Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dansk film lukker sig inde i små rum

De er billige at lave og kan være virkeligt spændende at se på. Så måske er film, der er optaget på ét sted, fremtiden for dansk film. »Når de store film med vilde effekter bliver normen, opstår der pludselig en naturlig efterspørgsel efter noget mere skrabet,« siger ekspert.

Husker du »Skjulte øjne«?

Hitchcocks gyser fra 1954 fokuserer på fotografen Jefferies, der fordriver tiden med at kigge ud ad vinduet, mens han plejer sit brækkede ben. Fra vinduet i sin newyorker-lejlighed holder han øje med sine genboer – og ser tilsyneladende, hvordan genboen slår sin kone ihjel.

»Det er jo en virkelig klaustrofobisk og intens film, fordi vi som tilskuere kun ved, hvad hovedpersonen ved,« siger Jacob Ludvigsen, der er filmredaktør på kulturmediet Soundvenue.

Han suppleres af Andreas Halskov, der er ekstern lektor i Film og TV-historie ved Aarhus Universitet. Han understreger, at traditionen rækker endnu længere tilbage – til 1920ernes kammerspil.

»Ligesom i teatret reducerer kammerspillet antallet af rum og medvirkende for at sætte fokus på det nære drama, og det kan give rigtig gode resultater«.

Både Halskov og Ludvigsen understreger, at der gennem tiden er lavet flere fantastiske one location-film, der foregår på ét sted og har et begrænset antal medvirkende.  Af samme grund bygger dagens premierefilm, »Den Skyldige«, på en lang række af mesterværker. Men der er også dem, der fungerer mindre godt.

»Den typiske fælde er, at man finder på noget utroværdigt for at få filmene til at skride fremad. I thrileren »Buried« (2010) følger man for eksempel en mand, der ligger i et hul under jorden. Her skal man jo også skabe en dramatisk udvikling, og det gør man blandt andet ved, at der pludselig er en slange i hullet. Det giver ikke rigtig nogen mening,« siger Jacob Ludvigsen og nævner den britiske film »Locke« fra 2013 som et andet eksempel.

»Her skal vi fokusere på en mand, der sidder i en bil i 85 minutter, og det kan godt blive lidt kedeligt. For at løse det skal han så sidde og tale med sin døde far. Det er noget af det, jeg hader allermest.«

Mens one location-film primært har været del af Hollywood-maskinen, er en del af filmene nu på vej til Danmark.

Danske Kasper Kalle er således på vej med »Christian IV - Den sidste rejse«, der beskrives som et »kammerspil i en karet«, mens »Cutterhead« følger PR-medarbejderen Rie, der bliver spærret inde i et trykkammer under den københavnske metro. Endelig er Josefine Kirkeskov på vej med »Lifeboat«, der skildrer tre mennesker på en båd.

»Netop nu ser vi jo et kæmpe vækstlag, der skal debutere tidligere, og som skal få en film ud af et begrænset budget. I den forbindelse er det jo en drøm, hvis man kan finde på noget, der kun kræver en enkelt location og få skuespillere,« siger Jacob Ludvigsen, der venter sig meget af de kommende film.

»Gennem filmhistorien er der kommet meget ud af at sætte benspænd for instruktørerne – tænk bare på Dogme-filmene. Begrænsninger kan sagtens få fantasien til at boble, og det er nødvendigt, hvis man skal skabe noget spændende ud af en mand, der opholder sig ét sted.«

Det er Andreas Halskov enig i.

»Måske kan one location-filmen ligefrem blive en slags alternativ trend i nyere film, fordi vi netop er så vant til at se store event- og blockbusterfilm, der imponerer med fejende kamerabevægelser, store locations, mange statister og vilde effekter. Når den slags film bliver normen, opstår der pludselig en naturlig efterspørgsel efter noget andet, noget mere skrabet og kammerspilsagtigt.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.