Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kulturblokken

DRs selvfedme

Danmarks Radio er netop fyldt 90 år. Tillykke med det.

Bent Blüdnikow
Bent Blüdnikow

DRs programflader har været fyldt med selvrosende indslag, og der var langt mellem de kritiske. Selvransagelse er ikke institutionens mest fremtrædende karaktertræk. Man kan finde mange grunde til kritik og ikke mindst i monopolets dage under Den kolde krig og i 1990erne var institutionen ikke i tilstrækkelig grad sin opgave voksen som demokratiets forkæmper. Danmark og Vesten var truet af en aggressiv sovjetisk magt og af revolutionære voldsgrupper i europæiske lande, men man tog ikke tingene alvorligt og institutionens mange venstreorienterede, der var blevet ansat i flokke efter 1968, havde slet ikke forstået truslen.

Professor Bent Jensen blev stort set ikke benyttet af DR, men et væld af venstrefløjens akademikere og journalister »forklarede«, at Sovjetunionen slet ikke var en alvorlig trussel. Det var ganske naturligt, at VSs forhenværende formand Preben Vilhjelm vandrede direkte ind fra gaden uden radioerfaring og blev ansat som chef for radioens dokumentarudsendelser. De elskede ham i DR.

I DRs radioprogrammer var der frit slag for ansatte som kommunisten Birgitte Rahbek, der i en serie frikendte nordmanden Arne Treholt for at være sovjetisk spion, men det var han altså. Og hun var blot én ud af mange ansatte, der så NATO som fjenden, og ikke de kommunistiske regimer.

Det er sandt, at DR i 2010 sendte en TV-serie, De røde lejesvende, hvor jeg også selv medvirkede, og hvor man så kritisk på DRs egen politiske tendens under Den kolde Krig og tiden efter. Men udsendelsen, der var lavet af Jacob Rosenkrands, vakte da også forbitrelse blandt ansatte og forhenværende ansatte i DR, der ikke var vant til kritik fra DRs egen side. De havde jo ejet mikrofonerne! Resultatet var, at deres pres og en undersøgelse fra DRs seerredaktør, Jacob Mollerup, mundede ud i en påtale af en lille del af serien, men så havde klagerne fået deres luns kød og Rosenkrands sit nederlag. At man fandt noget at hænge en perifær klage op på, kan ikke undre nogen, for klagerne havde fra starten en sympatisør hos Jacob Mollerup, der havde være DKPer og undervist på partiskolen i Rostock.

Der var en generel tendens i DR. Ikke alle var DKPere og VSere, men der var en politisk slagside. Den viste sig også i Thulesagen, hvor DR-journalisten Poul Brink prisværdigt afdækkede, at der var atomvåben på Grønland, men hvor han og hans kollegaer ikke berettede om den sovjetiske trussel, men lod skurkene være de statsministre, der ikke havde fortalt sandheden, og USA, der havde stationeret atomvåbenet. Resulatet blev en ahistorisk fortælling med politisk slagside.

Det ville have pyntet på DR nu efter disse år at vedstå, at man ikke var en allieret i kampen mod kommunisme og venstreradikalisme i disse år. Og at man svigtede.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.