Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Barenboim beviste, at han stadig er den største

Daniel Barenboim gæstede DR Koncerthuset med noget af det tætteste musik i mands minde.

Daniel Barenboims besøg i DR Koncerthuset har sandsynligvis berørt selv husets sjæl, mener Berlingskes anmelder. Arkivfoto: Scanpix
Daniel Barenboims besøg i DR Koncerthuset har sandsynligvis berørt selv husets sjæl, mener Berlingskes anmelder. Arkivfoto: Scanpix

Hans flygel er specialbygget for millioner. Bare så det passer til ejerens relativt lille statur. Daniel Barenboim selv er ironisk nok samtidig en af verdens største, måske endda den bedste overhovedet. Både som omrejsende pianist og som orkesterleder og elsket operachef i Berlin på livstid. Og måske som politisk kunstner med fjender alle vegne og stjernestatus i BBCs berømte »Hardtalk«.

Men hvad de heldige i DR Koncerthusets stopfyldte sal også kunne høre i tirsdags: Han er først og fremmest den største i mere overordnet forstand. Daniel Barenboim vil det hele, kan det hele og gør det hele.

Allerede hans goddag til den stopfyldte sal ligner ingen andres. Han trisser rundt og nikker høfligt til samtlige balkoner. Billige som dyre, fjerne som nære. På ingen måde af selvhøjtidelighed – men fordi han slet og ret vil give os dødelige noget for pengene.

Alt hænger sammen

Og når den argentinskfødte multimusiker sætter sig til tangenterne, går store historier i gang.

For eksempel en historie om musik. Kun fire årtier skiller aftenens ældste komponist fra den yngste, men når Barenboim spiller, kunne de fire navne have været fire verdener:

Beethoven med de dybe rødder i paryktidens elegante symmetri. Ikke mange tager hans 32 variationer med til koncert. For de korte stykker falder nemt fra hinanden. Altså med mindre man hedder Daniel Barenboim og kan binde dem sammen med sig selv.

Schubert med ensomheden og de sjælelige vinterrejser. Koncerthusets stjerne befrugter sine tilhørere med den fornemmelse: At han på en eller anden måde ved, hvordan det var at være Schubert. Vel aftenens mest personlige øjeblikke.

Chopin med de storladne åbninger ind til romantikken og det moderne klavers kosmos. Stjernen spiller den første af hans ballader længselsfuldt, sukkende, svævende. Plus med fantastiske farveforskelle på eksempelvis dur og mol.

Og til sidst så Franz Liszts legendariske »Funerailles«. Vistnok inspireret af urolighederne under den ungarske opstand i 1848. Eller muligvis skabt i sorg over Chopins alt for tidlige død få måneder efter.

Fire årtier og fire verdener. Alt sammen gennemrejst på bare halvanden time. Plus ikke bare et væld af ekstranumre som tak for de stående ovationer, men det rigtige væld.

Daniel Barenboims besøg i DR Koncerthuset har sandsynligvis flyttet selve husets sjæl en smule. Han fortalte en mægtig musikhistorie og endte på en måde med historien om sig selv. Eller var det omvendt?

Hvem: Daniel Barenboim, klaver.

Hvad: Musik af Beethoven, Schubert, Chopin og Liszt.

Hvor: DR Koncerthuset, tirsdag. Sendes i P2 tirsdag 26. april kl. 19.20.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.