Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Chefredaktør for Radio24syv: »At gå tilbage til et monopol er for mig helt vanvittigt«

Jørgen Ramskov, chefredaktør og administrerende direktør for Radio24syv, stiller sig helt uforstående over for Public Service-udvalgets forslag om at skrotte Radio24syv og i stedet flytte midlerne til Danmarks Radio.

Jørgen Ramskov, direktør og chefredaktør for Radio24syv, synes det er vanvittigt at lukke DRs konkurrenter.
Jørgen Ramskov, direktør og chefredaktør for Radio24syv, synes det er vanvittigt at lukke DRs konkurrenter.

Public Service-udvalget, der blev nedsat af tidligere kulturminister Marianne Jelved (R) tilbage i 2014, har i dag fremsat fem forslag til, hvordan man kan styrke public service i fremtiden. I det ene forslag, fremgår det, at taleradioen Radio24syv skal skrottes. Derudover skal TV2 sælges og TV2-regionerne skal lægges ind under DR.

Forud for udvalgets præsentation af rapporten havde Radio24syvs chefredaktør, Jørgen Ramskov, godt hørt om forslaget.

»Forslaget går i virkeligheden ud på at skrotte alt andet end DR. Det er et meget, meget forkert signal at sende. Ligesom jeg støtter licens, støtter jeg i den grad konkurrence, og der mangler ikke eksempler på, at konkurrence er godt. Også for DR. Så at gå tilbage til et monopol er for mig helt vanvittigt,« siger han.

Det er for debattens skyld

Jørgen Ramskov opfatter ikke forslaget som en kritik af Radio24syv. Men han mener, det er grundlæggende forkert at signalere, at public service er forbeholdt DR.

»Jeg er af den opfattelse, at et monopol aldrig er godt. Konkurrence får alle parter op på tæerne og får alle til at gøre sig mere umage med at levere det, folk gerne vil have. Men det her forslag er det mest radikale af de fem, og det er tit sådan, at radikale forslag bliver lagt på bordet for at skabe debat. Så jeg trækker vejret dybt og tænker, at forslaget er kommet frem af den grund.«

Ifølge Jørgen Ramskov har Radio24syv omkring én million lyttere om måneden, hvilket er på lige fod med DRs P1. Lyttertallene vidner om, at danskerne er glade for taleradioen, så han er uforstående over for at skrotte en radiokanal, som fungerer, for at opnå en forholdsvis beskeden generering af public service-midler.

»Jeg vil gøre opmærksom på, at vi kun får 90 millioner om året, det er under halvt så meget som P1. Så der er ikke meget at hente. Men jeg hæfter mig ved, at jeg endnu ikke har hørt nogen politikere sige, at DR skal være eneherskende. Jeg betragter derfor forslaget som meget radikalt og næppe særlig realistisk.«

Tilbage til 1950erne

Radio24syv har netop haft femårs jubilæum. Ideen bag taleradioen blev udviklet under den konservative kulturminister Per Stig Møller, for at skabe konkurrence til DR og i særdeleshed P1.  Per Stig Møller forstår, hvorfor forslaget er kommet på bordet, da alle muligheder skal vendes, men at fjerne DRs konkurrenter er ikke et fornuftigt forslag.

»Hvis vi går hen og sprænger public service-begrebet i luften, og DR får det hele, så vil der kun være én orienterende kanal i Danmark, fordi ingen andre er forpligtet til at levere det samme indhold. Hvis vi samler alle midler i DR, som dette forslag går ud på, så ryger vi tilbage til 50erne, hvor DR havde monopol,« siger Per Stig Møller.

Ligesom Jørgen Ramskov tror den tidligere kulturminister ikke, at forslaget kommer til at blive udlevet i realiteten. Nuværende kulturminister Bertel Haarder (V) har udtrykt et ønske om, at udviklingen skal gå den anden vej. Han vil hellere slanke DR. Men det skal man også passe på med, mener Per Stig Møller.

»DRs budgetter kan strammes op, men man skal passe på, at det ikke går ud over kvaliteten. De skal have bredde, men også have niche. Hvis de kun har niche, har de for få seere. Hvis de kun har bredde laver de udelukkende indhold, andre også kan levere. DR skal finde et balancepunkt mellem publicistiske udseendelser som X-Faktor og det smalle,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.