Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Balletstjerne springer tilbage ind i rampelyset efter knæoperation

Den unge verdensstjerne Alban Lendorf er solodanser i både Den Kgl. Ballet og American Ballet Theatre. På grund af en knæskade har han i det forgangne år ikke kunnet danse – men nu er han taget med Den Kgl. Ballet på turné til Kina, hvor de torsdag aften danser gæstespillets første forestilling.

Alban Lendorf (i forgrunden) kan nu igen lave Bournonville-spring som her i en prøve på »Napoli« sammen med Jonathan Chmelensky inden afrejsen til Kina. Foto: Thomas Lekfeldt
Alban Lendorf (i forgrunden) kan nu igen lave Bournonville-spring som her i en prøve på »Napoli« sammen med Jonathan Chmelensky inden afrejsen til Kina. Foto: Thomas Lekfeldt

I et år har der ikke været meget at glæde sig over for Alban Lendorf. Midt i en fantastisk og blomstrende karriere har en knæskade tvunget den verdenskendte danser helt væk fra scenen i både København og New York.

Men nu er den 26-årige balletstjerne, der er solodanser i både Den Kgl. Ballet og American Ballet Theatre, klar til at springe tilbage i det spotlys, som han har savnet – og som har savnet ham.

»Det er rigtig fedt at kunne mærke, at knæet er blevet stærkt, og at det ikke mere gør ondt. De sidste par uger har jeg kunnet lave både stangskole og spring til morgentræningen. Og det har været en rigtig god dag i dag med en masse prøver. Så jeg føler virkelig, jeg er kommet tilbage til mit arbejde,« siger en glad Alban Lendorf, da vi en sen eftermiddag sidder og taler over en kop kaffe i kantinen på Gamle Scene.

Sidste gang, han var på scenen herhjemme, var i »Svanesøen« i foråret 2015.

Fire dage inden premieren på Alessandro Sousa Pereiras værk »Krash« i maj 2015 gik det rigtig galt til træningen i et spring, og hans venstre knæ hævede op.

Alban Lendorf kom aldrig til at danse i i Skuespilhuset som en del af programmet »Take Four«.

»Jeg har i to år haft det, der hedder et springerknæ. Man har ondt hele tiden både til morgentræning og prøver. Men når man går på scenen, holder adrenalinen én oppe, så man faktisk godt kan danse en forestilling. Man tror, det går væk med fysioterapi og øvelser. Det gør det også nogle gange, men det gjorde det ikke i mit tilfælde. Og jeg har jo ikke lyttet til min krop,« lyder det selverkendende fra den unge danser.

»Hver gang, jeg har haft ferie fra Det Kgl. Teater, er jeg rejst til udlandet for at gæstedanse. Så jeg har faktisk ikke holdt ferie. Jeg er ikke blevet presset af nogen. Det er mig selv, der gerne ville. Jeg kunne jo bare have sagt nej – men jeg vil jo gerne det hele.«

Opereret og på krykker

Selv om den var gal med knæet, dansede Alban Lendorf i august til World Ballet Festival i Tokyo, og i september rejste han til New York for at starte prøver med American Ballet Theatre (ABT), hvor hans ansættelse som solodanser netop var startet.

»Efter Tokyo vidste jeg godt i mit baghoved, at det nok ville ende med en operation. Men jeg havde ikke accepteret det endnu, og tænkte: »Nu tager jeg over til New York og arbejder med ABTs læger og fysioterapeuter«. Derovre snakkede vi om, at jeg måske kunne tage en masse pauser og på den måde få arbejdet knæet op. Men det ville alt i alt nok tage længere tid end at få lavet en operation og så helt langsomt træne knæet op igen i løbet af otte-ti måneder.«

I november blev han opereret i København, lå i sengen to dage og kunne herefter udstyret med et par krykker ret hurtigt gå.

»Efter et par uger begyndte jeg at svømme rigtig meget for at holde konditionen. Fysioterapeuterne på teatret har været meget gode til at hjælpe mig. Jeg styrketræner selvfølgelig også, selv om det står mig langt ud af halsen med øvelser. Men man bliver jo ældre og klogere, og jeg kan virkelig mærke, det hjælper.«

Alban Lendorf lægger dog ikke skjul på, at efteråret og vinteren har været nogle lange mørke måneder at komme igennem.

»Jeg er ret stærk psykisk, men det har fandeme været en svær periode. Hvis jeg skal være helt ærlig, er det faktisk først lige for et par måneder siden, at jeg er kommet ud på den anden side og kan se, hvor langt jeg har været nede. Det er meget hårdt ikke at kunne udføre sit job. Men jeg satte mig nogle mål med andre ting og har blandt andet taget kørekort. Og så har det også været vigtigt, at jeg har haft nogle tætte venner og min bror at tale med.«

Klaveret blev erstatning for dansen

Musik har også været en god hjælp for Alban Lendorf i den svære tid:

»Jeg har brugt det her år til at spille rigtig meget klaver igen. Det har været dejligt at kunne kanalisere nogle ting over i musikken, når jeg nu ikke har kunnet danse.«

Som barn troede Alban Lendorf, at han skulle være klassisk pianist, og han har vundet både 3. og 2. præmie i Berlingskes musikkonkurrence i henholdsvis 2001 og 2003.

