Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Da Aarhus buldrede ind i fremtiden

I en ny, underjordisk udstilling i Den Gamle by kan man opleve Aarhus’ rejse fra lille vikingelandsby i 1000-tallet til den moderne industri- og havneby, der fra midten af 1800-tallet blev grundlaget for den moderne storby, vi kender Aarhus som i dag.

Den gamle By har i sin nye udstilling udstillet dette lokomotiv, der kørte i Aarhus-området. Jernbanen var afgørende for byens udvikling. Foto: PR
Den gamle By har i sin nye udstilling udstillet dette lokomotiv, der kørte i Aarhus-området. Jernbanen var afgørende for byens udvikling. Foto: PR

Den Gamle By i Aarhus åbner i morgen en ny udstilling, hvor Aarhus’ historie fortælles. Det foregår under jorden, for museet har gravet 800 kvadratmeter ud for at give plads til den nye byhistorie.

Lederen af Den Gamle By, Thomas Bloch Ravn, fortæller, at da Aarhus Kommune i 2010 besluttede at nedlægge Bymuseet, bad man Den Gamle By om at stå for en ny og moderne byhistorisk udstilling. Det har taget syv år at lave »Aarhus fortæller«, hvor aarhusianernes egne fortællinger så vidt mulig er i centrum.

»Det skulle være en udstilling, man kan være sammen om, hvad enten man er en aarhusiansk familie, der vil lære noget om byen, eller man er turist, der vil have en fornemmelse af vigtige træk af de seneste godt 1000 års aarhus- og danmarkshistorie. Derfor var vi enige om at sætte fortællingen i højsædet, at udstillingen skal være kronologisk frem for tematisk, og at udstillingen skal lægge op til, at publikum identificerer sig med historiens mennesker. Den skal også være aktiverende og sanselig – og det gør ikke noget, hvis publikum hygger sig og morer sig under besøget,« siger Thomas Bloch Ravn.

I udstillingen kan man se det moderne Aarhus.
I udstillingen kan man se det moderne Aarhus.

Aarhus-udstillingen kommer i kølvandet på andre udvidelser i Den Gamle By, der gør det til et meget alsidigt museum, Man har i de senere år bygget 1970er-byen, hvor man kan gå ind i huse og lejligheder og se, hvordan danskere boede i det tiår. Det har været en af museets helt store successer. Den Gamle By har udbygget sit plakatmuseum med tusindvis af danske plakater, og senest har man – ligeledes under jorden – skabt udstillingen »Smykkeskrinet« med danske smykker af fineste kvalitet købt af en tysk samler.

Aarhus var i begyndelsen af 1800-tallet blot en lille by. Først med industrialiseringen, jernbanen og havnen voksede byen i midten af århundredet eksplosivt og blev til den storby, vi kender idag. Men udstillingen tager os helt tilbage til byens tidligste rødder, og når man er kørt ned med »tidselevatoren«, befinder man sig i en hel lille vikingelandsby med huse – og filmvisning – så man kan få et indtryk af, hvordan vikingerne levede. Vi ved en del om byen i 1000-tallet, for danske konger som Hardeknud og Magnus den Gode oprettede møntværksted i byen, der gik under navnet Aros.

Fra vikingelandsbyen vandrer man videre op i tiden til bispetiden fra 1100 til 1550. I denne periode spillede kirken en af gørende rolle for byen, og Aarhus blev ligefrem domkirkeby. I udstillingen fortælles historien om kirkens betydning og de magtfulde biskopper i et middelalderligt kirkerum med hvælvinger og altertavle. En af de mest magtfulde Aarhus-bisper, Jens Iversen Lange, fortæller sin egen historie i en filmisk installation, og man kan beundre hans fornemme, originale bispekåbe fra 1400-tallet.

I den næste periode – fra 1550 til 1850 – fortælles om reformationen og udviklingen af Aarhus som købstad, og museet har bygget et købstadsmiljø med bindingsværkhuse og toppede brosten.

Derefter tog udviklingen rigtig fart. Fra 1850 voksede havnen, og jernbanen kom til byen. Thomas Bloch Ravn ønskede at illustrere denne udvikling med et tog fra tiden og fortæller:

»Da jeg var til møde på Danmarks Jern- banemuseum og hørte, at man havde overskydende materiel på lager, håbede jeg, at Den Gamle By kunne få et lokomotiv for at illustrere jernbanens betydning. Og minsandten, Jernbanemuseet havde et ekstra F-lokomotiv, litra 694, som ikke blot var fremstillet på Aarhusvirksomheden A/S Frichs, men også havde kørt i mange år som rangerlokomotiv mellem Aarhus havn og banegården. Det lykkedes os at få lokomotivet overdraget, og torsdag 8. januar 2015 var masser af mennesker og medier samlet for at se en kæmpekran hejse F694 ned i byggegruben og på plads på jernbaneskinner nede i udstillingskælderen, der var hentet til formålet på Aarhus havn. Det var inden, der kom tag på bygningen. Lokomo-tivet blev derfor pakket godt ind, så det ikke skulle lide overlast under det efterfølgende byggearbejde.«

Nu står lokomotiver der, og man kan kravle op i førerhuset og se, hvordan det var indrettet. Film og fotografier illustrerer, hvordan byen iøvrigt udviklede sig.

Besættelsestiden har sin egen afdeling, for voldsomme bombardementer og skyderier i gaderne er også en del af fortællingen om Aarhus. Byen blev nemlig hårdere ramt end landets øvrige provinsbyer under den tyske besættelse. Især besættelsestidens sidste år satte sit præg på Aarhus med mange ødelæggende og voldsomme begivenheder. Som i de nyere opstillinger spiller borgernes egne fortællinger og fotografier en stor rolle.

Det næste afsnit fortæller om Aarhus’ nyeste udvikling og er udstillingens største afsnit. Her kan man gå på opdagelse i et væld af historier og beretninger og prøve diverse aktiviteter. Med moderne teknologi kan man tage bycyklen på tur gennem nutidens Aarhus eller styre en sporvogn gennem Søndergade. Man kan opleve de populære Aarhus-bands spille og prøve kræfter med Jacob Haugaards sprogkursus, hvor man kan lære at tale rigtig aarhusiansk.

Thomas Bloch Ravn understreger, at Den Gamle By i Aarhus dækker hele Danmark, og at mange af husene i museet kommer fra Fyn og Sjælland, men at han anså det som helt naturligt, at museet påtog sig opgaven med at lave en Aarhus-udstilling:

»Det lå lige for, idet museets Aarhus- bygninger i mange år har været en vigtig del af Den Gamle By. Og selvfølgelig skal Den Gamle By som bymuseum også formidle byens historie rundt omkring i Aarhus uden for museets matrikel.«

Aarhus havn spillede en afgørende rolle for byens udvikling.
Aarhus havn spillede en afgørende rolle for byens udvikling.

Thomas Bloch Ravn fortæller, at man fra starten vidste, at den nye udstilling skulle dække historien helt tilbage til grundlæggelsen af byen i vikingetiden, men at de moderne tider skulle have mest plads: »Fordi de emner i forvejen er udførligt dækket af Moesgård Museum og Den Gamle By. Den største vægt skulle lægges på vækstperioden efter midten af 1800- årene og frem til i dag, som også er den periode, hvor det moderne Aarhus tog form. Og i lyset af, at kulturhovedstads-året ville blive 2017, satte vi os det mål, at udstillingen skulle åbne netop der.«

bbl@berlingske.dk

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.