Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-NYHEDERNE:

Cannes' jury-formand trækker i land i Netflix-krig

Cannes-festivalens mest omdiskuterede film havde premiere fredag, og det gik næsten så galt, som det var tænkeligt muligt.

Tilda Swinton i Cannes fredag - flankeret af instruktør Bong Joon-ho Jake Gyllenhall og barneskuespilleren Seo-Hyeon Ahn.
Tilda Swinton i Cannes fredag - flankeret af instruktør Bong Joon-ho Jake Gyllenhall og barneskuespilleren Seo-Hyeon Ahn.

Fredag morgen var der så endelig verdenspremiere i Cannes  på Bong Joon-Ho’s “Okja”, uden tvivl den film der har været skrevet mest om i det sydfranske. De mange spaltemillimeter skyldes ikke så meget dens spielberg’ske “barn-og-mystisk-væsen”-historie, men at filmen er lavet af Netflix, der har raget sig uklar med festivalen, fordi streamingtjenesten ikke vil lade filmen komme i biograferne som traditionen (og biografbranchens regler) byder i Cannes.

Ironien var således til at tage og føle på, da filmens første og måske sidste visning på et kæmpelærred, blev ramt af et spektakulært teknisk kiks, som gjorde at man kun kunne se de nederste to tredjedele af filmbilledet, og som efter fem minutters visning fik publikum til at buh’e og kræve filmen stoppet. Buh-råbene bølgede næsten hele det kvarter, som filmen var nede, mens lærred og film blev justeret.

Nogle tweetede straks “sabotage”, men alt tyder på at der blot var tale om en af de sjældne tekniske problemer i Cannes, hvor der normalt ligger omhyggelige tests og forberedelser forud for filmpremiererne. Ej heller var der tale om, at publikum ønskede at boycutte filmen, tværtimod gik protesterne snarere på, at de blev forhindret i at se filmen, uden at dens lange skuespiller Tilda Swintons hoved stak uden for lærredet.

Pudsigt nok benyttede ingen sig af lejligheden til at råbe “Raoul!” som traditionen byder, at en eller anden gør i løbet af festivalen. “Raoul!”-råbet menes ellers at stamme fra festivalens barndom, da projektionisten Raoul var den man råbte på, når filmspolen brændte sammen.

Berlingske spurgte efterfølgende Bong Joon Ho, hvordan det havde været at se sin film blive råbt i stå af tusinder af mennesker, men instruktøren tog det forbavsende roligt, og havde ikke noget imod, at filmens start blev gentaget.

»Det er hvad der sker på festivaler, men jo først troede jeg, at der var tale om en aktion fra Animal Liberation Front,« sagde instruktøren, mens skuespilleren og medproducer på filmen Tilda Swinton undlod at svare på spørgsmålet.

Instruktørens svar var en reference til sin egen film, idet “Okja”s heltinde får hjælp fra organisationen Animal Liberation Front til at beskytte sin flodhest, eller hvad det nu er, som Okja mest ligner.

“Okja” og Netflix har været årsag til meget debat, men den hårdeste udmelding kom torsdag fra Cannes-juryens formand Pedro Almodovar, der erklærede foran den samlede verdenspresse at han ikke kunne forestille sig at give Guldpalmen til en film, der ikke skulle vises i en biograf. Altså en klar krigserklæring mod Netflix to film i konkurrencen.

Dagen efter benyttede han dog lejligheden til at moderere sine udtalelser, idet han erklærede at han var blevet fejloversat, og/eller misforstået.

» Hverken jeg eller nogen anden jurymedlem vil skelne mellem de to Netflix-film og de øvrige film i konkurrencen,« sagde Pedro Almodovar til Indiewires Anne Thompsen.

Der er brugt betydeligt flere ord på Netflix-konflikten end på selve filmen “Okja”, men filmen har fået hæderlige anmeldelser i Cannes. Et tydeligt problem, der måske vil komme til at præge flere Netflix-film i fremtiden, er dens bevidste forsøg på at globalisere sin historie.

»Okja« er en moderne fabel om en lille koreansk pige, der forsøger at beskytte et flodhestelignende væsen fra det onde fødevarekonglomerat, der har skabt det som det perfekte slagtedyr.

På sin vis ligner »Okja« instruktørens tidligere »The Host«, der også involverer et forfulgt monster og en lille pige, men den film var et ægte stykke koreansk underholdning med tryk på alle melodramatiske tangenter.

Alle ved nemlig, at humor er noget af det sværeste at eksportere, og tilsyneladende er koreanere så begejstrerede for lortehumor, at en scene, hvor flodhesten overskider sine angribere, skal gentages flere gange. Ligeså kan det mærkes, at Jake Gyllenhaals karakter som en hysterisk TV-kändis har mere rod i asiatiske TV-shows end noget tilsvarende man kan finde i Vesten. Det kan gå an i en rent koreansk film, men ringer falsk i amerikanske skuespilleres hænder.

At lave tværnationale film har alle dage været en svær øvelse på grund af sprogbarriererne, og derfor har Netflix da også forsøgt at satse på film og serier, der er mere forankret i enkelte nationalkulturer. Men samtidig er der også behov for at lave spektakulære film, der simultant hitter hos streamingtjenestens 100 millioner kunder. »Okja« er et godt forsøg, men måske er opgaven bare så svær, at man skal hedde Spielberg til efternavn for at løfte den.

Mens slaget om Netflix rasede i Cannes, blev Berlingskes anden reporter kørt i limousine til byens lufthavn, hvor han i en dertil indrettet hangar skulle teste den mexikanske instruktør Alejandro G. Inarritus virtual reality-installation.

Med »Carne y Arena« er det første gang, en af de helt store instruktører har givet sig i kast med virtual reality-mediet - og første gang en VR-film er med i det officielle Cannes-program. Installationen skal give tilskueren - og der er kun en tilskuer ad gangen - en følelse af at være flygtning i et ørkenområde forfulgt af grænsevagter. Oplevelsen underbygges af at tilskueren skal have skoene af og bevæge sig rundt på et sanddækket gulv. Oplevelsen var overbevisende:

»... med ét befinder mig i tusmørket ved den mexicansk-amerikanske grænse mellem en gruppe illegale immigranter, der fanges i lyskeglerne af politibiler og helikoptere og under øredøvende rotor-larm tvinges ned på alle fire i ørkensandet. Jeg står midt i mellem dem og føler mig nærmest presset til at gå ned på knæ, da kommandoen lyder. Lidt som direkte involveret - men dog stadig med bevidstheden om at være en tilskuer midt i det hele.«

Tilskuere og optrædende fortsætter festen i Cannes indtil den 28. maj, hvor den 70. Guldpalme uddeles til årets bedste film, og i aftes var det danskernes tur til at feste, da Filminstituttet var vært på den traditionsrige »Meet the Danes«-aften, stadig en af festivalens mest populære fester, på grund af beliggenheden midt på La Croisette med en guddommelig udsigt over kystbyens bugt. Og fordi danskere bare er de bedste, også når vi ikke, som i år, selv har film i Guldpalme- konkurrencen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.