Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Det stille skrig fra Rusland

Ruslands mest markante og kontroversielle filminstruktør, Andrey Zvyagintsev, fortæller i sin nye film, »Loveless«, historien om en grusom skilsmisse.

Russian director Andrey Zvyagintsev poses before a presentation of his film »Leviathan« in Moscow on January 28, 2015. AFP PHOTO / ALEXANDER UTKIN
Russian director Andrey Zvyagintsev poses before a presentation of his film »Leviathan« in Moscow on January 28, 2015. AFP PHOTO / ALEXANDER UTKIN

Andrey Zvyagintsev stikker den politiske pibe ind efter at have kritiseret det russiske system i »Leviathan« (2014) og været tæt på at komme på kant med Vladimir Putin. Han bevæger sig nu helt ind i privatsfæren i en skilsmisse, hvor det gør rigtigt ondt. Mor og far er så trætte af hinanden, at de allerede har fundet nye partnere og derfor ikke skænker deres 12-årige dreng, Alyosha , mange tanker midt i deres højlydte, egoistiske adfærd. »Loveless« er filmens rammende titel. Vi er kommet et kærlighedsløst sted hen i et land, hvor der hverken klimamæssigt eller politisk er ret varmt i forvejen.

Filmens nøglescene er den – og den skal ses i biografen – hvor den evigt i-mobiltelefon-talende mor går ud af badeværelset i højhuslejligheden og lukker døren efter sig. Lige der bag døren står Alyosha helt alene og græder en lydløs gråd, der er i familie med et skrig eller et nødråb. Jeg kan stadig mærke den knugende følelse i maven, og det var immervæk helt tilbage i maj 2017, jeg så verdenspremieren på »Loveless« ved filmfestivalen i Cannes.

Her gav Andrey Zvyagintsev interviews til den internationale presse. Han er en mand, der taler sagte, men som ved, hvad han vil. Som skuespilleren Aleksey Rozin, der spiller faderen i »Loveless«, formulerer det: »Zvyagintsev skubber os stille og roligt i retning af de meget præcise mål, han har. Som skuespillere var vi meget heldige med ham, for han har så meget magt over et filmset, at han ikke bekymrer sig om, hvor mange minutters film han får i kassen hver dag. Han arbejder meget omhyggeligt med selv de mindste detaljer.«

Du har nævnt Ingmar Bergman som en af dine inspirationskilder. Kan du forklare hvordan?

»Ingmar Bergmans »Scener fra et ægteskab« er nok den bedste film om en skilsmisse nogensinde. Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der er bedre. Hovedpersonerne i hans film er intellektuelle, der har meningsfyldte dialoger, mens mine hele tiden skælder ud på hinanden og har ophedede konflikter. Så det er ikke sådan, at jeg har brugt hans film som en skabelon eller vil konkurrere med den. Jeg har blot nævnt den som et referencepunkt,« siger Andrey Zvyagintsev.

Hele den del af filmen, hvor man leder efter drengen, der er stukket af hjemmefra, er meget thriller-agtig, havde du nogen inspiration fra den filmgenre?

»Det er lidt svært at sige præcis, hvilke film der er tale om, men i en periode gik jeg ofte ind og så film i det russiske cinematek, hvor jeg så en masse klassikere, og det er en stor del af min uddannelse, hvor jeg lærte jeg utrolig meget.«

I Cannes gik der et rygte om, at festival-direktøren, Thierry Fremaux, befalede, at »Loveless« blev klippet en halv time kortere, for at den nu godt to timer lange film kunne få lov til at komme med i konkurrencen. Det afviser Zvyagintsev dog.

Hvor præcist et billede på nutidens samfund i Rusland er filmen?

»Historien foregår i det nære, men vi bruger jo filmsproget til at forsøge at kommunikere med et bredt publikum. Filmen handler om ganske få mennesker, men som man siger, så kan man i en dråbe vand se en refleksion af hele havet. Historien vil derfor forhåbentligt røre alle, men jeg påstår altså ikke, at alle, der kommer i samme situation, vil opføre sig på samme måde. Men vi mennesker er egoistiske og vil ofte bruge andre mennesker for at opnå fordele for os selv,« siger Andrey Zvyagintsev.

I filmen hænger de medvirkende i deres mobiltelefoner hele tiden. Hvilken holdning ligger der bag dette valg?

»Jeg ser ikke mobiltelefonen som problemet. Det er mennesker, der er problemet her. På en måde lægger de hele livet ned i deres telefon. Selv om en smartphone er en god opfindelse, er det en god idé at kigge op fra den en gang imellem. For at se ind i øjnene på et andet menneske. Min film er på den anden side bestemt heller ikke en reklame for mobiltelefoner.«

Kan en film ændre verden og i bekræftende fald hvordan?

»Jeg håber, at mennesker, der ser denne film, vil tænke mere over deres opførsel overfor de mennesker, de elsker. Det er da mit håb, at de overvejelser kan føre til positive forandringer, men det er jo bare mit håb.«

Men karaktererne i din film ændrer sig ikke meget fra begyndelsen af filmen til slutningen. Er det ikke pessimistisk?

»Jamen,det er jo de mennesker, som ser filmen i biografen, der skal ændre sig. Hvis jeg lod mine personer gennemgå en forvandling, jeg havde skrevet mig frem til, ville det ikke nødvendigvis være troværdigt.«

Hvordan fandt du på scenen med Alyosha og det stille skrig?

»Teknisk set og i forhold til dramatikken, så græder han stille, fordi han er bange for, at forældrene skal vide, at han har lyttet til deres skænderier. Han holder sig tilbage, så tårerne er de stille tårer. Stilhed i film er en stor del af filmsproget. Du kan udtrykke meget uden ord. Film er en visuel kunstart, og det skal vi ikke glemme.«

Hvordan vil du beskrive »Leviathan« i dag?

»Jeg følte det som meget hårdt arbejde, der endte med et godt resultat. Seneste gang, jeg så den, var her i Cannes for tre år siden. Det øjeblik i min karriere var vigtigt, og det har givet mig muligheden for at lave »Loveless« bagefter. Det er ikke sådan, at jeg sidder og genser mine gamle film.«

jwj@berlingsske.dk Læs også anmeldelsen af »Loveless« på side 12.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.