Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Det siger de om Nordisk Råds Litteraturpris til Kirsten Thorup

Kirsten Thorup takker for Nordisk Råds Litteraturpris ved Nordisk Råds møde i Helsingfors, 1. november. Foto: Markku Ulander/Reuters.
Kirsten Thorup takker for Nordisk Råds Litteraturpris ved Nordisk Råds møde i Helsingfors, 1. november. Foto: Markku Ulander/Reuters.

Olga Ravn. Foto: Sofie Mathiassen
Olga Ravn. Foto: Sofie Mathiassen

Olga Ravn, forfatter:

»Jeg sprang op i sofaen og klappede i hænderne, da Kirsten Thorup fik Nordisk Råds Litteraturpris. Jeg troede på en måde, at det var for sent. Jeg har læst Thorup intenst op gennem mine tyvere, men i mine øjne har hun ikke haft den samme selvfølgelig klassikerstatus, som hun fortjener.

Jeg kan huske, at Lars Bukdahl skrev en liste på tavlen på Københavns Universitet over danske forfattere, som danske forfattere var inspireret af, og hun var ikke med på listen. Jeg var rasende og ulykkelig over det. Jeg har forsøgt at få alle til at læse hendes romaner.

Der er rigtig mange yngre poeter, der læser »Love from Trieste«, »Baby« og »I dag er det Daisy« - hendes 1960er-eksperimenterende bøger. Og dem elsker jeg. Men hendes romanværker er noget helt særligt. Hun er Danmarks svar på Doris Lessing. Det er utroligt, at hun bliver ved med at skrive bøger af sådan en kraft.

Jeg kan huske, jeg så hende læse op fra »Bonsa«i og Lille Jonna« til et litterært arrangement i 2012, jeg havde ikke læst »Bonsai«, og jeg lå nærmest nede på gulvet af følelsesmæssig overvældelse over det, hun læste. Jeg blev så chokeret, og jeg næsten græd. Næste dag gik jeg i gang med at læse den. Siden bar jeg »Bonsai« med mig i tasken i næsten et helt år.

Gyldendal spurgte for noget tid siden, om jeg ville skrive en tale til hende i anledningen af hendes jubilæum. Jeg havde lige født et barn og sagde, at jeg ikke kunne, men jeg må med skam indrømme, at det var, fordi jeg beundrer hende for meget (jeg har næsten aldrig talt med hende!) til at turde.

Hun har denne her helt særlige prosa, hvor sætningens enkelhed i sig rummer et dyb af betydning. Vi vil altid til alle tider læse Kirsten Thorup!

Hanne-Vibeke Holst. Foto: Linda Kastrup
Hanne-Vibeke Holst. Foto: Linda Kastrup

Hanne-Vibeke Holst, forfatter:

»Det er fantastisk, at vi har en kvinde, der lever længe nok til at få så stor en anerkendelse af et livsværk, der er så originalt. Den vil give hende den plads, der tilkommer hende i litteraturhistorien. Det er meget opmuntrende. »Erindring om kærligheden« er noget af det sandeste og mest smertelige, der er skrevet om en mor-datter-relation, og mange af de træk, der er i Kirsten Thorups forfatterskab, findes også her. For eksempel har hovedkarakteren, moderen, det til fælles med mange af Kirsten Thorups andre kvindelige romankarakterer, at hun er i en outsiderposition, hvor hun fornedrer sig i sin søgen efter accept og kærlighed fra mænd - og i dette tilfælde også fra sin datter, der hele tiden bebrejder hende, at hun har ødelagt hendes liv og svigtet hende.

Kirsten Thorups kvindelige karakterer er i det hele taget altid meget usikre, og det kan være næsten uudholdeligt at læse, men de er også altid meget egensindige og utroligt stædige og, når det kommer til stykket, vanvittigt stærke. De romaner, de optræder i, er realistiske, men Kirsten Thorup twister altid tingene, så der kommer noget syret over det hele, en skævhed, noget næsten foruroligende psykotisk, og der optræder altid nogle virkelig mærkelige personer, som gør, at vi er langt ude over Normaldanmark, og som gør forfatterskabet så fascinerende. Hun har den der til tider røvirriterende stemme, som store kunstnere nogle gange har i deres kunst. Hun stryger ikke sine læsere med hårene. Det er et stort forfatterskab.«

Johannes Riis. Foto: Gyldendal/Robin Skjoldborg
Johannes Riis. Foto: Gyldendal/Robin Skjoldborg

Johannes Riis, litterær direktør på Kirsten Thorups forlag, Gyldendal:

»Først og fremmest er vi både glade og stolte over, at hun har fået denne her store pris. Den er i den grad velfortjent, og vi glæder os på både hendes og forlagets vegne. Hun har jo været indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris én gang før, for »Bonsai« i 2001, og jeg synes, at man kan sige om alle hendes bøger, at de er noget særligt, for der er en eksistentiel alvor i alt det, hun beskæftiger sig med, og hun har mod til at tage fat på tilværelsens store temaer. Jeg håber, at prisen vil gøre et endnu større publikum nysgerrigt og skabe nye læsere, både af denne roman og af det øvrige store forfatterskab, og at der også vil komme fornyet opmærksomhed på hende ude i den store verden. Hun er før udkommet på fremmede sprog, men det er nogle år siden, og nu vil vi som forlag gøre, hvad vi kan, for at få hende ud over landets grænser.«

Torben Skjødt Jensen. Må kun bruges i forb. med artikel i Berlingske 3.11.2017
Torben Skjødt Jensen. Må kun bruges i forb. med artikel i Berlingske 3.11.2017

Torben Skjødt Jensen, filminstruktør, har instrueret »Hjemme i verden«, et filmisk portræt af Kirsten Thorup (2017):

»Det første der umiddelbart slår én, når man bliver lukket indenfor i Kirsten Thorups hjem og univers er den orden, der hersker, og den disciplin, hun arbejder med. Og når man som jeg har haft mulighed for at gå hende lidt på klingen og få historien om hendes opvækst på Fyn, hendes tanker gennem ungdommen og den vildrede, der prægede hende, da hun kom til København i starten af tresserne, så kan man ikke blive andet end imponeret over hende. Som hun siger til mig i filmen, jeg har lavet om hende: H«vis nogen havde sagt til mig, da jeg gik i gymnasiet, at jeg skulle blive forfatter, så ville jeg tro at de var blevet vanvittige.«

Hun er vitterligt et menneske, der har skullet gennem et opgør og et oprør med sin sociale arv og som kvinde vokse sig stærk i en kultur, hvor mændene bestemte.

Men lige så snart hun tog den beslutning, at det var ord, hun skulle arbejde med, så spirede talentet frem, og da hun ligeledes ret hurtigt besluttede sig for at skrive ud fra sit eget liv, sin egen og sin slægts historie, så voksede hendes talent sig også hurtigt til en metier, som et stort publikum kan spejle sig i – hvilket jo også er den helt entydige forklaring på, hvorfor hun er, hvor hun er i dag, og fortjent kan modtage så stor en pris, som hun lige har fået. Kirsten er et menneske, der er ægte engageret i sig selv og sine omgivelser. Hun er ikke bange for at have holdninger og give udtryk for disse. Hun er på mange måder både usædvanligt stædig, men også lyttende og åben for alt det nye, der sker, og derfor også højt skattet blandt kollegaer og venner, unge som gamle.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.