Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Det er kun godt, hvis en film er deprimerende«

Efter flere års forberedelser har skuespilleren Ulrich Thomsen færdiggjort sin spillefilm »In embryo«, som han både har instrueret og produceret – og som han fortryder, at han også fik en rolle i.

Ulrich Thomsen præsenterer i øjeblikket sin film »In Embryo« på, som nogen af dem, der har set den på Berlinalen, kalder en deprimerende film. Det tager instruktøren som et tegn på, at filmen vækker følelser hos tilskuerne. Hans næste projekt, bliver lige som »In Embryo« en film optaget i Los Angeles, men det bliver i en helt anden genre: En sorthumoristisk komedie, som skal handle om racisme.
Ulrich Thomsen præsenterer i øjeblikket sin film »In Embryo« på, som nogen af dem, der har set den på Berlinalen, kalder en deprimerende film. Det tager instruktøren som et tegn på, at filmen vækker følelser hos tilskuerne. Hans næste projekt, bliver lige som »In Embryo« en film optaget i Los Angeles, men det bliver i en helt anden genre: En sorthumoristisk komedie, som skal handle om racisme.

BERLIN: Vi er i biografen »Kinokunst 66« i Berlin. Den danske skuespiller Ulrich Thomsen tager imod gæsterne i biografens forhal. Der er glæde og en smule nervøsitet i luften, selv om dagens hovedperson er både spøgefuld og cool. Om nogle minutter skal Ulrich Thomsen for første gang vise »In Embryo«, en spillefilm som han selv har instrueret, produceret og såmænd også finansieret.

Filmen handler om Sean White (Ross McCall), der er voldelig håndlanger for narkosmugleren Peter (spillet af Ulrich Thomsen). Sean falder for den smukke Lilly, som han prøver at redde ud af en ødelæggende heroinafhængighed, men Lilly har en fortid, der komplicerer tingene. Efter nogle overraskende vendinger i handlingen slutter det med blod og vold.

»In Embryo«, der er klippet af Tómas Gislason, er en kunstnerisk anlagt film med et kraftigt islæt af den særlige krimigenre, der i 1980erne blev døbt »L.A. noir«, og billedsiden domineres af Los Angeles’ menneskeskabte landskaber. Det er endeløse motorveje, skyskrabere og fortabte, ensomme mennesker under de falmede palmer.

»Der er en del, der har set den, der siger, at det er en deprimerende film. Og det er da kun godt. For så har filmen fået dem til at føle noget,« siger Ulrich Thomsen efter screeningen af filmen.

Filmen har længe været et drømmeprojekt for Ulrich Thomsen, og skuespilleren, der har en international karriere ved siden af den danske, forsøgte først at få den finansieret på filmmarkedet ved en tidligere Berlinale, men endte med at betale det meste selv, og henlægge optagelserne til Los Angeles.

Det var også her, det blev besluttet, at filmen skulle drejes endnu mere i en noir-retning. Inspirationerne til filmen er mange: fra »Nighthawks«, Edward Hoppers maleri af natteravne på et cafeteria, til en bog om USAs invasion af Irak.

En film der måske ikke er for alle

»I mine egne øjne, er det en politisk film,« siger Ulrich Thomsen.

Handlingen i filmen tager fart, da det afsløres at begge hovedpersoner har været påvirket af voldelige begivenheder i deres barndom, og at de hver især forsøger at dulme traumerne med alt fra voldsudøvelse til narkotika, og måske endda en form for beskadiget kærlighed.

»George Bush drog dybest set i krig mod Irak for at få et kram af sin far. Han fandt ikke massedestruktionsvåben, men han fik sit krigsfix, og efter krigen skal landet så afjunkes. I mellemtiden har man glemt, at krigen har traumatiseret tusinder af børn,« siger Ulrich Thomsen, der anerkender, at hans film måske ikke er for alle.

Før han gik i gang med filmen, var der nemlig en filminstruktør ved navn Lars von Trier, der gav ham et godt råd: »Lyt ikke til andre end dig selv«. Det førte til en film, der ikke kun vil underholde, men også sætte tanker i gang.

»Med al respekt får man ikke noget ud af kun at forsøge at behage publikum. Man skal hellere forsøge at holde fast i sin vision. Og der er mange, der gerne vil ændre den undervejs,« siger Ulrich Thomsen.

Fortryder sin egen rolle i filmen

På trods af sine mange år som skuespiller foran kameraet, overraskede det ham, hvor svært det er at være instruktøren, der sidder med ansvaret for det hele.

»Det var sgu’ en overraskelse. For når jeg tidligere har siddet med et manuskript, har jeg alligevel altid siddet og »iscenesat« scenen i hovedet og er derfor begyndt at tænke: »Hvor svært kan det være?«. Og det er hundesvært at lave film. Der er så mange ting, der kan gå galt. Det kan bare være vejret, der lige skifter under en udendørsoptagelse. Scener, der fungerede fint i manuskriptet, kan pludselig ikke lade sig gøre, når man står på optagesettet. Så skal man sgu’ tænke hurtigt,« siger Ulrich Thomsen.

Det krævende instruktørarbejde betød også, at han i dag fortryder, at han gav sig selv en birolle i filmen.

»Det skulle jeg ikke have gjort, for det blev alt for kompliceret. Men jeg ville gerne spare lidt penge til en skuespiller,« siger Ulrich Thomsen.

Filmen har et budget på omkring tre millioner kroner, der fortrinsvist er betalt af Ulrich Thomsen selv.

Udfordringerne har dog ikke lagt en dæmper på Ulrich Thomsens ambitioner. Han er i øjeblikket ved at forberede en ny film, der også skal optages i Los Angeles. Der er ikke sat navne på skuespillerne endnu, men filmen bliver en sorthumoristisk komedie – om racisme. Ulrich Thomsen kalder det en »Sideways« møder »The Big Lebowski«.

»Den bliver lidt mere tilgængelig end »In embryo«. Og denne gang vil jeg meget gerne producere den for nogen andres penge fremfor mine egne,« siger Ulrich Thomsen.

Hvornår danskerne kan få lov at se »In embryo« – titlen betyder i øvrigt sådan noget som »det, der endnu er i sin allertidligste vorden« – er ikke helt klart. Dens skaber vil først have den ud på filmfestivalerne og arbejder i øjeblikket på at finde en distributør til biograferne i Danmark.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.