Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Bag virkeligheden

I bøger om så vidt forskellige lokaliteter som Anholt, Venedig og en berømt restaurant i Spanien fortæller tre fotografer om deres fascination af de tilfældige udsnit af hverdagen.

Det kommer måske ikke som den store overraskelse, men virkeligheden er et yndet motiv for fotografer. Den er heller ikke rigtigt til at komme udenom.

Ikke engang selvom man forsøger at undgå kompositoriske konventioner, som den svenske fotograf Jäger Arén gør det i sin bog om livet på Anholt. I overensstemmelse med en af traditionerne i kunstfotografiet - det er den, der går ud på at lade som om kameraet har gjort arbejdet selv - har han fotograferet tilfældige udsnit af den danske ø. En kop på et køkkenbord, et par væltede cykler og en vandpyt ved et stakit, en pige med en hund, drivhuset i baghaven, barnevognen foran huset, rodet på gårdspladsen.

Det bærende kunstneriske princip kan minde lidt om det, man finder i billederne af en af kunstfotografiets store mestre, William Eggleston, der også fotograferede den banale hverdagsvirkelighed, men farvetonen er en anden, for Anholt ligger i Kattegat, og Egglestons nu klassiske billeder er fra New Mexico, hvor lyset er klarere og skarpere. Twin Peaks-stemningen, fornemmelsen af at billederne henviser til noget, noget foruroligende, der ligger under deres umiddelbare motiv, har de to fotografer imidlertid til fælles.

Langt hovedparten af Jäger Aréns billeder er menneskeforladte. Der er spor af personer, selvfølgelig, og der er billeder der viser en mand eller en kvinde - eller i dramatiske højdepunkter: dem begge - i færd med at udføre et stykke arbejde, men ellers er det grå dansk regnvejrsrealisme. Hvad der så redder Aréns kunstneriske projekt, er hans insisteren på, at disse tilfældige udsnit af hverdagen, er interessante, for tilsammen danner de et stemningsfyldt billede af virkeligheden, der også minder om en kvalitet, der er forsvundet ud af vores liv. Evnen til at kede sig. Evnen til at forsone sig med hverdagen.

Tonen er igen en anden i Søren Lauridsens fotobog om Venedig, hvor lyset er så klart. Og skønt også han i sine detaljestudier fra lagunebyen er glad for det tilsyneladende tilfældige udsnit af husene, deres forrevne mure og deres indre gemmer, er hans kompositioner mere rene og klassiske. Navnlig i gengivelsen af byen pladser og paladser.

Som det er vanskeligt at bebrejde Søren Lauridsen, er han dybt forelsket i La Serenissima, som byen også kaldes, og det betyder den lysende og mest ophøjede. Det resulterer ikke i, at han falder i postkortfælden, skønt der også er kønne billeder fra det, vi i dag forbinder med Turist-venedig som en slags romantisk temapark med gondoler i kanaler i modlys. Og konsekvent nok fremstilles byen som et pittoresk sted. Palle Lauring kaldte engang Venedig for det svømmende teater - og det er netop kulisserne, Søren Lauridsen fastholder i sine billeder, der fører betragteren rundt i Venedigs kvarterer med dets kirker, markeder, caféer og de stille gader, der ligger uden for det overrendte turistspor mellem Markuspladsen og Rialtobroen.

En helt tredje måde at arbejde med fotografi på finder man i en bog af den unge danske fotograf, Claes Bech-Poulsen, der fortæller historien om livet bag kulissen i den berømte restaurant El Bulli, der ligger uden for Sevilla.

Sansen for detaljen er udpræget sanselig i hans billeder, hvor udsnit af en ret kan antage karakter som et abstrakt maleri og fascinationen af det fremmedartede interiør er mærkbar. Samtidig med at der i skæve billeder fortælles om kokkenes arbejde med at frembringe, hvad der i et kort forord af madskribenten Bent Christensen beskrives som en så storslået og anderledes oplevelse, at man ville ønske, det havde ligget inden for projektets rammer at uddybe fortællingen.

Jäger Arén: 1416 Anholt.

Søren Lauridsen: Venedig - reflekser og reflektioner.

Claes Bech-Poulsen: One Day at El Bulli Restaurant.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.