»Jeg spillede hos Anne Øland, som var en fantastisk pædagog. Men jeg øvede mig ikke nok. Så fik jeg en anden lærer, men holdt helt op med at spille, da jeg var 16 år. For da jeg først var kommer ind på balletskolen, var jeg efter nogle få måneder helt solgt og var ikke i tvivl om, at jeg skulle være balletdanser,« siger Alban Lendorf, der som 12-årig – og dermed ret sent – kom ind på Det Kgl. Teaters balletskole.

Der har ikke været noget tidspunkt i det forløbne år, hvor Alban Lendorf for alvor har været bange for, at han ikke skulle komme tilbage til scenen.

»Jeg er meget insisterende og målbevidst. Der er ligesom en flamme inden i mig, der siger, at jeg nok skal klare det. Og jeg tror, man lærer meget af sådan en proces, jeg har været igennem. For jeg er begyndt at arbejde meget bedre end tidligere. Jeg træner anderledes og mere kontrolleret, end jeg gjorde før, så jeg udvikler mig og bliver stærkere. Det er ikke noget, man kan se nu og her, men måske om et år. Og jeg er jo stadigvæk ung. Så jeg behøver ikke at skynde mig så meget,« siger Alban Lendorf.

Der har ellers været turbo på hans karriere: Som kun 20-årig blev han udnævnt til solist og året efter til solodanser. Som en del af Den Kgl. Ballets udvekslingsprogram med American Ballet Theatre dansede han i 2013 Prinsen i »Tornerose« på Metropolitan Opera og året efter Basil i »Don Quixote«, inden han i 2015 blev udnævnt til solodanser i American Ballet Theatre.

»Det er jo en luksus at kunne danse to steder, så på den måde har jeg det jo som blommen i et æg. At jeg ikke kunne starte som solodanser i ABT som planlagt, står ikke som det store mislykkede USA-eventyr. Jeg tager jo til New York til august, så nu er det bare take two,« siger Alban Lendorf og ler.

»Jeg tror, jeg vil kunne udvikle mig teknisk i ABT. De har jo også nogle vildt gode lærere. Men noget af det bedste ved at rejse ud er at komme hjem igen, fordi man så ser al ting på en anden måde.«

Pillet fuldstændigt fra hinanden

Som solodanser i Den Kgl. Ballet har Alban Lendorfs yndlingspartier været Des Grieux i Kenneth MacMillans »Manon« og Armand i John Neumiers »Kameliadamen«.

»I »Kameliadamen« blev jeg instrueret af både Neuemeier selv og hans fantastiske assistent Kevin Haigen. Hele den proces er nok en af de største kunstneriske oplevelser, jeg har haft. Neumeier pillede mig fuldstændig fra hinanden, og jeg kan huske en prøve, hvor han bare sagde nej hele tiden i et par timer. Men det var jo, fordi han ville have, at jeg skulle ramme det helt rigtige udtryk,« siger Alban Lendorf – der i 2013 vandt den prestigefyldte pris som bedste danser ved Benois de la Danse i Moskva for netop sin præstation som Armand i »Kameliadamen«.

Alban Lendorf er kendt for både sin stærke teknik, sine flotte spring og smukke rene linjer kombineret med et stærkt dramatisk nærvær.

»Der er jo mange forskellige pædagoger, der har været med til at forme mig. Jeg arbejdede meget med Silja Schandorff, fra jeg blev solist og solodanser og de næste par år. Det gjorde mig rigtig god. Da Nikolaj (Hübbe red.) blev chef i 2008, fik han Truman Finney til at komme og undervise. Når man har Bournonville som basis, har det været godt at få den amerikanske teknik fra Truman Finney,« fortæller Alban Lendorf om den kendte, nu afdøde, amerikanske balletpædagog.

»Han pillede én helt ned for så at bygge én op igen med positioner, kontrol, styrke og en anden forståelse oppe i hovedet. Det hjalp mig meget. Og så har Nikolajs begejstring – det at ballet er så vigtig for ham – været meget smittende.«

Andre dansere, der har inspireret Alban Lendorf, er Erik Bruhn, Baryshnikov og Fernando Bujones, som han alle har studeret på filmoptagelser og YouTube.

»Her på det seneste har jeg fået øjnene op for den cubanske balletstil. Cubanerne har deres egen teknik og f.eks. en anden måde at dreje rundt i piruetterne. Jeg overvejer faktisk at tage til Cuba i min sommerferie og prøve at træne med balletten dér.«

En fuld Bournonville er lidt for skrap

Men lige nu er Alban Lendorfs træning koncentreret om Bournonvilles »Napoli«, som er et af de værker, Den Kgl. Ballet skal præsentere på sin Kina-turné til Beijing og Shanghai fra 16. til 26. juni, hvor Alban Lendorf vender tilbage til scenen.

»Jeg skal ikke danse hovedrollen som Gennaro, for jeg er ikke helt klar til at danse i tre akter endnu. Bournonville er jo hård for knæene med en masse små spring hele tiden. Men til festen i slutningen af tredje akt skal jeg danse solo.«

Og så har Alban Lendorf fået en ny rolle i forbindelse med »Napoli«.

»Min kollega Jonathan Chmelensky skal danse Gennaro for første gang. Jeg hjælper lidt til som instruktør, og det er mega fedt,« siger han tilfreds:

»Det er ret nyt for mig at prøve at være instruktør. Jeg har undervist lidt på balletskolen, og det sker også, at nogle af de unge dansere kommer og spørger, om jeg lige kan hjælpe dem eller kigge på en solo. Og det vil jeg selvfølgelig gerne. Det er jo en stor cadeau, at de kommer og spørger.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.