Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dansk bog om hygge er blevet stor i USA

Meik Wikings bog om hygge er blevet en verdensomspændende succes. Den er solgt i en kvart million eksemplarer alene i Storbritannien og er nu endt på New York Times’ prestigefyldte bestsellerliste.

En dansk bog om hygge er nået til tops på amerikansk bestsellerliste.
En dansk bog om hygge er nået til tops på amerikansk bestsellerliste.

Titlen gør ikke meget væsen af sig. »The Little Book of Hygge« hedder den. Ikke desto mindre er den danske lykkeforsker Meik Wikings bog blevet kæmpestor langt uden for Danmarks grænser.

I efteråret udkom den på det hæderkronede forlag Penguin i Storbritannien, og siden da er den solgt i over en kvart million eksemplarer.

17. januar udkom den i USA, og allerede på udgivelsesdagen blev den udsolgt i internetboghandlen Amazon.com. Nu er den 288 sider lange bog så røget til tops på New York Times’ bestsellerliste – den liste, der hver uge rangerer de mest solgte bøger i USA. Meik Wiking er dermed kommet i selskab med de storsælgende danske forfattere Jussi Adler-Olsen og Peter Høeg, der også har opnået at få bøger på den prestigefyldte bestsellerliste.

»Det er kulminationen på et forløb, der har været helt overvældende,« fortæller Meik Wiking.

»Jeg begyndte at skrive den for ét år siden, og nu er den solgt til over 30 sprog. Det er som en dagdrøm på steroider. Helt skørt.«

I bogen kobler Meik Wiking, der er direktør for Institut for Lykkeforskning, det danske hygge-begreb med det høje lykkeniveau i Danmark. Efter devisen: Jo mere du hygger, jo lykkeligere er du. Og det er et budskab, som fænger an globalt.

»Jeg tror, der er en international erkendelse af, at vi som lande og folk er blevet rigere, uden vi nødvendigvis er blevet lykkeligere. Det gælder f.eks., hvis man ser på et land som Sydkorea. Her man haft en fantastisk vækst de seneste 30 år, men samtidig er livskvaliteten dalet, så der er noget galt med den måde, vi måler vores lande på. I stedet for at kigge på levestandard, skal vi kigge på livskvalitet. Her kommer hyggen ind. Der er en bevidsthed om, at vi i Norden lykkes ret godt med livskvaliteten. Den samfundsmodel, vi har skruet sammen, leverer livskvalitet til rigtig mange mennesker,« siger Meik Wiking.

Og hyggen breder sig, kunne man sige. Den er blevet, hvad feng shui var i 1990erne og simple living var i 00erne. I Storbritannien har de i den grad taget fænomenet til sig.Udover Meik Wikings bog er et halvt dusin bøger udkommet på det seneste, ligesom de største britiske aviser har helliget klummer til fænomenet. Ikke alle lige begejstrede. Årets mest overhypede trend, skrev The Guardians kulturskribent Charlotte Higgens for eksempel i artiklen »The hygge Conspiracy«.

»Det er den bevidste del af det at hygge, som er unikt dansk,« mener Meik Wiking.

»Det at vi ser det som en værdi i sig selv. Det at vi ser det som en del af dansk kultur. På samme måde som amerikanerne ser frihed, ser danskerne nok hygge.«

Meik Wiking skrev »The Little Book of Hygge« på engelsk, og allerede inden han var helt færdig, begyndte forlag rundt om i verden at købe rettighederne til den.

»Siden er det bare gået amok.«

Selvom det også økonomisk har været en drøm, mener Meik Wiking ikke, at succesen kommer til at ændre hans liv.

»Nu er jeg jo lykkeforsker, så jeg ved, at det har større værdi at have et arbejde, som man synes er meningsfyldt. Men det er klart, at det at sælge så mange bøger giver tryghed og frihed, og det er da dejligt.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.