Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danske film mister tilskuere: »Det nytter ikke at give folk vandgrød, når de drømmer om store saftige bøffer«

Danskerne elsker at gå i biografen, men vælger i stadig højere grad at købe billet til en amerikansk film. Biografernes formand mener, at udviklingen skyldes en fejlslagen kurs fra Filminstituttet.

Vi vælter ind i biografen, men når vi skal vælge film ved skranken, vil vi helst se en amerikansk film. Og udviklingen går den forkerte vej. Det viser tal fra brancheforeningen Danske Biografer.

Selv om der er solgt over fem millioner biografbilletter siden nytår, er kun 22 procent af dem købt til danske film. Det er et fald i forhold til samme periode i 2016, hvor 29 procent af de solgte billetter gik til danske produktioner, og et meget stort fald i forhold til året før hvor de danske film stod for 40 procent af billetsalget i løbet af årets første fire måneder.

»Der skal jo nærmest ske et mirakel, hvis ikke besøgstallet til danske film i 2017 bliver ringere end katastrofeåret 2016,« siger formand for Danske Biografer Kim Pedersen, der mener, at problemet ligger i, at Filminstituttet har valgt at fokusere på de såkaldte lavbudgetfilm, der laves for under fem millioner kroner.

»Traditionelt set er det først på året, at biograferne hiver folk ind. Men man har satset på de helt forkerte ting ved at prioritere film uden folkelig opbakning. Det nytter jo ikke noget at give folk vandgrød, når de i virkeligheden drømmer om store saftige bøffer,« siger Kim Pedersen.

Der er ingen tvivl om, at biografpublikummet godt kan lide action og store armbevægelser. Lige nu er de mest sete film actionbraget »Fast and Furious 6«, superheltedramaet »Guardian of the Galaxy, Vol 2« samt en række børne- og animationsfilm som »Boss Baby«, »Smølferne og Den hemmelige landsby« samt »Skønheden og Udyret«.

De eneste danske film på top ti er Jesper Rofelts »Dan-dream«, der har solgt knap 66.000 billetter siden slutningen af marts, og  Peter Schønau Fogs »Du Forsvinder«, der på halvanden uge har solgt 107.000 billetter.

»Jeg skal ikke sidde og sige, at det går rigtig godt. For det gør det ikke,« indrømmer Henrik Bo Nielsen, der leder det danske filminstitut.

»Vi vil gerne have, at hjemmemarkedet er over 25 procent. Hvis det kysser 30 procent, er vi rigtig tilfredse, og det kniber det lidt med. Men det arbejder vi selvfølgelig benhårdt på,« fortæller Henrik Bo Nielsen, der blandt andet har indkaldt branchen til 11 dialogmøder, hvor man blandt andet skal se på nye finansieringsmodeller.

Ifølge Henrik Bo Nielsen er det her, problemet ligger. Støtten til lavbudgetfilm har intet med sagen at gøre.

»Man kan ikke sige, at krisen skyldes de billige film. De fuldfede, danske produktioner ville også mangle, hvis de mindre film faldt fra - blandt andet fordi mange af vores dygtige folk arbejder med udenlandske TV-produktioner,« siger Henrik Bo Nielsen.

Producentforeningens formand, Klaus Hansen, er enig i, at filmbranchens økonomi er dårlig, blandt andet fordi DVD-salget ikke længere findes som en fornuftig indtægtskilde. Alligevel advarer han imod at lægge »dansk film i graven hver anden måned«.

»Der er masser af gode film på vej, og danskerne har stadig lyst til at komme i biografen. Vi skal blot finde en bedre finansieringsmodel – enten ved at få mere statslig støtte eller ved at lave færre film,« siger Klaus Hansen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.