Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Da Folkemødet rykkede ind i stuen

Som noget nyt under Folkemødet har Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg indrettet sig i et privat hjem i Allinge, hvor man præsenterer nogle af museets værker side om side med nips og stueplanter og inviterer til dialog i sofaen.

Et privat hjem er forvandlet til et museum: 'Kunsten rykker' ind hos Bente og Lars på Nørregade 44 i Allinge. Her taler Morten Kirkskov, direktør for Det Kongelige Teater og TV-vært og kunsthistoriker, Peter Kær.
Et privat hjem er forvandlet til et museum: 'Kunsten rykker' ind hos Bente og Lars på Nørregade 44 i Allinge. Her taler Morten Kirkskov, direktør for Det Kongelige Teater og TV-vært og kunsthistoriker, Peter Kær.

I entreen står en kurv med blå futter og venter på gæsterne fra årets Folkemøde. Gulvene skal jo nødig blive svinet alt for meget til, når mængderne af moderigtige gummistøvler eller sandaler - alt efter det omskiftelige bornholmske vejr - trasker rundt i hele huset.

Vi befinder os hjemme hos Bente og Lars i deres hus på Nørregade downtown Allinge. Beliggenheden er lidt uden for Folkemødets hovedfærdelsåre, men alligevel finder en lind strøm af gæster forbi. Ikke for at besøge hjemmets faste beboere, for de er som så mange andre faste beboere i Allinge rykket i sommerhus i disse dage, hvor byens står på en anden ende.

Folk kommer forbi for at besøge husets midlertidige indflyttere, der er rykket ind i de ellers så private rammer i den korte periode, hvor folkemødet står på. Det er Kunsten Museum of Modern Art fra Aalborg, der har fået ideen til at præsentere sig på en anden og lidt mere utraditionel måde end de sædvanlige telte og stadepladser, som man ellers ser i så store mængder på Folkemødet.

I stedet har man indtaget Lars og Bentes hjem, hvor museet så har opstillet og hængt kunst op side og side med de faste beboeres egne ting. Således kan man gå fra entréen videre rundt til soveværelset og køkkenet, hvor der overalt dukker moderne kunstværker op. Malerier af Lemmerz, Kvium, Zimmer og  Stahn blander sig med nips, stueplanter  og møbler i spisestuen, i køkkenet bliver man mødt af en væltet spand hul maling i Cécars værk "Ekspansion" og i den "pæne" stue blive de besøgende pludselig udfordret, for er det store billede af kronvildt i skoven over sofaen et rigtigt 'værk' eller er det blot et stykke kitch?

Men naturligvis er man ikke til Folkemøde uden dialog og debat og museet har derfor over to dage arrangeret samtaler med blandt andet spørgsmål fra publikum i hjemmets centrale stue. Her i sofaen under kronvildtet, der i øvrigt er museets eget Kronvildt i brunsttiden (1886) af Carl H. Bøgh, har  man under folkemødet blandt andet haft samtaler med skuespiller Rasmus Botoft, Søren Bojer Nielsen fra Den Obelske Familiefond og Mette Marcus fra Bikubenfonden.

Denne lørdag står den så på Henrik Dahl fra Liberal Alliance, Morten Kirkskov fra Det Kongelige Teater og endelig som rosinen i pølseenden Pia Kjærsgaard, der placerer sig en halv time i sofaen med direkte udsigt til kunstneren Sven Dalsgaards værk "National Aktivitet", der består af Dannebrog pakket ind i en lille kasse på en kost. Og som det ikke var nok hænger det side og side med Erik Stæhr -Nielsens "Dansende negre - spydkastere", som en lille hentydning til den seneste debat om brugen af den slags ord og betegnelser i kunsten.

Efter en lille indledende sang bliver samtalen i stuen dog hurtigt rettet ind mod begrebet "folkelighed" og naturligvis også kunsten og ikke mindst  museernes rolle i dag.

Snakken er afslappet som sad man derhjemme og sludrede og ikke skarp som den ellers godt kan være i nogle af teltene. Og før man har set sig om er det hele slut og Kjærsgaard er videre mod det næste arrangement. Stuen tømmes langsomt for tilhørere og nye kan komme til for at få et lille kig ind i privaten.

Det kan årets Folkemøde også.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.