Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
KULTURNYHEDERNE:

Barbies Ken fik ny frisure og så eksploderede nettet i hipsterhad

Kulturnyhederne ser på dukkehår, stærk tobak som maleri og eksistentiel performancekunst.

Legetøjsfirmaet Mattel har overgivet sig: Ken vil fremover kunne fås med en særlig »man-bun frisure«.
Legetøjsfirmaet Mattel har overgivet sig: Ken vil fremover kunne fås med en særlig »man-bun frisure«.

Newsweek kalder Barbie-Kens nye frisure et tegn på, at Dommedag er forestående - på linje med, at der lige nu er så varmt i Arizona, at rutefly ikke kan lette, og at avocadoer er blevet så dyre, at folk er begyndt at stjæle dem.

Hvad vi taler om? Kulturnyhederne taler selvfølgelig om det, som moderorganet Berlingske så grueligt har forsømt at omtale: at Barbies drengeven »Ken« nu kan fås i en udgave med en såkaldt man bun - altså den der forkrøblede lille fletning på toppen af hovedet, der signalerer, at Ken er blevet en lille smule mere hip end dig.

»Vi fortsætter med at udvide vores udvalg af produkter, og redefinerer derved, hvad en Barbie og en Ken betyder for nye generationer,« sagde Barbies vicedirektør, Lisa McKnight, til ABC News..

Faktisk fås Ken snart i 15 forskellige nye udgaver, heriblandt en sort Ken og noget, der ligner en Ken med en næsten usynlig topmave, kamufleret bag en rædselsfuld Hawaii-skjorte. Den lille hårdut er dog den af Kens nye hipster-«accessories«, som nettet ubetinget har haft mest skæg med. Først og fremmest i form af hånlige tweets, der afslører, at hadet mod hipstere stadig er foruroligende intenst.

»Man-bun Ken ville helt sikkert blive meget fuld til en fest og forsøge at røre ved mit hår,« tweetede Ashley Ford.

Komikeren Ziwe fik Kulturnyhederne til at føle sig truffet med sit tweet: »Man-bun Ken tror, at det er nok at have en mor for at kunne kalde sig feminist!«

En artikel på Buzzfeed listede hele 69 ting, som den nye Man-bun Ken formentlig dyrker, heriblandt at gå til spinning med lyserøde gamacher - under sine shorts!

Nogle af tweets’ene er tilsyneladende skrevet af kønspolitiske hipstere:

»Jeg grinte også af Man-bun Ken, men pointen med den nye linje (af dukker, red.) er at hylde diversiteten af mænd - og det griner vi ad,« tweetede Brianna Wu.

Den mening kan der faktisk være noget om, for som redaktøren af et legetøjssite, Jim Silver, forklarede The Los Angeles Times, kan de mange nye Ken-dukker gøre en stor forskel for Barbie-producenten Mattel.

»Det almindelige mønster er, at for hver 6-8 Barbie-dukker et barn har, har de kun en enkelt Ken-dukke. Så hvis du man kan tilbyde en enkelt Ken, som børn ikke er interesseret i, kan det påvirke salget,« sagde Jim Silver.

Er man særligt interesseret i legetøj, bør man udtjekke Jim Silvers Youtube-konto:

Ved siden af Man Bun Ken var weekenden ret så stille på kulturfronten. Det regnede, og det måtte betyde, at Roskilde-festivalen så småt var i gang. Det fik undertegnede til at huske, dengang Morrissey gik på en Roskilde-scene efter halvanden times forsinkelse og kiggede ud på det fuldstændigt gennemblødte og frysende Roskilde-publikum. Stående trygt i tørvejr kiggede han smilende ud på pøblen og improviserede et digt på stedet: »Festival rain...festival rain...always the same!«

Berlingske rapporterede om forældre, der klagede til festivalens ledelse om, at deres 16-årige børn ikke kunne finde campingpladser.

»Mange unge mennesker, incl. min datter, har ligget i kø i 24 timer inden start kl 16 i dag. De løber som alle andre, finder et sted at campere, for herefter at blive forvist sammen med 500 andre fra området, grundet brandsikkerhed. Ingen skiltning overhovedet. Nu har de intet sted at være (...) De er våde og frysende og det er bare ikke i orden!«

En anden forælder havde skrevet til ledelsen, at deres børn havde ligget i kø i flere dage og kl. 22.30 stadig gik rundt og ledte efter pladser at ligge på.

»Det er utrygt for os som forældre at få besked fra vores unge mennesker om, at de ikke ved, hvor de kan campere, og hvor de skal sove i nat,« lyder det fra en tredje.

Roskilde Festivals ledelse har ikke tidligere oplevet, at forældre til deltagerne i det omfang klager over vilkårene for deres børn.

»Vi ser det mere, end vi gjorde det for fem-ti år siden, at man som forælder forsøger at gå ind og afhjælpe, hvad ens barn eller unge oplever. Vi ser også, at de unge hos os beder om hjælp til ting, som de før i tiden klarede selv,« siger festivalens talskvinde, Christina Bilde, til DR's hjemmeside.

Læs mere om vejret her.

En der ikke gider brokke sig, er Michael Bundesen, selv om han i 2011 blev ramt blodpropper og måtte opgive sin livslange karriere som sanger for Shu-Bi-Dua.

I stedet for at synge begyndte han at male, og i denne weekend havde han fernisering i Galleri Puls Art i København på sin første udstilling af egne værker. Han tog imod gæsterne klædt i malerplettet joggingtøj og lignede en vaskeægte kunstner.

»Jeg kan ikke rigtigt synge mere, fordi venstre stemmebånds-side er lammet. Det er meget irriterende, men så må jeg gøre noget andet. For mig er det også et spørgsmål om, at jeg har meget tid i løbet af dagen, fordi jeg sidder meget i den her kørestol. Hvis jeg ikke havde noget fornuftigt at tage mig til, ville jeg ikke have det så sjovt, som jeg har det,« sagde Michael Bundesen til Billed-Bladet om sit virke som maler.

I de sidste tre år har han udviklet sin stil, der blandt andet er inspireret af de abstrakte cobrakunstnere. Resultat hænger på væggene i galleri Puls Art: Farverige, halvabstrakte oliemalerier med titler som »Den røde tråd«, »Står på en alpetop« og  »Stærk tobak«. Her er musikversionen af sidstnævnte:

Berlingskes havde lørdag et interview med den 70-årige eksjugoslaviske performance kunstner Marina Abramović, der lige nu kan opleves på Det Kongelige Bibliotek, samtidig med at Louisiana netop har åbnet en stor, retrospektiv udstilling med en enorm samling af hendes værker, ligesom hun er aktuel med  erindringsbogen »At gå gennem mure«. Her en optagelse af en af hendes tidlige optrædener:

Berlingskes journalist, Sarah Iben Almbjerg, kom selv i perfomanceskole af Marina Abramović, der opfordrede hende til at sidde i tre timer på en stol uden at kigge på sit ur eller telefon.

»Bagefter vil du opdage, at al den energi, du ville have brugt udadrettet, er vendt indad. Du vil opdage noget helt nyt inden i dig selv. Til sidst vil du indse betydningen af din egen eksistens«.

Det sidste er da værd at bruge tre timer på. Det må Kulturnyhedernes redaktør afprøve - når han får tid.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.