Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dans: Løse fragmenter

Der er for meget etude over Helle Pagters danseforestiling »Benyt venligst modsatte fortov«.

Den svenske kontrabassist Johan Segerberg er allerede i gang med sine fine pulserende rytmer, mystiske klange og minimalistiske motiver, når publikum går ind i salen i Pakhus 11 til danseforestillingen »Benyt venligst modsatte fortov«. Og det er i meget høj grad Johan Segerbergs klanglige udforskning af sit instrument på scenen i samspil med hans samplede lag af baslyde, der bærer den 40 minutter lange danseforestilling, selv om flere dansesekvenser foregår i stilhed.

Koreografen Helle Pagter udforsker i sin solodans tilsvarende lydsiden i en række forskellige udtryk og bevægelseskvaliteter, når hun går, løber, sparker, tumler rundt på gulvet, kravler som en kat eller giver sig hen i næsten uophørlige spring lige op i luften på en trampolin. Flere bevægelsesfraser gentager sig forskellige steder i rummet, men alligevel savner man struktur i koreografien.

I programmet kan man læse en yderst fragmenteret tekst af de tankeindfald, der udgør idéen bag forestillingen. Problemet er blot, at disse idéer omsat til dans forbliver lige løsrevne og uforståelige for publikum. For det bliver aldrig klart, hvad det egentlig er, Helle Pagter ønsker at kommunikere gennem sin, på trods af flere verbale udbrud, indadvendte dans. Og postmodernismens idé, om at alt er lige gyldigt - forstået har samme gyldighed - fungerer stadigvæk ikke, når man som publikum ikke kan fornemme en præmis eller struktur i materialet.

Sans for materialevalg har til gengæld tekstildesigneren Anna Waldorff Weinholt, der gennem det sidste år har gjort sig bemærket med flotte kostumer i flere forskellige danseforestillinger. I »Benyt venligst modsatte fortov« har hun klædt Helle Pagter i groft, lyst lærredstøj, der matcher til de rå vægge i Pakhus 11. Og da Helle Pagter åbner de store grove sikkerhedsnåle, der sammenholder tøjet, står hun afklædt tilbage i lette hvide stoffer, så kroppen og dens bevægelser afsløres.

Men det virker som en en kliché, når det lette flourescerende tøj til slut, uden dybere mening, tilsyneladende danser alene i det mørke scenerum. Det er set før med langt større virkning, og der er i det hele taget for meget etude over koreografien i »Benyt venligts modsatte fortov«. Forhåbentlig kan Helle Pagters mange hop på trampolinen give afsæt til dybere projekter med mindre flyvske, men mere skarptskårne idéer næste gang.

»Benyt venligst modsatte fortov«. Koreografi og dans: Helle Pagter. Musik: Johan Segerberg. Kostumer: Anna W. Weinholt. Lys: Lars E. Sørensen. Installation: Anna W. Weinholt og Thomas Seest. Pakhus 11, lørdag. Spiller til 11. november.

Johan Segerbergs basspil er det bærende element i Helle Pagters danseforestilling »Benyt venligts modsatte fortov«, hvor koreografen selv danser.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.