Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Det er hårdt arbejde til en beskeden løn. Men de elsker det

De kommende fem uger står ægteparret Bjørg Gamst og Lars Mølsted på Gamle Scene på Kongens Nytorv, hvor de spiller hovedrollerne i Fredericia Teaters tredobbelte Reumert-vinder, »Klokkeren fra Notre Dame – The Musical«.

Lars Mølsted og Bjørg Gamst er sammen på scenen, når Fredericia Teaters »Klokkeren fra Notre Dame - The Musical« har premiere i København fredag.
Lars Mølsted og Bjørg Gamst er sammen på scenen, når Fredericia Teaters »Klokkeren fra Notre Dame - The Musical« har premiere i København fredag.

De seneste uger har været lettere kaotiske for ægteparret Lars Mølsted og Bjørg Gamst. Og de kommende bliver det ikke i mindre grad, når de frem til udgangen af juli hver aften – næsten – står på scenen på Det Kongelige Teater i de to hovedroller i Fredericia Teaters »Klokkeren fra Notre Dame – The Musical«. Lars Mølsted som krøblingen Quasimodo, og Bjørg Gamst som sigøjnerkvinden Esmeralda.

Forestillingen har i foråret spillet for fulde huse for ikke færre end 60.000 begejstrede publikummer (og teateranmeldere) hjemme i Fredericia. Og forrige lørdag modtog den tre priser ved Årets Reumert 2017: Lars Mølsted blev Årets Sanger, scenograf Benjamin la Cour modtog Talentprisen for sin scenografi, og selve forestillingen fik prisen som Årets Musical/Musikteater. »Sangerne brillerer. Scenografien overrumpler. Iscenesættelsen fascinerer fra første sekund. Alt lykkes i denne overdådige forestilling,« hed det blandt andet i Reumert-juryens begrundelse.

Efter prisfesten i København nåede Bjørg Gamst og Lars Mølsted kun lige hjem og vende i Fredericia, inden de onsdag i sidste uge skulle retur til hovedstaden for at starte prøverne på forestillingen, der fredag har premiere på Gamle Scene på Kongens Nytorv.

Indimellem havde Lars Mølsted en koncert i Sønderjylland og en optræden i TV 2s »Go’ morgen Danmark«, mens Bjørg Gamst havde prøver i Fredericia og i øvrigt var travlt optaget af at planlægge pasningen af parrets to-årige søn, Halfdan, i de næsten syv uger, hans forældre skal arbejde i København.

»Det er et vildt excelark, vi skal have til at gå op,« ler Bjørg Gamst.

»Nogle dage skal han være hos mine forældre på Lolland, nogle dage hos Lars’ forældre i Herning, og andre dage skal han være hos os i København og passes af bedsteforældrene, som kommer over for at tage sig af ham, mens vi er på teatret.«

Lars Mølsted tilføjer: »Der skal arrangeres transport og koordination af børnesæder til bil og weekendseng o.s.v. Man skal nærmest være produktionsleder i sit eget liv.«

Lars Mølsted og Bjørg Gamst er begge uddannet fra Musicalakademiet i Fredericia og har været ansat på Fredericia Teater siden 2011, hvor de er en del af det faste ensemble på fire musicalperformere – som til efteråret udvides til otte. Og de har – sammen eller hver for sig – medvirket i de fleste af de musicalsuccesser, der har været med til ikke bare at sætte Fredericia Teater på danmarkskortet, men også givet det lille egnsteater internationalt ry i musicalbranchen.

Fredericia Teaters »Klokkeren fra Notre Dame - The Musical« modtog hele tre priser ved Årets Reumert 2017, bl.a. som Årets Musical/Musikteater. Foto: PR.
Fredericia Teaters »Klokkeren fra Notre Dame - The Musical« modtog hele tre priser ved Årets Reumert 2017, bl.a. som Årets Musical/Musikteater. Foto: PR.

Høsten på hele tre Reumert-priser – og yderligere en nominering, nemlig Mads M. Nielsen til Årets Mandlige Ensemblerolle – ser de to kunstnere som kulminationen på en udvikling, der har været i gang den seneste halve snes år, ikke kun på Fredericia Teater, men i dansk musical generelt.

