Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dansk jazz i japansk deluxe-version

Det japanske publikum får en massiv dosis dansk eksperimenterende jazz, når 14 danske bands i maj overtager en jazzklub i Tokyo – sammen med dansk mad, øl og design.

japanska jazz i dk
japanska jazz i dk

Eva Frost fra JazzDanmark fik ideen for et par år siden. En crazy idé, som hun selv kalder det. Hvorfor ikke bytte helt rundt på et dansk og et japansk spillested i en periode, så man som dansker kunne gå ind på et sted i Danmark og føle sig som at være i Japan? Og det samme i Japan – altså få en næsten helt igennem dansk oplevelse uden at rejse nogen steder.

Helt crazy var ideen nok ikke. I hvert fald kunne Eva Frost torsdag i Tokyo præsentere projektet Opposite, hvor den japanske jazzklub SuperDeluxe og Copenhagen Jazzhouse skifter nationalitet for en periode i løbet af 2017. Lanceringen foregik under de massive betonsøjler i det rustikke SuperDeluxe og blev sparket i gang af kulturminister Mette Bock (LA), der med en dansk delegation er i Japan i denne uge i anledning af det dansk-japanske 150 års venskabsjubilæum.

Det japanske indslag i dansk jazz falder under Copenhagen Jazzfestival i juli, mens det allerede er 11.-21. maj, at Tokyo-spillestedet SuperDeluxe rydder scenen for 14 danske bands. Samtidig står danske kunstere for kunsten på væggene, Kevi bidrager med møbler, mikrobryggeriet Mikkeler med øl og Michelin-restauranten Clou med en pop-op-restaurant.

De 14 bands rummer navne som Maskinel Terapi, Selvhenter og Liima – navne fra avantgarde-scenen, og det er den rigtige satsning i Japan, mener Eva Frost.

»Dansk jazz har haft en god historie herovre inden for de seneste par år, hvor især mange jazzsangerinder har solgt virkeligt godt. Flere af de bands, vi har med på programmet, for eksempel Jakob Bro og Selvhenter, har også turneret godt herovre. Den historie bygger vi videre på, samtidig med at vi prøver at komme ned i nogle andre lag af jazzen, hvor der er rigtigt mange danskere, der kan noget. Blandt andet de mere eksperimenterende,« fortæller Eva Frost.

Musikerne er udvalgt gennem et såkaldt »open call«, hvor JazzDanmark ikke selv har presset musikvalget ned over japanerne, men hvor et udvalg på seks japanske branchefolk ud af 250 interesserede danske musikere har udvalgt 30 fordelt på 14 bands.

»Og alle de musikere, der er blevet udvalgt, har vi så bedt prøve at finde nogle andre engagementer oveni, og det er lykkedes rigtigt godt. Alle de 14 navne, der spiller her, har mellem tre og ti yderligere koncerter i hele Japan,« siger Eva Frost.

Statens Kunstfond sikrer på den måde musikernes økonomiske fundament i Japan via JazzDanmark, hvorefter de selv kan komme mere rundt – nu de er derude.

Det gælder blandt andre Simon Toldam, der sammen med sin trio skal give ni koncerter i Japan til maj. Han var også med til lanceringen af Opposite-projektet torsdag sammen med guitaristen Mark Solborg og har kun godt at sige om hans foreløbige møde med japansk musik.

»Det er mit indtryk, at folk her er meget imøde­kommende over for, hvad vi har at komme med. Jeg kender trommeslageren Yasuhiro Yosigaki, som er en af de største inden for improvisationsmusikken herovre, og han har været enormt hjælpsom med at skabe kontakter og alt muligt andet,« siger Simon Toldam. Og musikalsk er der også noget at komme efter i Japan.

»De har ligesom et andet take på det. Noget af det er, at de har en enorm grundighed, en kompromisløshed, så når de gør noget, så går de hele vejen – uanset om det handler om at gøre rent eller deres musik. Det gør, at det bliver meget præcist, og der er en meget tydelig retning i alt, hvad de gør,« mener Simon Toldam. Han oplever også, at den kompromisløshed gør eksperimentalscenen endnu mere hardcore. »Der er en stor scene for noise, sådan noget impro-støj, som den her klub også har dyrket,« fortæller han.

At der gerne må eksperimenteres igennem, lægger indehaver af SuperDeluxe Mike Kubeck ikke skjul på. Han er egentlig amerikaner, men flyttede for 20 år siden fra Fresno i Californien til Tokyo for at studere japansk film og litteratur og blev så hængende. De seneste 15 år har han haft spillestedet Super­Deluxe, hvor det handler lige så meget om eksperimenterende musik som om jazz.

»En af grundene til, at vi startede stedet her, var at få noget nyt musik frem på den japanske scene. Det er rart at kunne gøre noget i så stor stil som her med de mange danske navne på plakaten. Jeg håber bare der kommer noget god musik og især noget ny musik ud af det,« siger Mike Kubeck, der også forbereder de danske bands på, at det kan blive lidt af en ud­fordring at spille for et japansk publikum.

»Japanerne er meget respektfulde lyttere, og det kan godt være lidt svært for mange musikere, for der er ikke meget reaktion undervejs. Det er der så bagefter, hvor folk gerne giver udtryk for deres anerkendelse, men når der spilles, vil japanerne gerne bare koncentrere sig om musikken, og hvad der sker på scenen,« siger Mike Kubeck, der også er spændt på, hvordan gourmetsiden falder ud.

»Det er noget helt nyt for os og bestemt også for mig, så det bliver interessant, hvordan det går i spænd med eksperimenterende musik. Men den mad, jeg har set, virker da også ret eksperimenterende.«

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.