffman.

“Er vi i familie? Må jeg ikke lige se dig i profil? Jeg mener at kunne huske, at jeg var på en længere pressetour i Argentina for cirka 30 år siden...,” sagde Dustin Hoffman.

Også Emma Thompson fik markeret sig med betragtninger om »The Meyerowitz (New and Selected)« handling om skam og skyld i visse familier, men tog flest stik hjem, da hun beskrev sig selv i forhold til sine rolle som kunstnerens kone, der gennem hele filmen forekommer lettere intoxikeret.

“Ja hun er tydeligvis alkoholiseret...det var meget nemt for mig at træde ind i den rolle,” sagde Emma Thompson, der som ved tidligere lejligheder af denne type, virkede opsat på at lægge distance til sit image som en pæn dame.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.