Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Datanørder kan lure, hvilke Roskilde-koncerter du kommer til at gå til

Dataprojekt følger adfærden på Roskilde Festivalen nøje. Er i stand til at forudsige folks koncertbesøg med 90 procents sikkerhed.

Tæt sammenstimling på Roskilde Festival til Savage Rose - helt som data-modellen havde forudset. 
Tæt sammenstimling på Roskilde Festival til Savage Rose - helt som data-modellen havde forudset. 

Hvor skal vi hen og hvad skal vi nu høre? Det evigt aktuelle spørgsmål for gæster på Roskilde-festivalen, og uanset hvor spontan, man føler sig, og hvor meget man ind i mellem tumler rundt mellem scenerne, så er det samlede billede slet ikke så uforudsigeligt.

Det viser et storstilet dataprojekt, med deltagelse af folk fra CBS, IBM og Roskildefestivalen, der har samlet dataforskere fra nær og fjern på Teknisk Skole overfor Roskilde-festivalen, og herfra samler data og laver modeller over festivalgængerne færden.

Det gjorde man også sidste år, og det førte til en model, der ganske præcist forudsiger, hvilke koncerter folk går til, fortæller Henrik Hammer Eliassen, der er analytiker hos IBM.

»Efter sidste års festival kiggede jeg på, hvilke drivere der gør, at man kommer til en koncert. Vi brugte Roskilde-appen, som  tracker hvilke koncerter man besøger, hvis man giver den lov. Og vi så på sammensætningen af spilleplanen, hvilke scener hvad spillede på, og hvor mange spotify-followers hvert band havde.  Så fik jeg lavet en model for 2016, der var overraskende præcis, som vi har overført til 2017-line uppet. Så den bruger mønstrene fra sidste års festival til at forudsige dette års festival,« fortæller Henrik Hammer Eliassen.

Sidste år ramte modellen 90 procent korrekt, og jo tættere på festivalen man laver prognosen, jo mere præcis kan den blive. At topnavnene er de, der boner mest ud på forudsigelsesgraferne er næppe underligt, men for Henrik Hammer Eliassen var det alligevel overraskende at Savage Rose stod til at blive det mest populære band om torsdagen.

»Det havde jeg ikke lige set, jeg havde troet, det mest henvendte sig til nogle halvgamle nisser som mig. Samtidig stod et band som The XX, som måske ikke er så mainstreamkendt som det, der ville få næstflest tilhørere, og der var også helt tæt derovre,« fortæller IBM-analytikeren.

Hvor man sidste år fulgte folks færd til koncerter, prøver de i alt over 40 mennesker i datacentret på Teknisk skole at få et billede af, hvor de går hen efter koncerterne - det næste kvarter og den næste time.

»Det sidder vi og laver en model på til en kommende festival. Ud fra et sikerheds- og servicesynspunkt er det ganske vitalt. Vi tager nogle nøglesteder som indgange, broen over jernbanen og andre knudepunkter, hvor der kan ske nogle ophobninger, som man skal være særligt opmærksom på sikkerhedsmæssigt, og prøver at lave en model over det,« fortæller Per Østergaard Jacobsen, projektleder CBS.

Som udgangspunkt er modellerne et forskningsprojekt, men resultatet vil også kunne bruges uden for festivaler - til store foboldlkampe, demonstrationer, og 1. maj for eksempel, hvor der er mange mennesker samlet, og man har behov for at optimere planlægningen af service og sikkerhed, forventer data-analytikeren, der sammenligner prognoserne med en vejrudsigt.

Dem er der mange, der har fulgt nøje i løbet af Roskilde-festivalen - også IBM og CBS-folkene, som egentlig godt vil have lidt regn.

»Jeg tør næsten ikke sige det, men ud fra en model-synspunkt er det rigtigt fedt, at der kommer noget variation i vejret, så vi kan se hvordan modellen holder i forhold til det. Og vi sidder jo i tørvejr, så vi kan sagtens,« siger Henrik Hammer Eliassen.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.