Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kunst

Det æstetiske forår

Selv i de såkaldt progressive årtier var der en klar kønsrollefordeling i mange kunstnerægteskaber. For eksempel hos Aase og Poul Gernes. Sidstnævnte var et af de store fyrtårne i 1960ernes danske billedkunst, der jo skulle handle om så meget andet end kunstnerens ensomme skaben. For eksempel kollektive arbejdsprocesser. Og alligevel forklarede Aase Gernes en dag i 1968 sine nærmeste, at »nu laver vi kun Pouls ting«, mens hun pakkede sine egne i en kuffert. Hvad der herefter blev skabt af dem begge, bar kun hans navn.

Heldigvis reviderer nysgerrige forskere jævnligt kunsthistorien, og med en bogudgivelse og en fin udstilling i Møstings Hus for et par år siden, blev Aase Gernes’ personlige værk trukket frem af kuffertens glemsel. Det samme er hun på Charlottenborg i en særophængning, der viser hendes optagethed af mønstre og farver og billedkunstens dekorative kvaliteter.

På sin vis afspejler de mange forskellig- artede værker af Aase Gernes en af hovedtendenserne på årets forårsudstilling. Mange af deltagerne viser en udpræget interesse for organiske og amorfe forme. Samtidig er det påfaldende, hvor mange og hvor ofte ydmyge materialer, flere af de omkring 100 udvalgte deltagere i den censurerede udstilling bruger.

Tidligere var der adskilte sektioner på Charlottenborgs Forårsudstilling, og om end det kunne føles som en svækkelse, at kategorierne som foto, grafik, arkitektur og kunsthåndværk forsvandt til fordel for en opfattelse af hele feltet som billedkunst i bred forstand, fungerer det i år. Adskillige af udstillerne bevæger sig tilsyneladende ubesværet mellem egentlig skulptur og keramik. Det er, som om det er en undersøgelse af formerne og formernes forvandling, der går igen i mange værker. Også i flere videoværker, og det er med til at gøre årets udstilling meget vedkommende.

Mange af deltagerne er sig traditionen bevidst. Erindringen om en stor billedhugger som Willy Ørskov dukker op mere end én gang, og den konceptuelle kuffert er pakket med referencer til kunsthistorien. Men det er alligevel nye erfaringer og et andet tvist, der præger årets udstilling, der appellerer til eftertænksomheden. Og til en glæde over former og muligheder i materialer.

Hvor: Charlottenborg, Kgs. Nytorv, København. Hvornår: Tirsdage-søndage 11-17, onsdage tillige til 20. Til 11. marts.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.