Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dans, poesi og kranballet i Aarhus Havn

Næsten 60 pct. af al dansk import og eksport går gennem Aarhus Havn, der er landets største vindue mod verden, men til dagligt lukket land for de fleste. Med fore­stillingen »Fragt« i Aarhus Havn sætter Aarhus Teater fokus på den globale transports usynlige tråde, der forbinder os med mennesker kloden over.

Aarhus Teater indtager frem til 27. august Aarhus Havn med forestillingen »Fragt«, der sætter fokus på den globale fragt med dansende kraner, gigantiske fragtskibe, afrikanske dansere, livemusik, poesi, film og råbekor. Foto: Bo Amstrup.
Aarhus Teater indtager frem til 27. august Aarhus Havn med forestillingen »Fragt«, der sætter fokus på den globale fragt med dansende kraner, gigantiske fragtskibe, afrikanske dansere, livemusik, poesi, film og råbekor. Foto: Bo Amstrup.

Det er tidlig morgen i en landsby i Burkina Faso. Længe før resten af familien vågner, står Fajama Harma op og går sammen med landsbyens andre kvinder ud på marken for at samle sheanødder. De fedtholdige nødder fra sheatræet, der vokser i et bredt bælte tværs over Afrika fra Etiopien i øst til Senegal i vest, er en af Burkina Fasos vigtigste eksportvarer og landsbyens eneste indtægtskilde.

Mange tusinde kilometer mod nord er landmanden Thomas også tidligt oppe for at fodre sine grise. Han overtog for et par år siden sine forældres gård, i dag en moderne virksomhed, der årligt producerer cirka 4.500 slagtesvin og 14.000 smågrise – langt størstedelen til eksport.

Langt ude på havet styrer Hans Helgi Strøm ét af Mærsks gigantiske containerskibe gennem bølgerne. Han kan snart fejre sit 25 års jubilæum som styrmand, og selvom det er hårdt at være væk fra familien næsten halvdelen af året – ofte 8-10 uger ad gangen – er det også blevet en livsstil, og han har svært ved at se sig selv i et almindeligt 9-17-job i land.

Og endelig er der Joachim, der navigerer rundt mellem 35.000 varenumre på Dansk Supermarkeds varelager.

Det er blot nogle af de skæbner, der krydser hinanden i Aarhus Teaters site specific-forestilling, »Fragt«, der frem til 27. august ind-tager Aarhus Havn. Med en blanding af poesi, skuespil, film, råbekor, livemusik, afrikanske dansere og dansende kraner tager forestillingen pulsen på globaliseringen og sætter fokus på nogle af de mange mennesker og funktioner, der på den ene eller anden måde har været involveret, hver gang vi går på indkøb – uanset om vi er ude efter et fladskærms-TV eller en plade chokolade. Samtidig giver den publikum mulighed for et sjældent indblik i en verden, der normalt er lukket for offentligheden.

Berlingske var inviteret med, da Aarhus Teater forleden gav et smugkig på forestillingen, som på lastvognslad og slæbebåd fører publikum rundt i havnen mellem de tusindvis af kulørte containere, kraner, fragtskibe, lagerhaller og mindre virksomheder.

Tre skuespillere med megafoner agerer guider og levende opslagsværker på turen. Undervejs gøres der holdt ved seks forskellige stationer, hvor en række tableauer tolker globaliseringens mange facetter. Blandt andet illustrerer en dansetrup fra Burkina Faso i en lagerhal med 3.000 tons sheanødder de fedtholdige nødders vej fra Afrika til Danmark, og en halv gris i container ledsages af tankeeksperimentet, hvor lang tid det vil tage Danmarks cirka 35 millioner grise at fortære hele den danske befolkning, hvis de ellers fik lyst og lejlighed? Cirka en halv time!

Turen byder også på globaliserings-poesi af Aarhus Teaters husdramatiker, Peter-Clement Woetmann, film af Troels Engelbrecht og musik af komponisten Andreas Bennetzen.

Instruktør Anne Zacho Søgaard (th.)og koreograf Pipaluk Supernova i selskab med en halv gris på Aarhus havn. Der afskibes ca. 455 containere med svinekød fra Aarhus Havn hver uge.
Instruktør Anne Zacho Søgaard (th.)og koreograf Pipaluk Supernova i selskab med en halv gris på Aarhus havn. Der afskibes ca. 455 containere med svinekød fra Aarhus Havn hver uge.

Det var instruktør Anne Zacho Sø- gaard, der for to år siden fik idéen til »Fragt«.

»Når jeg cykler til arbejde på teatret, kommer jeg hver dag forbi de kæmpestore kraner ude på havnen, og fra prøvelokalet kan man se containerskibene på vej ind eller ud. Så jeg blev nysgerrig efter at opleve havnen på helt nært hold,« forklarer hun.

