Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
CANNES-NYHEDERNE

Cannes-festivalen bortviser ammende kvinder

Hvis Cannes-festivalen skal se barme, skal de være skruet ned i en gallakjole og være uden et ammende barn. Roman Polanski lukkede festivalen med en film og en opsang til publikum.

Cannes-festivalen værdsætter bryster, bare ikke hvis de er i færd med at amme børn. Her ankommer 70-årige Susan Sarandon (til højre) sammen med Julianne Moore til dette års premiere på »Ishmael's Ghosts«./ AFP PHOTO / Valery HACHE
Cannes-festivalen værdsætter bryster, bare ikke hvis de er i færd med at amme børn. Her ankommer 70-årige Susan Sarandon (til højre) sammen med Julianne Moore til dette års premiere på »Ishmael's Ghosts«./ AFP PHOTO / Valery HACHE

Samtidig med at Cannes-festivalen sin vane tro ikke har formået at øge antallet af kvindelige filminstruktører, der deltager i konkurrencen om Guldpalmen, har flere skuespillere m/k benyttet deres stjernestatus til at slå endnu et slag for mere plads til flere kvindelige instruktører.

“Jeg tror fuldt og fast på, at kvinder er det overlegne køn. Alle mennesker jeg arbejder sammen med, har det på samme måde, og det skal de, ellers gider jeg ikke arbejde sammen med dem,” sagde en kategorisk Jake Gyllenhaal, stjerne i Netflix-filmen »Okja«, hvor han for en gangs skyld spiller lidt af en tøsedreng.

Cannes’ uofficelle Dronning, Nicole Kidman, opfordrede kvindelige skuespillere til at støtte kvindelige instruktører, og aflagde selv et løfte overfor avisen The New Zealand Herald om at “arbejde med en kvindelig instruktør mindst en gang i løbet af hver halvanden års periode”.

De tre kvindelige instruktører i palmekonkurrencen har alle leveret  film uden explicit feministiske dagsordener - dog var der uden for konkurrencen premiere på Jane Campions TV-serie “Top of the Lake: China Girl”, der næsten ikke rummer andet. Jane Campion er stadig den eneste kvinde, der nogensinde har vundet en Guldpalme.

De lobby-arbejdende Women In Hollywood og Women in Film and Television har holdt møder under festivalen, og her kom det blandt andet frem, at Cannes-festivalen fortsat har meget at lære, når det handler om at tilgodese moderne kvinder.

Filmkvinder der ammer børn er nemlig officielt blevet nægtet adgang til festivalpalæet, og for at gøre ondt værre, har festivalen ikke udtrykt sig særligt elegant om årsagerne til afvisningen.

Den polske filmjournalist Anna Tatarska har dækket festivalen i syv år, og medbragte sin fem måneder gamle baby, som hun ammer i pauserne mellem sine opgaver. I første omgang fik hun lov til at tage sit barn ind i festivalpalæet, og fik en særlig baby-akkreditering, men kort efter blev hun afvist med en formulering om, at “festivalen var forbeholdt seriøse journalister, og derfor var der ingen grund til at medbringe en baby.”

Også den babyammende palæstinensiske instruktør Annemarie Jacire er blevet vist på porten af festivalen, og den danske journalist Nanna Frank Rasmussen har skrevet om deres problemer her.

Sagen rummer et ekko af tidligere års festival-faux pas’er, som da den for et par år siden bortviste kvinder fra gallavisninger, hvis de var iført flade sko.

Festivalen dækkes årligt af omkring 4000 journalister fra 2000 medier fra hele verden, men på dette sene tidspunkt på festivalen, på dagen hvor Guldpalmen uddeles, er mange rejst fra byen. Der er stadig tumult foran festivalpalæet, når der gås rød løber, men nogle steder er Cannes begyndt at få samme forladthedspræg som Saigon må have haft, kort før nordvietnamesernes indtog. Vi, der endnu går rundt i resterne af festen, tænker indimellem på, om der nu også er plads til os på den sidste helikopter fra ambassadens tag.

Matheden breder sig, og der snakkes mere og mere om, at festivalen har været en af de ringeste i mange år, hvad angår kvaliteten af konkurrence-filmene. Det præger også den årlige diskussion om, hvem der skal have Guldpalmen, en fortløbende debat som plejer at være betydeligt mere ophedet end i år. Der har været gode film som den russiske “Loveless”, men ingen mirakler a la tidligere palmevindere som “Dommedag Nu”, “Taxi Driver” eller “Pigen med paraplyerne”, og det betyder, at man nu snakker om den “mindst ringe” film snarere end “den bedste”, som mulig vinder.

Lørdag var det tid til gensyn med en af filmhistoriens store navne på Cannes-festivalen, 83-årige Roman Polanski. Hans film “Based on a True Story” blev vist uden for konkurrencen, og er en psykologisk gyser om to kvinder. En kvindelig bestseller-forfatter, der forsøger at komme videre med en ny bog, da hendes angiveligt største fan, som selv er ghostwriter, rykker stadigt tættere på hende, og nærmest er ved at overtage hendes liv.

Virkelighed contra fiktion er et omdrejningspunkt i “Based on True Story”, og han mener selv, at folk i dag får stadigt sværere ved at se, hvad virkeligheden er,  fortalte Roman Polanski på det efterfølgende pressemøde.

“Vi bliver bombarderet med informationer, og er som aldrig før omgivet af reality og billeder af livet omkring os.  Men hvor man tidligere kunne stole på fotos, at de fortalte hvad der egentlig var sket, så er de i dag ikke længere vidnesbyrd, man kan stole på. Du kan på få minutter snyde med et billede og sende det til en ubegrænset mængde mennesker. Derfor er der en sult efter troværdig virkelighed i medierne i dag,” sagde Roman Polanski.

Han var dog ikke selv på Facebook -”og jeg håber aldrig jeg kommer det”, lød det fra instruktøren, der var omgivet af sin hustru, Emanuelle Seigner, der spiller den ene hovedrolle, og Eva Green, der spiller den anden. Og i Cannes var der ingen spørgsmål til Polanskis udestående med USA.

Her flygtede han fra i 1977 efter en dom for sex-overgreb på en 13-årig, hvor han risikerede en dom på 50 års fængsel. Polanskis advokater forsøger stadig at få lukket sagen, så instruktøren kan rejse ind i USA igen for første gang i 40 år. Men efter at afgørelsen i sidste måned blev udskudt til juni, skrev sagens offer, Samantha Geimer, et harmdirrende brev, hvor hun anklagede diverse politi- og retsinstanser for at have svigtet hende gennem alle årene. Så for hende er sagen langt fra slut i dag.

Det er Cannes-nyhederne til gengæld. Her hvor de sidste film er blevet vist, og såvel festival- som festteltene så småt er ved at blive demontereret, er der kun et enkelt pressemøde og rød løber-event tilbage. Nemlig udpegningen af diverse priser og selvfølgelig især “Le Palm d’Or”  - Den gyldne Palme - søndag aften. Så overtager turisterne igen Cannes - og Berlingskes udsendte siger tak for denne gang.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.