Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Derfor fylder Game of Thrones mere end Badehotellet

Den nye sæson Game of Thrones er i luften under voldsom mediebevågenhed. Også i Danmark selv om seertallet egentlig er langt under populære hjemlige TV-serier. Men der er andre ting, der tæller i streaming, lyder det fra TV-ekspert.

Nikolaj Coster-Waldau i den nye sæson af Game of Thrones.
Nikolaj Coster-Waldau i den nye sæson af Game of Thrones.

Arya Stark endte med at være blind, og hvordan skal det nu gå hende i den nye sæson? Daenerys Targaryen holdes ukampdygtig hen af douthraiske krigere -  er dragerne på vej efter hende? Og Jon Snow - er han virkelig nu også helt død?

Den slags familiær omgang med hovedpersonerne i Game of Thrones har der for en TV-serie været ganske usædvanligt meget af op til starten på sjette sæson natten til mandag dansk tid. I New York har nogle af de barer, der normalt viser store sportsbegivenheder, inviteret til Game of Thrones-parties, og internationale nyhedssites og filmmagasiner havde mandag morgen anmeldelser af første afsnit af den nye sæson øverst på sitet.

Også i Danmark har serien været imødeset med en forventning og en foromtale på nettet, som en forårsfest hos en kåd gymnasieklasse. Trods det, at streaming-kanalen HBO Nordic, der viser serien ifølge målinger kun ses af i snit 5-6 procent af danskerne - HBO Nordic opgiver ikke officielle tal. Men for streaming-serier handler det om meget andet end seertal, siger TV-ekspert Keld Reinicke, der er tidligere chef på TV 2 og i dag arbejder med TV-udvikling.

»Det er selvfølgelig helt andre seertal, når DR sender en serie søndag aften, eller TV 2 sender Badehotellet. Men streaming-tjenesternes forretningsmodel er abonnnement og ikke seertal. Det handler om at få presseomtale, og det er bedre at have færre seere,  der virkelig brænder for det, de ser og skriver det på deres facebook-side. Så lidt hårdt sagt kan man kalde serierne en udspekuleret markedsføringskampagne,« siger Keld Reinicke. Han fremhæver Netflix-serien »House of Cards« som et særligt godt eksempel, fordi alle journalister kan lide den, så den får vildt meget presseomtale.

»Det handler om at lave kvalitetsserier, og når det kommer til Game of Thrones er det faktisk også en serie, der formår at fange rigtig mange mennesker både i Danmark og i resten af verden. Ifølge målinger er det den mest streamede serie i verden og også den serie, som flest downloader ulovligt, så det er ikke bare PR,« siger Keld Reinicke. Det er især de yngre generationer - dem under 45 - der ser streaming-serierne.

Gennem kabelpakker og Itunes er der andre veje til at se Game of Thrones end HBO Nordic, men Keld Reinicke mener dog også, at tjenestens seertal er noget større i disse uger. »Folk shopper  ud og ind af abonnementerne. Så jeg vil personligt tro, at HBO har op mod en tredobling af abonnementerne, når der kommer en ny Game of Thrones-sæson.«

Fra HBO Nordics side holder man kortene tæt på kroppen. »Det er klart, at en så stor og populær serie som Game of Thrones har en positiv indvirkning på antallet af abonnenter, men derudover kan vi ikke kommentere på tal og udbredelse,« lyder svaret fra Executive Vice President Marketing, Christina Sulebakk, på Berlingskes henvendelse.

Keld Reinicke følger selv med i Games of Thrones, og nævner uforudsigeligheden gennem de mange forkellige og - udskiftelige - hovedroller, som en af grundene til, at serien kan fastholde interessen i sjette afsnit. »Og så er det bare godt håndværk, hvor manuskriptet holder et virkeligt højt niveau,« mener TV-eksperten.

Og åbenbart også ind i sjette afsnit. I hvert fald noterer anmeldersitet Rotten Tomatoes et positivt snit på 85 procent af de hidtidige anmeldelser, blandt andre Entertainment Weeklys, der skriver, at første afsnit »The Red Woman« leverede den stærkeste åbning af en sæson.  Og Jon Snow - ja, han er tilsyneladende helt død.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.