Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

»Det allermest spændende bliver at få de to profiler til at befrugte hinanden«

Som nyudnævnt direktør på Republique og Østre Gasværk Teater glæder Emmet Feigenberg sig til at få det bedste fra to meget forskellige teaterverdener til at spille sammen.

En af Emmet Feigenbergs største successer på Det Kongelige Teater var skabelsen af ensemblet Det Røde Rum - og han vil ikke afvise et lignende initiativ i sit nye job.
En af Emmet Feigenbergs største successer på Det Kongelige Teater var skabelsen af ensemblet Det Røde Rum - og han vil ikke afvise et lignende initiativ i sit nye job.

»Der åbner sig nogle helt særlige muligheder, fordi det netop er to yderpunkter i det københavnske teaterbillede, der nu skal mødes. Det store spektakulære Østre Gasværk med 800 pladser og Repuliques linje, der er både international og afsøger grænserne for scenekunstens udtryksmuligheder. Det allermest spændende bliver at få de to profiler til at befrugte hinanden.«

Sådan lyder det fra Emmet Feigenberg, tidligere skuespilchef på Det Kongelige Teater og nyudnævnt direktør for det nye københavnske superteater, det fusionerede Republique og Østre Gasværk.

At det ogås bliver en kompliceret organisatorisk opgave at få de to teatre og to personalegrupper til at arbejde sammen, lægger han ikke skjul på. Og det er også en meget vigtig opgave, »for medarbejderne er jo teatrets vigtigste ressource,« siger han.

»Men der, hvor det virkelig tæller, også for publikum, bliver naturligvis at lave repertoire for de to teatre og lade det bedste fra begge verdener påvirke hinanden. Det helt særlige unikke behøver ikke være smalt og elitært, og det storladne, spektakulære teater kan sagtens være båret af lige så stærk en kunstnerisk kraft som det eksperimeenterende.«

Østre Gasværk Teater har gennem flere sæsoner haft stor succes med at nå det helt unge publikum med store familieforestillinger som »Cykelmyggen Egon« og »Skammerens Datter«. Emmet Feigenberg agter fortsat at have fokus på det unge publikum, men ikke nødvendigvis på samme måde.

»Børnene og ungdommen er ikke bare fremtidens teaterpublikum, men også fremtidens borgere, og hvis man har fat i dem, skal man ikke svigte dem,« siger han. »Men det er ikke sikkert, at det bliver på præcis samme måde. Man kan også tænke sig, at ungdomsprofilen nogle gange flytter til Republique,« siger han.

»Det er jo netop meningen, at de to organisationer skal spille sammen. Ved at have to huse med flere større og mindre scener ligger der nogle synergimuligheder, hvor man kan prøve noget af, hvor risikoen er mindst, og, hvis det slår an, flytte det til de større scener og på den måde optimere økonomien. Man kan sagtens forestille sig, at et projekt begynder på Republique og senere flytter op i det store format på Gasværket. Og omvendt, at nogle af de ting, man lige nu forbinder med Østre Gasværk, dukker op på Republique.

Som skuespilchef på Det Kongelige Teater 2008-15 var Emmet Feigenberg bl.a. initiativtager til Det Røde Rum, et ensemble i ensemblet, hvor især unge scenekunstnere fik tid og plads til at eksperimentere. Og han vil ikke afvise, at han vil forsøge noget lignende på det nye teater.

»Arbejdet med Det Røde Rum var noget af det mest livgivende og spændende, jeg har lavet. Jeg tror ikke, man umiddelbart kan gentage en succes på den måde. Men nogle af de tanker, Det Røde Rum var baseret på, kommer jeg selvfølgelig til at føre ud i livet, for det er jo det, jeg tror på,« siger han.

»Jeg har altid været optaget af, hvor spændende det er at finde nyt talent, give det gode rammer, frihed og blomstringsmuligheder. Det er for mig en kæmpe gave at gøre, og en meget stor del af min indsats vil handle om at spotte dem, der skal tegne fremtidens teater. Det var bl.a. Det Røde Rums særkende, og det kan jeg ikke lade være med. Men det bliver ikke den samme model.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.