Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Det Kongelige afslører nyt program med gamle darlings og nye spræl

Det Kongelige Teater har netop offentliggjort sit program for sæsonen 2016-17. Største nyhed er skuespilchef Morten Kirkskovs nye faste ensemble.

Skuespilhusets nye 20 mand store faste ensemble er den mest markante nyhed i det program for skuespil, ballet, opera og koncerter i sæsonen 2016-17, som Det Kongelige Teater netop har offentliggjort. Og selv om efterårets sparerunde betød, at ensemblet ikke blev helt så stort som ønsket, er det opfyldelsen af en drøm for skuespilchef Morten Kirkskov.

»Jeg tror på ensembletanken. Jeg har selv haft meget stor glæde af at have et ensemble i mine år på Aalborg Teater – man kan virkelig se, at der sker noget ekstra, når dygtige skuespillere på samme tid respekterer og udfordrer hinanden. Og jeg synes, at hvis noget teater i Danmark skulle have et stort ensemble, så skulle det være Det Kongelige Teater, der fik muligheden, måske for sidste gang i historien,« siger han til Berlingske.

Der har til det sidste hersket stor spænding om, hvilke skuespillere det nye ensemble omfatter. Og der er både gamle kendinge og nye ansigter iblandt. Holdet består af Henning Jensen, Johanne Louise Schmidt, Tammi Øst, Søren Sætter-Lassen, Peter Plaugborg, Jens Jørn Spottag, Lila Nobel, Peter Christoffersen, Thomas Hwan, Maria Rossing, Kirsten Olesen, Marie Dalsgaard, Mads Rømer Brolin-Tani, Rasmus Fruergaard, Esben Dalgaard, Stine Schrøder Jensen, Karen-Lise Mynster, Morten Hee Andersen, Sicilia Gadborg og Danica Curcic.

Blandt sæsonens højdepunkter i Skuespilhuset er teaterkoncerten »Højskolesangbogen«, familieteater af parret Wikke & Rasmussen samt stjerneinstruktøren Elisa Kragerups livtag med de græske tragedier  »Ødipus og Antigone«. I Operaen kan man se frem til både tåreperseropera i Puccinis »La bohème« og socialrealisme fra mellemkrigstidens Berlin i Bertolt Brechts og Kurt Weills »Mahagonny«, mens Den Kongelige Ballet diverserer med bl.a. det romantiske hovedværk »Giselle« i en ny version af Silja Schandorff og Nikolaj Hübbe samt »Alice i eventyrland« af den britiske koreograf Christopher Wheeldon.

Du kan se hele programmet her

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.