Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Cannes-festivalen klemt i krig mellem Netflix og biografer

Netflix bag to markante film på årets festival, der starter onsdag, men skrappe franske regler har skabt en uløselig konflikt med Streaming-giganten. Fremover ændrer festivalen reglerne.

Tilda Swinton i Okja - Netflix's omdiskuterede Cannes-festival debut.
Tilda Swinton i Okja - Netflix's omdiskuterede Cannes-festival debut.

Netflix har på få år udviklet sig til en af verdens vigtigste producenter af fiktion - især i form af TV-serier, men også film. Men den amerikanske streamning-gigant er samtidig blevet kendt som en spiller, der selv sætter reglerne, og ikke ser sig forpligtet til at lave aftaler med det, der ofte betegnes som den gamle filmindustri. Så når Netflix i år rykker ind på Cannes Filmfestivalen i en stærkt reguleret fransk filmverden, er det næsten dømt til at gå i hårdknude - og det har det da også gjort.

For første gang i festivalens 70-årige historie står streaming-tjenesten bag to film i festivalens hovedkonkurrence- der hvor de gyldne palmer bliver uddelt - og som begynder onsdag. Det er den koreanske instruktør Bong Joon Hos fantasy-fortælling Okja, med Tilda Swinton i hovedrollen, og Noah Baumbachs  »The Meyerowitz Stories«, der har Dustin Hoffman og Adam Sandler i hovedrollerne.  Og ingen har noget imod filmvalget- problemet er, at Netflix står fast på deres praksis om, at filmene sendes direkte ud på streaming-tjenesten samtidig med, at de får premiere i biograferne.

Den normale aftaler mellem producenter og distributører omkring film er, at filmen får et fire måneders vindue, hvor den kun vises i biograferne, inden den kan vises på video og streaming-tjenester. Det gælder både i Danmark og USA for eksempel, mens man i Frankrig har aftalt et vindue på hele tre år fra en film får premiere, til den kan gå online. Direktøren fra det franske distributionsselskab, Le Pacte,  Jean Labadie, har da også beskyldt Netflix for at »fremskynde biografernes død«. Efterfølgende har Cannes-festivalen forsøgt at få en aftale i stand omkring en eller anden form for biografvisning af de to konkurrencefilm, men de forhandlinger røg på gulvet i sidste uge.

»Cannes-festivalen er opmærksom på nervøsiteten over disse film manglendes biografpremiere... og festivalen beklager at der ikke har kunnet nås enighed med Neflix,« lød det i en officiel pressemeddelse, der efterfølgende gjorde klart, at fra næste år bliver reglerne anderledes. »Enhver film, der ønsker at konkurrere i konkurrencen i Cannes, skal forpligte sig til at blive distribueret i franske biografer,« lyder den nye regel fra Cannes-arrangørerne.

Det fik så Netflix' direktør Reed Hastings til at anklage den etablerede filmverden for at rotte sig sammen mod opkomlingen:

»Den gamle verden lukker geledderne for os. Se »Okja« den 28. juni på Netflix. Fantastisk film, som biografkæderne ønsker at blokere for at vi kan vise i konkurrencen på Cannes Film Festival,« lød det i en Facebook topdatering fra Netflix-direktøren. Samtidig med Netflix-premieren får »Okja« så premiere i Sydkorea og i udvalgte biografer i USA og Europa. Men altså ikke i Frankrig, hvor kun de inviterede får den at se på fredag til Cannes-festivalen.

Amazon, der gerne vil udfordre Netflix på streamingmarkedet, var allerede sidste år med i Cannes-festivalens hovedkonkurrence med Nicolas Winding Refns »The Neon Demon« og Jim Jarmusch’ »Paterson«. Men i modsætning til Netflix har Amazon ingen problemer med at lade filmene køre en tid i biografen inden de kommer på streaming-tjenestens program.

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.