Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-NYHEDERNE

Cannes slutter af med sex, vold og årets hund

Fransk erotisk thriller med usædvanlige vinkler og sej amerikansk enmands-tour af Joaquin Phoenix blandt de sidste Cannesfilm - hvor en puddel tog den første pris.

Marine Vacht i Cannes fredag.
Marine Vacht i Cannes fredag.

Filmfestivalen i Cannes er på vej ind i sine sidste døgn efter halvanden filmbelagt uge, og en vis mathed er forlængst begyndt at registreres hos koblet af pressefolk og filmnørder, der følger alle konkurrencefilmene. Det er tydeligvis forventet i planlægningen af festivalen.

Dels er de sidste film i konkurrencen lidt kortere - ned til godt halvanden time, hvor de i den første uge godt kunne være på den lange side af de to en halv time - og dels er det film med lige på og hårdt appel, der lukker.

Sex og vold - det har nu altid kunnet holde øjnene på lærredet. Og det første er der ganske meget af i Francois Ozons »L’Amant Double« (Den dobbelte elsker). Om den smukke Chloe, der spilles af Marine  Vacht, der også gjorde sine sexuelle erfaringer i Ozons »Ung og smuk«.

I Cannes-filmen går hun til psykoterapi - hos først den ene og senere den anden tvilling, der begge er psykiatere og ens af udseende, men som nat og dag af natur. Chloe bliver  kæreste med den ene og tiltrækkes af den anden, og det resulterer i nogen ganske eksplicitte sexscener -og en stigende spændingskurve. Desuden rummer filmen et noget usædvanligt zoom ind i det indre af en vagina.

Ikke mindst de amerikanske anmeldere har hæftet sig ved lagengymnastikken. På det efterfølgende pressemødet betegnede Francois Ozon filmen som en erotisk thriller, og Marine Vacht var ganske afslappet omkring de mange erotiske scener.

»Det er jo mest stunts, og vi har det faktisk meget sjovt under de fleste optagelser. Men jeg tror folk ville blive overraskede over, hvor stor forskel der er på, hvad de ser i filmen, og det vi egentlig laver,« sagde Marine Vacht.

Hvis amerikanerne har det lidt svært ved erotiske scener, så har de tilgengæld et mere afslappet forhold til vold. Og festivalens allersidste konkurrencefilm er også den mest voldelige. Lynne Ramsays »You Were Never Really Here« har Joaquin Phoenix i den altdominerende rolle som en stor, tung og martret krigsveteran, med et nært forhold til sin gamle mor.

Han laver voldelige jobs for penge, men da han skal hente en pige ud af en pædofilring og hjem til sin politiker-far, går tingene langtfra som aftalt, og Phoenix’  får for alvor brug for sit favoritvåben - en klassisk kuglehammer.

Det er en klassisk sag i hævn- og opgørgenren, men gennemført i sin ultra-kompakte fortællestil, hvor hovedpersonens baggrundshistorie dukker op i korte glimt, mens Joaquin Phoenix prøver at holde sammen på sin både determineredeog ganske suicidale figur. Og Phoenix som bamse-agtig og storskægget oprydder er en fyr, man tror på, når han uddeler hammerslag.

Lige på og uden dikkedarer, som han forklarer Berlingskes udsendte, der mødte ham efter filmen.

»Der var en kamp-instruktør, der ville have mig til at lave alt muligt højre-venstre-finte ting. Men det er jo ikke en fucking kungfu-film, og når man har en hammer, så slår man bare. Sværere er det ikke,« forklarede en meget tilbagelænet Joaquin Phoenix.

I den - endda  meget - blødere afdeling, er en af Cannes-festivalens klassiske priser blevet uddelt - nemlig Palm dog - den gyldne hundepalme. Den går hvert år til den mest markante hund i konkurrencefilmene, og var sidste år ganske meget omtalt, da den gik til en såkaldt »gender-bender«, en hunhund, der spillede hanhunden Marvin i Jim Jarmusch’ poetiske film »Paterson«.

I år har der ikke været helt så markante hunderoller - derimod der både været markante katteroller i for eksempel »L’Amant Double« og sågar en abe i Ruben Östlunds »The Square«.

Men en noget tung puddelhund ved navn Bruno havde dog en ikke uvæsentlig rolle i Noah Baumbachs »The Meyerowitz Stories«, som en hund, der bliver følelelsesmæssigt afvist af Dustin Hoffman, og den løb fredag med Palm Dog-prisen.

»The Meyerowitz Stories« er jo en af de Netflix-finansierede film, så nu har de da allerede fået en pris med hjem.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.