Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danske skuespillere går til filmen – som instruktører

Thomas Levin, Julie Ølgaard og Magnus Millang er blandt de danske skuespillere, der har instrueret egne film. Det kan der komme overraskende resultater ud af.

alma
alma

Amerikanske filmstjerner har hyppigt en eller to spillefilm på deres CV, som de selv har instrueret eller skrevet manuskript til. Herhjemme har har blandt andre Ulrich Thomsen både instrueret og skrevet (og finansieret) filmen »In embryo«, og andre er begyndt at følge trop. På den igangværende kortfilmfestival i Odense kan man se tre skuespilleres selvinstruerede film, der spænder vidt i genrer.

Julie Ølgaard fik inspiration til at lave sin egen film, mens hun var i USA for at spille med i den amerikanske gyserfilm »Fortune defies death«. Det resulterede i kortfilmen »Trigger«, hvori en gangsterbande i 1920erne kører til en afsides plet i skoven for at henrette og begrave en af deres egne. Tvistet i filmen er at bandens medlemmer alle er kvinder, med Ellen Hillingsø som barsk, cigarrygende gangsterdronning, der nyder et glas og hører musik på en rejsegrammofon under mordet. Det har den overraskende effekt, at man som tilskuer rykkes ud af sin komfortzone og bliver en anelse usikker på, hvad det hele drejer sig om.

»Jeg har jævnligt stået i den situation, hvor jeg syntes, at manderollerne i en film var mere interessante end min egen rolle. Det gav et interessant resultat at bytte rundt,« siger Julie Ølgaard.

Hun har dog ikke lavet »Trigger« for at lave om på kønsrollerne i dansk film, for hun synes, at dansk film er »god til at vise noget, der gør ondt«.

»Jeg tror ikke, at jeg er Guds gave til instruktørfaget. Som skuespiller er man en del af en pakke. Jeg laver en scene og gør mit bedste, men derefter er filmen helt ude af mine hænder. I dette tilfælde havde jeg selv det sidste ord i alle dele af produktionen, og det var vildt grænseoverskridende,« siger Julie Ølgaard, der fik (endnu) mere respekt for instruktørgerningen under optagelserne og efterarbejdet på »Trigger«.

»Som skuespiller ved jeg noget om, hvad der er brugbar respons fra instruktøren. Det håber jeg, mine egne skuespillere kunne mærke. Det er fedt at lege med karaktererne, og det er den leg, som i sidste ende giver det gode samspil mellem skuespillere og instruktør,« siger Julie Ølgaard, der har fået mod på at instruere flere film.

Det samme gælder Thomas Levin, der har skrevet og instrueret den halv time lange kortfilm »Walter & Alma«, hvori en 13-årig pige (Frida Luna Roswall Mattson) bliver ven med en livsforbitret mand (Kim Bodnia) der har mistet førligheden efter en ulykke.

Instruktørarbejdet giver Thomas Levin mulighed for at tænke mere over, hvor afhængig en skuespillers præstation i en film eller TV-serie er af de mennesker, der behandler den efterfølgende i klipperummet.

»En skuespillers ansvar på film er et andet end det, skuespillere har på en teaterscene. På teatret er det jo skuespilleren, der »klipper« og fortæller historien. På film indgår skuespilleren som en brik i en fortælling, der kan manipuleres på et hav af måder, og at få lov til at sidde på den anden side med fingrene nede i materialet, giver en frihed rent bevidsthedsmæssigt, når man så igen står foran kameraet, fordi man måske forstår, at ansvaret for den endelige scene eller fortælling så tydeligt også er ude af ens hænder,« siger han.

I USA er det almindeligt at skuespillere både skriver og instruerer film, men i Danmark er der en tendens til større faggrænser, som ifølge Thomas Levin har deres udspring i landets kunstneriske uddannelser. Men der er mange gaver at hente for en skuespiller i at instruere, siger Thomas Levin.

»Alle mine forbilleder blandt skuespillere ved også en masse om den tekniske side af filmkunsten. At forstå så mange parametre som muligt inden for det medie, man udtrykker sig i, skal gerne resultere i en frihed, hvor man træffer valg og ikke arbejder i blinde. Man kan heller ikke forestille sig en pianist, der ikke aner, hvordan et klaver fungerer. Viden og håndværk skulle i sidste ende gerne resultere i større frihed,« siger Thomas Levin.

Magnus Millang, som mange danskere elsker i rollen som den gnæggende ejendomsmægler fra satireprogrammet »Danish Dynamite«, har i årevis båret på drømmen om at lave filmkomedier.

»Faktisk lige siden jeg som 21-årig fik afslag fra at komme ind på erhvervsøkonomi på CBS,« siger han.

Nu har han fået virkeliggjort en del af drømmen med kortfilmen »Kein Problem«, hvori Christopher Læssø og Mikkel Boe Følsgaard spiller to backingsangere i et rockband, der begge pludselig øjner en chance for at komme længere frem i rampelyset, da bandets forsanger bliver syg forud for en vigtig koncert.

»I USA ville begge bare sige ligeud, at de gerne ville være forsangere, men i Danmark har vi en anden indstilling, hvor ambitioner helst skal holdes hemmelige,« siger Millang, der fortæller, at filmens handling bygger på virkelige personer, hvis identitet skal forblive ukendt.

»Kein Problem« er en tåkrummende, underspillet satire på danskerne, når janteloven hærger mest brutalt og frygten for at blive til grin er værst. Samtidig er filmen fuld af ægte menneskelig smerte. Magnus Millang har flere projekter, han kæmper for at få realiseret, heriblandt spillefilm.

»Hvis jeg bestemte over pengene til dansk film, lavede vi nogle flere komedier. For det er vi gode til i Danmark,« siger Magnus Millang.

Julie Ølgaards »Trigger«, Thomas Levins »Walter & Alma« og Magnus Millangs »Kein problem« kan ses på Odense Internationale FIlm Festival.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.