Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-NYHEDERNE:

Dansk skuespiller som tysk bordelgangster i australsk noir-TV-serie

Ny sæson af Top of The Lake blev i går vist i Cannes - med Elisabeth Moss, Nicole Kidman og danske David Dencik i en usædvanlig sammensat rolle i den mørke krimiserie. Og så har stjernen Kristen Stewart lagt sin debutfilm i hænderne på den danske klipper, Jacob Schulsinger.

Elsiabeth Moss og Nicole Kidman er begge med i Jane Campions nye sæson af TV-serien Top of the Lake. 
Elsiabeth Moss og Nicole Kidman er begge med i Jane Campions nye sæson af TV-serien Top of the Lake. 

Også i Cannes var terror-myrderierne i Manchester på alles læber tirsdag. Festivalen holdt midt på dagen et minuts stilhed for at vis sin respekt for ofre og pårørende, og det storstilede festfyrværkeri over havnen tirsdag aften blev aflyst. Cannes-festivalen fylder jo 70 i år, og det markeres med en række arrangementer - blandt andet med en festmiddag for særligt inviterede tirsdag aften, der skulle være sluttet af med festfyrværkeriet.

Samtidig blev sikkerheden skruet en ekstra tand i vejret i går, og der er ingen tvivl om, at de mange sikkerheds-foranstaltninger har gjort stemningen en smule mindre festlig, end man har været vant til i tidligere år, lyder det fra flere gæster. Til gengæld er forståelsen for foranstaltningerne ikke blevet større.

Tirsdag i Cannes var der lejlighed til at få et kig på anden sæson af Jane Campions  TV-serie »Top of the Lake«, der i denne ombæring har fået undertitlen “China Girl”, og har Nicole Kidman på rollelisten.

Instruktør Jane Campion og medforfatter Gerard Lee samler ganske nøje trådene fra første sæson for fire år siden i en opfølger, der veloplagt går til stålet med alle den forrige sæsons kendemærker: fantastisk farverige karakterer, detaljerigdom i både miljøer og karakterernes psykologi, og ikke mindst en fortløbende kritik og omvending af traditionelle kønsroller, der dog aldrig føles udvendig og klistret på handlingen.

Robin (Elisabeth Moss), der er blevet en kendt i politiet for sin optrevling af en pædofiliring i en new zealandsk provinsby (første sæson), men er flyttet til Sydney i Australien, fordi hendes ægteskabsforsøg med Johnno blev en spektakulær fiasko.

Nogle elementer er variationer af forrige afsnit. Redningen af den druknende maori-pige, der startede første sæson, er blevet til en fundet af en meget død thailandsk pige, hvis lange sorte hår rejser sig som en søjle af blæk fra en revne i en kuffert der smides i havet.

Hvor første sæson skildrede et lurvet provinskriminelt miljø i New Zealand, er vi nu i Sydneys hårdkogte bordelmiljø, hvor man til med kan se den danske skuespiller David Dencik brillere i en stor rolle som en ekcentrisk og ikke så lidt karismatisk alfons af tysk afstamning.

Denciks karakter hedder Alexander Puss, og virker visuelt modelleret over Harvey Keitels ulækre pimp i »Taxidriver«, med samme svaj i bukserne og lange fedtede hippiehår. Til gengæld er Puss i serien udstyret med en fortid som professor ved universitet i Leipzig og kan citere passager fra Dostojevski udenad. Altså endnu en fantastisk »Top of the Lake«-figur der er så  usandsynlig, at det på en eller anden måde virker realistisk.

TV-seriernes indtog i det officielle Cannes- program er en ting,som de fleste kan goutere - i hvert fald når instruktøren hedder Jane Campion. Nogen andet er diskussionen om Netflix, som har fyldt meget hernede, fordi streaming-tjenesten insisterer på at lægge filmen direkte ud on-line. Det har så fået Cannes-festivalen til at ændre reglerne, så konkurrencefilm fremover skal have biografpremiere først, og det kan betyde et farvel igen til Netflix, siger selskabets indholdsdirektør, Ted Sarandos nu.

»Måske kommer vi ikke tilbage - i hvert fald er det noget mindre attraktivt for os med de nye regler, som jo vil stille vores kunstnere dårligere,« sagde Sarandos til filmbladet Variety, og undrede sig samtidig over, at kommercielle forhold skulle spille ind i en kunstnerisk vurdering.

»Det er jo et paradoks, hvis filmene skal have kommercielle muligheder for at være på en festival,« konstaterede Ted Sarandos, som ellers var glad for at opmærksomheden den sidste uge mere har handlet om indholdet i Netflix’ to film i guldpalme-konkurrencen, »Okja« og »The Meyerowitz Stories«.

»Men Cannes elsker en skandale og den her kan man kalde »‘L’Affaire de Netflix«, jokede Netflix-direktøren.

En anden stjerne, der har besøgt Cannes-festivalen er amerikanske Kristen Stewart, der har været i Sydfrankrig for at præsentere sin instruktør-debut, kortfilmen »Come Swim«. En film, der har et dansk fingeraftryk, da klipningen af filmen er lavet af danske Jacob Schulsinger.

Han har også været filmklipper på Ruben Östlunds guldpalme-kandidat, »The Square«, og fortæller til Berlingske, at det var en helt igennem positiv oplevelse at arbejde med den amerikanske filmstjerne, der de seneste år har taget springet fra teenage-filmstjerne til flere karakterroller.

»Min amerikanske agent skrev til mig, at Kristen Stewart gerne ville lave film med mig, og jeg tænkte først, kan det overhovedet blive godt? Men så talte jeg en time i telefon med hende, og hun både vidste mget om film og var ekstremt energisk og passioneret -  både sød og ydmyg, og meget glad for at jeg ville lave filmen med hende. Hvilket jeg syntes, var underligt, for det er jo Hollywood, og der er folk hvis hele karriere er knyttet på Kristen Stewart, så hun er vel vant til at folk vil skyde deres bedstemor for at komme til at arbejde med hende,« fortæller Jacob Schulsinger.

Han tog så til LA og sad to uger sammen med filmstjernen og klippede hendes kortfilm - en heftig og eksperimenterende sag - og oplevede hende som sjov og helt igennem ordentlig at arbejde med. Og så også lidt fra siden, hvordan det er at være så kendt som Kristen Stewart.

»Både til Sundance-festivalen og her i Cannes er det jo et liv, hvor man er nød til at gå ud og ind af biler. Da vi i går skulle op og spise en middag på en restaurant 150 meter fra hendes hotel var hun nød til at køre i bil, for hvis hun skulle gå, var der alle mulige folk, der ville stoppe hende og chikanere hende. Det er lidt synd,« konstaterer Jacob Schulsinger.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.