»De seneste år er antallet af musicals, der er blevet sat op, jo nærmest eksploderet,« siger Bjørg Gamst. »Men det betyder ikke, at vi har stjålet publikum fra taleteatret – det er mange nye kunder, der er kommet til, som gerne vil se musical.«

»Men det handler også om, at der sættes flere og flere musicals op, der er gode fortællinger. Og at flere og flere dygtige instruktører er begyndt at interessere sig for genren,« tilføjer Lars Mølsted, som mener, at musicalgenren er ved at rette op på sit mangeårige ry for at være »lidt lavkulturel«.

Det har bl.a. været årsag til, at ingen herhjemme har turdet kalde en teaterkoncert for en musical. I USA ville det have heddet en koncept-musical, en jukebox-musical eller anden form for musical. Men i Danmark har man kaldt den slags forestillinger for enten teaterkoncert, musikdramatik eller musikteater – alene for at slippe uden om begrebet musical,« siger han.

Bjørg Gamst bryder ind: »Jeg tror ikke rigtig på det, når folk siger, at de ikke kan lide musicals. Det er bare fordi, de ikke har set de rigtige. Mange opfatter musical som noget meget stort, der kun handler om underholdning. Men en musical kan også være to personer og et klaver. Det handler om at finde det, der tiltaler én.«

»På Fredericia Teater har vi lavet mange af de anderledes formater,« siger Lars Mølsted, der netop selv har spillet hovedrollen i »Problemet med Douglas«, en lille forestilling om en mand, der bliver forvandlet til en snegl – med bare fem personer på scenen og ni musikere.

»Og før den lavede vi en gamer-musical, »Legendale«, der handlede om computerspil. Så musical er i dag meget mere, end det var tidligere. Der er også kommet flere forestillinger, som appellerer til unge,« siger han.

»Men i mange år har der været en frygt for at tage chancer, musicals har ofte været brugt som en cashcow, man skulle tjene penge på, og så skal det selvfølgelig helst være det sikre bud. I Fredericia spiller vi også de sikre ting som »Aladdin« og »Den lille Havfrue« – men kombinerer med noget nyt og eksperimenterende.«

Én af de nyskabende forestillinger fra Fredericia Teater, som har givet genlyd ikke mindst internationalt, var rockmusicalen »Lizzie« om den berygtede øksemorder, Lizzie Borden, som Bjørg Gamst sang hovedrollen i både i Fredericia og da forestillingen i foråret blev sat op på West End i London.

»Det var fantastisk at opleve den respekt, der står om vores arbejde både på West End og blandt folk fra Broadway i New York,« siger hun.

»Faktisk er vi mere berømte for vores nyskabende teater i udlandet, end vi er herhjemme. I Danmark er Fredericia Teater blevet et fyrtårn for den kommercielle musical, men det er kun halvdelen af historien. I udlandet er vi først og fremmest kendt, fordi vi tør tage chancer med små forestillinger og tør udvikle på en måde, der faktisk ikke finder sted hverken på West End eller på Broadway.«

Bjørg Gamst og Lars Mølsted mødte hinanden, da de i 2011 blev ansat på Fredericia Teater. I dag er de gift og har fået barn og købt hus i den jyske provinsby. Og her har de tænkt sig at blive, selv om Bjørgs succes i London og Lars’ nye status som Reumert-modtager sagtens kunne åbne for mere lukrative karrieremuligheder nationalt og især internationalt.

»Til receptionen efter premieren på »Lizzie« i London var der mange, der spurgte, om jeg ikke havde fået en masse agenter til at komme og se mig. Men nej, det havde jeg ikke,« siger Bjørg Gamst.

Musicalperformerne Lars Mølsted og Bjørg Gamst fra Fredericia Teater trives i Fredericia - her på Kurt's Kaffe, som er én af deres favorit cafeer i byen.
Musicalperformerne Lars Mølsted og Bjørg Gamst fra Fredericia Teater trives i Fredericia - her på Kurt's Kaffe, som er én af deres favorit cafeer i byen.

