Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Ballet

Dansefryd og dyster tragedie

Fint dobbeltprogram med Balanchines tindrende flotte »Tema og variationer« og Hübbes dystre, men veldansede version af »Sylfiden«.

J'aime Crandall med corps de ballet i Balanchines "Tema og variationer".
J'aime Crandall med corps de ballet i Balanchines "Tema og variationer".

Det er næsten 25 år siden, Den Kgl. Ballet sidst havde Balanchines tindrende flotte Tjajkovskij-ballet »Tema og variationer« på programmet.

Nu kan man meget glædeligt igen opleve det virtuose og lysende smukke værk fra 1947, der på Den Kgl. Ballets nye dobbeltprogram præsenteres sammen med Bournonvilles »Sylfiden« i Nikolaj Hübbes mørke version fra 2014. Med det tekniske niveau, Den Kgl. Ballet har i dag, er den hundesvære »Tema og variationer« ren dansefryd.

Tidligere har Den Kgl. Ballet ofte haft »Sylfiden« programsat sammen med Harald Landers »Etudes«. Men »Tema og variationer« er et oplagt alternativ. For som balletmester Nikolaj Hübbe, der er tidligere solodanser i New York City Ballet, skriver i det trykte program »er ’Tema og variationer’ for New York City Ballet, hvad ’Etudes’ er for Den Kgl. Ballet. Et værk, der helt uden handling formår at fremvise ballettens sjæl – alt det, som gør denne kunstart så grandios og fascinerende.«

En strålende og sikker solodame

Med enkle og klare trin, der afspejler temaet i Tjajkovskijs orkestermusik, åbner ballerinaen og hendes partner balletten. Og med hilsen tilbage til koreografen Petipa og den kejserlige ballet i Skt. Petersborg udvikler Balanchine herfra med vanlig sans for musikkens struktur de mest raffinerede trin og gruppeformationer til de i alt 26 dansere under scenens tre store prismekroner.

På premiereaftenen var solodanser J’aime Crandall, bortset fra et enkelt kiks i ballettens smukke pas de deux, en strålende og sikker solodame. Som hendes partner viste den elegante korpsdanser Jón Axel Fransson med sine flotte linjer, skarpe trin og sikre spring endnu engang sit åbenlyse potentiale til at rykke op i kompagniets solistrækker.

Meget smukke er de kvindelige danseres tutuer med brokadeoverdele i gyldne og blå-grønne nuancer, der matcher overdelene til mændenes hvide trikot-benklæder. Kostumer, der gør det muligt at se hver en bevægelse i dansen.

Gør op med den romantiske tradition

I »Sylfiden«, der åbner programmet, er det til gengæld stadigvæk et problem, at Bournonvilles koreografi i første akt flere gange sløres af de mørke dragter i den meget mørke, men absolut stilrene puritanske scenografi.

Til gengæld lyser den hvide Sylfide op i mørket, og til repremieren gav Amy Watson titelrollen et på én gang køligt, bekymret og smerteligt sårbart udtryk i sin lokkende, forførende og forelskede dans over for James. En fortolkning, der passer godt i denne iscenesættelse, hvor Hübbe gør op med den romantiske tradition.

Gregory Dean er en flot springende James og fylder sin rolle med både melankoli og frustration. Andreas Kaas behersker såvel trin som dramatik i rollen som Gurn, og med sin stærke udstråling er Sebastian Haynes i sit dandy-lignende outfit en dæmonisk farlig Madge, der til slut giver James dødskysset.

Alt i alt er det et godt og veldanset dobbeltprogram, der nu drager på turné rundt i landet, inden det til februar igen kan ses på Kgs. Nytorv.

Hvad: »Sylfiden« og »Tema og variationer«.

Hvem: Koreografi: Bournonville og Balanchine. Iscenesættelse: Nikolaj Hübbe, Judith Fugate m.fl. Den Kgl. Ballet, Det Kgl. Kapel, dirigent Geoffrey Styles.

Hvor: Gamle Scene, sidste dag 27. februar.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.