Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Billeder af dansk films fremtid

Filmskolens afgangsfilm byder på sær uhygge, psykologiske sammenstød og komedie om de 60 plus.

Anna Rothlin og Rosalinde Mynster tørner sammen i Elsa María Jakobsdóttirs "Atelier".
Anna Rothlin og Rosalinde Mynster tørner sammen i Elsa María Jakobsdóttirs "Atelier".

Et næsten mørkelagt rum fyldt med resignerede mænd klædt i arbejdsoveralls. En af dem dunker vedvarende sit hoved mod væggen, mens de øvrige er udtryksløse og passive.

Fra i dag kan man opleve resultaterne af de nyslåede filmfortællere fra Den Danske Filmskole i Nordisk Films Biografer i København, Odense og Aarhus. 39 dimittender, herunder seks fiktionsinstruktører, seks dokumentarinstruktører, tonemestre, klippere, fotografer og producere, har stået bag en række film, der er i alle tænkelige genrer, herunder ovenfor beskrevne, nemlig filmen »Om en måned«.

Det er Jonas Kærup Hjort der har instrueret den dunkelt uhyggelige fabel, som er en rendyrket absurdistisk beskrivelse af en gruppe arbejdere, der synes strandet i en gammel fabrik. Herfra venter de øjensynligt på at blive sluppet fri af ukendte magthavere. I hvert fald er deres eneste kontakt til omverdenen en telefon, der ved hver fuldmåne ringer op med den samme enslydende besked: »Vær tålmodige. Vi er på vej.«

Filmens fantastiske billedside er fotograferet af Jacob Sofussen, og bringer mindelser om både Michael Kviums mareridtstegninger og klassisk smukke guldaldermalerier.

Instruktøren Elsa María Jakobsdóttir har lavet den gådefulde »Atelier«, hvori en ung kvinde forsøger at skaffe sig sjælefred i et hypermoderne højteknologisk hus på en fjerntliggende ø. Det er ikke så nemt, da en anden kvinde uventet viser sig også at opholde sig i huset. Der bliver antydet mere end forklaret, som når huset om natten bliver angrebet af en aggressiv vædder med lysende øjne, men filmen fremstår alligevel som et tilfredsstillende hele, man selv digter med på. Den usædvanlige lydside består af abrupte lyde og støjflader og er tonesat af Toke Gelardi Rønsholdt.

Det er relativt sjældent, at Filmskolens elever afslutter deres uddannelse med filmkomedier, og Lisa Jespersens »3. september« er da også lige så meget et psykologisk portræt af kvinder omkring de 60, som det er en komedie. Filmens medvirkende tæller Karen-Lise Mynster, Andrea Vagn Jensen og Ulla Henningsen, alle i veloplagt form.

Ulla Henningsen og Karen Lise Mynster mødes i Lisa Jespersens "September" .
Ulla Henningsen og Karen Lise Mynster mødes i Lisa Jespersens "September" .

Nils Holst-Jensen står bag en usædvanlig kombination af historisk drama og krimi i »Lille danser«, der udspiller sig i starten af 1900-tallet på en balletkostskole for unge piger. Den 13-årige Martha ser sin værelseskammerat styrte i døden fra en balkon, og dødsfaldet undersøges af betjent Winckler, der aner, at Martha er mere end blot et uskyldigt vidne.

Ulaa Salim har med stor føling for stoffet instrueret »Fædreland«, der handler om en palæstinenser, der er flyttet hjem til Jordan efter en årrække i Danmark. Da hans voksne søn dukker op i hjemmet for at hjælpe ham tilbage til Danmark, åbenbares en række konflikter, der truer med at sætte deres forsoning over styr. Filmen er indspillet i Jordan og gør god brug af de mellemøstlige miljøer.

Far og søn finder sammen i Ulaa Salims "Fædreland" med Imad Abul-Foul, Hadi Ka-Koush.
Far og søn finder sammen i Ulaa Salims "Fædreland" med Imad Abul-Foul, Hadi Ka-Koush.

I »Nyforelsket« tager instruktøren Ville Gideon fat i verdens ældste emne, men går tættere på end de fleste film. Her møder man Alice, der føler, at hendes liv er gået i stå, efter at hun er droppet ud af studiet og har slået op med kæresten Julian.

Filmen går tættere på livet som single end de fleste, og blandt andet bringer en langvarig onaniscene tankerne hen på andre nutidige dristige værker som »Adèles liv«. I et forsøg på at få bugt med ensomheden kontakter hun eks’en og får ham lokket tilbage. Men jo længere tid der går, jo mere i tvivl bliver Alice – er Julian virkelig den eneste ene?

Amalie Lindegård tager sagen i egen hånd i "Nyforelsket" af Ville Gideon.
Amalie Lindegård tager sagen i egen hånd i "Nyforelsket" af Ville Gideon.

Det afgående hold har været fire år undervejs, og i tre af de år har Vinca Wiedemann været deres rektor på Den Danske Filmskole.

Hun glæder sig over, at filmene viser holdets tekniske færdigheder, samtidig med at de demonstrerer en høj bevidsthed om, hvordan man skaber et personligt udtryk.

»Jeg er glad for at kunne notere mig, at filmene er så forskellige, som de er. I en verden der er fuld af tilbud, har vi brug for fortællere, som ikke bare ligner alt det andet. Her taler jeg hele vejen rundt, ikke bare instruktører, men også alle de øvrige faggrupper, der har sat deres præg på filmene,« siger Vinca Wiedemann.

Fiktionsfilmene bliver vist i Nordisk Films Biografer i København, Odense og Aarhus i dag, i morgen og på onsdag. Filmskolens seks dokumentarfilm bliver vist af DOXBIO 21. juni i syv udvalgte biografer landet over – og alle film bliver sendt på DR K på et endnu ikke fastlagt tidspunkt.

 

 

krl@berlingske.dk

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.