»Jeg har det godt, hvor jeg er. Jeg vil selvfølgelig aldrig sige aldrig, og før jeg kom ind på Musicalakademiet, havde jeg da også, som nok de fleste andre, den her Broadway-drøm. Men i dag vil jeg hellere vil spille noget, jeg brænder for, på en bar mark, end stå på et kæmpe teater og lave noget, som, jeg ikke nødvendigvis synes, er fedt. Lige nu er det her i Fredericia, udviklingen sker. Så hvorfor hyre en masse agenter til at skaffe mig en karriere i London, hvor jeg formentlig ikke ville komme til at lave noget, der er lige så spændende?«

Ingen kan være i tvivl om, at de to kunstnere brænder for deres arbejde og for den scenekunstform, de har været fascineret af lige siden den tidlige ungdom. Men de lægger heller ikke skjul på, at musical er hårdt arbejde for en ikke særlig imponerende løn og med arbejdstider, som de fleste andre nok ville betakke sig for.

»Siden vi blev ansat, har vi sammen med vores to fastansatte kolleger og vores freelance-kolleger bogstaveligt talt knoklet røven ud af bukserne. De seneste seks år har vi konstant haft en arbejdsuge på seks dage, nogle gange med flere forestillinger samme dag, og vi har ikke haft ferie siden august sidste år. Det hele til en løn, der er lavere end de pædagogers, der passer vores søn i vuggestuen,« siger Lars Mølsted.

»Nogle gange spørger man da sig selv – eller andre spørger en – hvorfor man orker at blive ved. Men det, som driver værket, er først og fremmest, at Fredericia Teater er et sted med tårnhøje kunstneriske ambitioner og en visionær chef – Søren Møller – der sigter efter stjernerne. Vi mærker, at vi får lov til at udvikle os. Det er ikke bare arbejde, det er også gratis undervisning og gratis livserfaring. Men hvis folk tror, at fordi man står i spotlightet på den store scene i en musicalsucces som »Klokkeren fra Notre Dame«, scorer man også kassen – så kan de godt tro om igen.«

Da »Klokkeren fra Notre Dame« havde premiere i Fredericia i 2015, var det kun Lars Mølsted, der var på scenen i rollen som den pukkelryggede Quasimodo, mens Bjørg Gamst var instruktørassistent. Når forestillingen har premiere på Gamle Scene, bliver det med Bjørg Gamst i den kvindelige hovedrolle som Esmeralda, og det er første gang, parret spiller over for hinanden i én af teatrets store opsætninger.

»Faktisk har vi begge to lavet flere hovedroller – også sammen – i de små forestillinger end i de store. Vi synes begge to, det er megafedt at lave de små ting, som udforsker genren, selv om de ikke sælger 100.000 billetter – og især for mig er det en fornøjelse, fordi der er flere gode kvinderoller i de små forestillinger end i de store,« siger Bjørg Gamst.

»Men når det er sagt, er det altså også fedt engang imellem at være en del af det helt store udtræk med stort cast, stort orkester og fyldte sale. »Klokkeren fra Notre Dame« er jo også en ekstremt aktuel historie, fordi den handler om mennesker, som både er udsatte og udstødte. Quasimodo på grund af sit handicap og Esmeralda, fordi hun er sigøjner: Det er et tema, som nok altid vil være aktuelt. Og så er det bare en virkelig smuk, rørende historie med sindssygt smuk musik og et kor, der synger, som jeg ved ikke hvad.«

Forestillingen er – hvad måske ikke alle ved – baseret på handlingen i Victor Hugos roman fra 1831 og ikke Disney-filmen af samme navn. Og der er derfor lagt op til en langt mere dyster og brutal oplevelse på scenen end i tegnefilmen, advarer Lars Mølsted.

»Der er blandt andet en helt forfærdelig scene, hvor jeg – altså Quasimodo – bliver pisket på torvet til offentligt skue. Det syntes man, var sjovt dengang,« siger han.

»Men det er også en historie om kærlighed, både forløst og uforløst. Det har været både fantastisk og forfærdeligt at lukke op for hele denne pose af følelser. Ikke mindst slutningen, som er meget, meget sørgelig. Faktisk så sørgelig, at de første fem gange, vi lavede den under prøverne, var der ingen i ensemblet, der kunne synge – vi græd allesammen.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.