Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

DR og TV 2 tjener penge på prins Henriks bisættelse

DR og TV 2 kræver mindst 27.000 kroner fra de medier, der vil vise optagelser fra prins Henriks bisættelse. Det er »principielt forkert,« mener flere fotochefer.

DR havde eneret på at sende, da Hans Kongelige Højhed Prins Henrik bliver bisat fra Christiansborg Slotskirke.
DR havde eneret på at sende, da Hans Kongelige Højhed Prins Henrik bliver bisat fra Christiansborg Slotskirke.

Det er helt forkert, at DR kan kræve penge fra de medier, der vil bruge optagelser fra prins Henriks bisættelse. Det mener fotochefer fra blandt andet Politiken og Berlingske.

Berlingskes fotochef Søren Lorenzen undrer sig over, at DR, der sammen med TV2 har haft eneret på at dække begivenheden, kan bede om 9.000 kroner pr. sendte minut - samt kræve at mediehuse køber mindst tre minutter.

»Problemet er, at Kongehuset har givet dem eneretten til at dække noget, der er en stor og vigtig national begivenhed, og at de kræver så højt et beløb fra andre medier, der gerne vil vise billederne,« siger Søren Lorenzen, og understreger, at det godt kan give mening at lade udvalgte firmaer stå for transmissionen.

»Det dur jo ikke, at der er kabler og sendevogne overalt. Problemet opstår først, når DR, der som Public Service-station modtager penge fra os alle sammen, ønsker at beholde materialet for sig selv.«

Søren Lorenzen kan ikke huske, at man tidligere har stået i en tilsvarende situation. Det er først inden for de senere år, at bladhusene er begyndt at bruge levende billeder på deres hjemmesider. Men han understreger, at situationen sagtens kan opstå igen. Af samme grund mener han, at DRs beslutning om at opkræve så høje beløb er »principielt forkert«.

»Jeg taler selvfølgelig ikke om, at vi skal have lov til at vise X Factor på vores hjemmeside, men vi kan sagtens komme til at stå i en situation, hvor DR har optagelser fra f.eks. et royalt bryllup, som vi så heller ikke kan bringe.«

Ifølge underdirektør i DR-Medier, Lars Fredenslund Høgsberg, er prisen for de brugte klip fastsat ud fra praksis og en vurdering af den »tunge og omkostningsfulde produktion«.

Han understreger i øvrigt, at DR har handlet efter de politisk fastlagte regler.

»DR må ikke stille indhold gratis til rådighed for kommerciel aktivitet, og det er derfor, vi skal sælge klip,« siger Lars Fredenslund Høgsberg.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.