»Det er noget helt unikt for Aarhus at have et teater, der ligger så tæt på en industrihavn, der arbejder på fuldt tryk. Det tror jeg ikke, nogen andre byer i verden har.«

Undervejs i sin research gik det op for hende, i hvor høj grad vi som forbrugere – de fleste af os helt uden at vide det – er forbundet med Aarhus Havn, der med næsten 60 procent af al import og eksport er Danmarks største erhvervshavn.

»Størstedelen af alle de varer på supermarkedets hylder, som ikke er mad, er kommet ind via Aarhus Havn. Det samme gælder de tonsvis af sheanødder fra Vestafrika, som lige nu ligger inde i AAKs (tidligere Aarhus Olie-fabrik, red.) haller nede på havnen, og som på et tidspunkt bliver til blandt andetchokoladebarer, der måske ender i Frankrig, Spanien, Italien – eller i mit eget supermarked. Før jeg begyndte på dette projekt, anede jeg heller ikke, at der hvert år bliver produceret 35 millioner svin i Danmark – næsten allesammen til eksport. Det nærmest sprængte min hjerne, da jeg forstod, hvor stort det her egentlig er,« siger hun.

»Det, vi gerne vil med forestillingen, er at give en korridor til at forstå, hvor mange mennesker, der er forbundet med hinanden i alle disse kæder og rækker, der udgør den globale varetransport. Og samtidig skabe et rum til reflektion over, hvor privilegerede vi danske forbrugere er i vores ende af den kæde – hvor mange lag af mennesker, der er nedenunder, når vi går i kiosken og køber et stykke chokolade.«

Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn og kan modtage verdens største containerskibe. I forestillingen »Fragt« sæter Aarhus Teater fokus på de mange tråde fra hele verden, der krydser hinanden netop i Aarhus Havn. Her er det en gruppe dansere og musikere fra Ouagadougou i Burkina Faso, der giver deres kunstneriske version af sheanøddernes vej, fra de bliver samlet ved håndkraft af lands­byens kvinder i Afrika, til de når AAKs lagerhal på Aarhus Havn, der rummer ca. 3.000 ton nødder.
Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn og kan modtage verdens største containerskibe. I forestillingen »Fragt« sæter Aarhus Teater fokus på de mange tråde fra hele verden, der krydser hinanden netop i Aarhus Havn. Her er det en gruppe dansere og musikere fra Ouagadougou i Burkina Faso, der giver deres kunstneriske version af sheanøddernes vej, fra de bliver samlet ved håndkraft af lands­byens kvinder i Afrika, til de når AAKs lagerhal på Aarhus Havn, der rummer ca. 3.000 ton nødder.

Formålet med »Fragt« er imidlertid ikke kun at sætte lys på verdenshandelen, men også at vise skønheden i havnens landskab af kæmpestore maskiner og tusindvis af kulørte containere. For koreografen Pipaluk Supernova, der tidligere har lavet blandt andet en ubådsballet i Københavns Havn, var det en drøm, der gik i opfyldelse, da hun fik lov til at skabe en »ballet« for de såkaldte straddel-carriers, en slags stærkt overdimensioneret gaffeltruck, der kan løfte en container op i tre etagers højde. Hun har også skabt forestillingens finale, en krandans for én af de helt store kraner på kajen – til live-akkompagnement af Midtvest Ensemble om bord på slæbebåden Jakob.

»Som kunstner er det betagende at se de titusindvis af containere i forskellige farver og opleve de store maskiner flytte rundt på dem. Det er så smukt, næsten som om de danser ballet,« siger hun.

Fragt« er Aarhus Teaters fjerde bidrag til Kulturhovedstad Aarhus 2017 og samtidig del af teaterprojektet »Udflugten«, der inviterer publikum til at opleve by og land med nye øjne.

»Vi satte os for at lave et repertoire, hvor vi tager kulturbyårets motto om »Rethink« for pålydende. Vi ønskede at udforske sceneformatet og smelte flere kunstarter sammen,« siger teaterdirektør Trine Holm Thomsen, som kalder »Fragt« for en glokal forestilling.

»Vi arbejder både meget lokalt, nemlig lige nede i Aarhus Havn, som er meget central for det område, vi bor i, og samtidig meget globalt,« siger hun.

»Vi ser på vores havn med globale briller – og samtidig ser vi ud på verden og på hele den import-eksport, hvor Aarhus Havn spiller en vigtig rolle. Jeg synes, det er et godt tema for kulturbyåret på den måde at sætte Aarhus i spil med den store verden.«

tmp@berlingske.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.