Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danmark skal ind i udenlandske film

Danmarks regionale filmfonde er i Cannes for at lokke udenlandske filmproduktioner til filmlandet Danmark. Vi har professionalisme og smukke landskaber, lyder det.

Blandt andet de TV-serier, der er populære for øjeblikket – for eksempel »Arvingerne« og »1864« kan byde på et look, der er med til at brande Danmark, mener FilmFyns administrerende direktør, Bo Damgaard.
Blandt andet de TV-serier, der er populære for øjeblikket – for eksempel »Arvingerne« og »1864« kan byde på et look, der er med til at brande Danmark, mener FilmFyns administrerende direktør, Bo Damgaard.

CANNES: Det danske flag blafrer i vinden ved marinaen i Cannes i disse dage. Det samme gør brandet »Danmark«. For ved siden af de mange verdenspremierer i festivalpalæet, er Cannes også købmændenes festival. Og Danmarks tre regionale filmfonde er i det sydfranske for at tiltrække udenlandske filmproduktioner til Danmark.

»Vi er her for at gøre opmærksom på, at vi er et meget veludviklet og interessant filmland,« siger Thomas Gammeltoft, der er administrerende direktør i Copenhagen Film Fund.

Men hvad er det, der gør Danmark til et særligt filmland?

»Danmark er ikke et billigt land (at optage i, red.), og det er vi heller ikke kendt for at være, men hvis man kan tippe ind på den danske arbejdsmetode, som er mindre hold, mere ansvar til den enkelte og en meget flad struktur, så kan du virkelig spare penge og gøre det interessant,« forklarer Thomas Gammeltoft.

Smukke scener

Han bakkes op af FilmFyns administrerende direktør, Bo Damgaard.

»Vi arbejder i mindre crews, vi er hurtigere, der er langt større fleksibilitet, og bureaukratiet er mindre. På Fyn specielt tager det kun tre timer at få tilladelser fra kommuner og myndigheder,« siger han.

Derudover brander fondene hver især Danmark på de mange smukke steder i deres område.

»Selv om Danmark er et ret lille land, er det også et meget mangfoldigt land. Der er mange forskellige typer af locations,« siger Carsten Holst, administrerende direktør i Den Vestdanske Filmpulje.

»Hvad enten det er København eller the countryside, ligger der rent æstetisk nogle unikke selling points i den måde, vi ser ud på. Vi har set Paris, London og Rio de Janeiro. Og i alle de TV-serier, der er populære lige for øjeblikket – for eksempel »Arvingerne« og for den sags skyld »1864« – kommer et andet look,« tilføjer Bo Damgaard og uddyber, at »1864« blev filmet både i Danmark og i Tjekkiet.

Som noget nyt er turismeorganisationen VisitDanmark også med i Cannes for at tænke filmturisme ind i strategien, når en dansk film eller TV-serie får premiere i udlandet.

Danmark opruster på filmturisme

»Når folk i udlandet ser en dansk film eller TV-serie, skaber det nogle positive associationer, men de ved ikke nødvendigvis, hvad Danmark er. Og det er dér, vi kommer på banen,« siger Signe Lüth di Liberto, der er international projektleder for branding i VisitDenmark.

»Vi får fortalt, at filmen rent faktisk er fra Danmark, har danske skuespillere med, og at man i øvrigt kan opleve de og de steder som turist i de områder, hvor filmen er optaget.«

Claus Christensen, der er ansvarshavende chefredaktør hos Filmmagasinet Ekko, roser initiativet i Cannes, men understreger dog, at Danmark har svært ved at vinde location-kampen mod de større lande.

»Udenlandske produktioner er vant til at få skattefordele eller blive direkte substitueret af værtslandet. I Rio tilbød borgmesteren således at fuldfinansiere Woody Allens film, hvis han ville optage den i byen. Den slags kan vi ikke konkurrere med, ligesom vi også i forhold til Berlin, Paris og Rom kun har småpenge at tilbyde,« siger han.

»Det er derfor nok klogest at glemme drømmen om James Bond og amerikanske film og i stedet satse på at få europæiske produktioner til Danmark. Hvis de bliver en succes, kan vi håbe på, at amerikanerne får øjnene op for mulighederne i Danmark,« lyder det fra Claus Christensen.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.