Anmeldelse af Arvingerne

Det slutter ikke her

Konflikterne står i kø i andet afsnit af søndagsserien »Arvingerne«, hvis helt store aktiv er Trine Dyrholm.

Signe (Marie Bach-Hansen) og Thomas (Jesper Christensen) forsøger at skærme lille Melody mod morfaren (Bo Carlsson). Foto: Camilla Hjem/DR

»Det slutter ikke her, det kan jeg godt sige dig.« Som om familien Grønnegaard ikke havde nok at slås med. Rigeligt at slås om. Mens der tilsyneladende nu er ro på bagsmækkken om, hvem der har ret til at arve hvad, er indtil flere nye tvister under opsejling i DRs pænt underholdende søndagsserie »Arvingerne«.

Først og fremmest er der kampen om barnet. Det spædbarn, som den psykisk ustabile Isa har efterladt som en evig kastebold mellem resten af medlemmerne i familien – er du helt sunshine, hvor bæres der meget rundt på spædbørn, bleer og skiftetøj i dette andet afsnit, hvor bortløbne Isas borgerligt konforme far (Bo Carlsson) dukker op for at kræve sit barnebarn tilbage og redde det ud af hashtågerne fra den gamle hippiemusiker Thomas – Jesper Christensen rammer sidstnævntes elskelige uansvarlighed lige på den rigtige side af parodien. Konfrontationen mellem den aldrende Don Juan og hans noget yngre svigerfar, der hvæser den lovende trussel, var et af højdepunkterne i søndagens afsnit. Et møde mellem to verdener, som i øvrigt ridses glimrende op af kostumerne: Flipperkluns på den ene side, nystrøgen skjorte og ruskindsjakke på den anden.

Andet afsnit bekræftede i det hele taget, hvad man godt vidste i forvejen: At »Arvingerne« er et kulørt melodrama, en soap i luksusklassen, der maskerer sig som andet og mere, sådan som hemmeligheder, løgne og endeløse konflikter er pakket ind i hverdagspassiar fra idrætshal-danmark, stempelkaffe, gummistøvlerstøvler, termotøj, sydfynske landskabsbilleder og fremragende skuespillerpræstationer, der gør deres til at få usandsynligheder og uhyrligheder til at fremstå troværdige. Bedst af alle er Trine Dyrholms Gro, der nu mest er optaget af familiens andet store problem, kampen om Emil. Vil det lykkes hende at få anklagerne mod familiens sorte får, den yngste bror, som er havnet i Bangkok Hilton, tilbagevist?

Dyrholms ansigt er fortsat seriens store aktiv. Ligegyldigt om hun modtager stressende telefonopkald, så blikket fyldes af tårer, om hun kammer over i rasende udfald, så øjnene lyner og halsens årer står ud som gasslanger, eller forsones med sine omgivelser i et udglattende, hæmmet kram. Trine Dyrholm kan ramme en følelse lige i skabet, så den forplanter sig til den, der sidder og ser på. Hun mestrer kunsten at lægge tvetydige fornemmelser i selv den mest fladtrådte replik. Det er næppe for meget at sige, at hun er med til at gøre »Arvingerne« bedre, end den egentlig er. Godt assisteret af resten af holdet, ikke mindst Carsten Bjørnlund, hvis blege, forpinte fjæs er endnu en af seriens absolutte forcer.

Sydfyns svar på Scarlett O’Hara

Her er vi så fremme ved kampen om Solveig, for hvordan håndterer Frederik den skinsyge, han stadig nærer for Emil, som ikke kunne holde fingrene fra storebrors ellers så loyale kone (Lene Maria Christensen)? Og så må vi endelig ikke glemme kampen om Sydfyns svar på Scarlett O’Hara, den økologiske landmand Signe (Marie Bach-Hansen), seriens kedeligste figur, som nu heldigvis er blevet mindre måbende benovet, men som til gengæld skal manøvrere mellem indtil flere potentielle bejlere – ikke mindst Rasmus Botofts mærkelige halbestyrer, der havde afsnittets bedste replik: »Er du godt klar over, hvor pisselækker du er, når du står og fortæller om hamp?«

Hvad: »Arvingerne«, sæson 2, afsnit 2.

Hvem: Hovedforfatter: Maya Ilsøe. Afsnitforfatter: Lars K. Andersen. Instruktør: Jesper Christensen.

Hvor: DR1, søndag aften kl. 21.