Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Arrivederci, Berlusconi

Musical om Berlusconi bliver ved for længe om for lidt.

Lille mand, hvad nu? Ina-Miriam Rosenbaum som Silvio Belusconi, omgivet af blond staffage. Foto: Per Morten Abrahamsen.
Lille mand, hvad nu? Ina-Miriam Rosenbaum som Silvio Belusconi, omgivet af blond staffage. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Ideen fejler jo ikke noget. Hvorfor ikke lade kvinderne tage en grusom hævn med et solidt greb om de lavthængende frugter på mandschauvinisten over dem alle, Italiens kontroversielle og – ind imellem – detroniserede tidligere premierminister, Silvio Berlusconi?

Manden, som aldrig giver op. Manden, som altid vender tilbage. Superpopulisten og mangemillionæren, som bruger sin kontrol af massemedierne og gud ved hvem ellers til at sikre sig magten. Trods skandalerne, trods omverdenens skepsis. Manden, som bliver ved med at kunne tryllebinde masserne, holdt oppe af folkets beundring og viagra. Den gamle buk, der i privaten og i fuld offentlighed nægter at se alderen i øjnene, men skiller sig af med sin kone gennem mange år og i stedet har svært ved at holde fingrene fra unge piger.

Sådan må dramatikeren og instruktøren Rhea Lehman have tænkt, da hun skrev forestillingen »Berlusconi – the Musical« og satte kvinder til at spille alle rollerne. Som publikum er vi indrulleret til optagelserne til den kampagnevideo, der skal skaffe Berlusconi tilbage til magten. Udstyret med stemmesedler til lejlighedsvise afstemninger på skrømt gejles vi op til at applaudere og synge med på hyldestsange, mens Silvio Berlusconi himself skridter ind på scenen som den store frelser, den sidste imperator, der soler sig i folkets hyldest.

Nu er der så bare det ved det, at der hele tiden kommer grus i maskineriet. En laber larve af en kvieøjet groupie-blondine, der hurtigt havner i kanen med nationens fader, viser sig at have skjulte motiver. Ekskonen blander sig i det hele som en hævnende furie. Den trofaste væbner formøbler formuen. Og en halvt senildement glemt kærlighed skoser ham fra sin rullestol. Om det så er Fru Herre, er hun ude efter den hårdt prøvede mand i centrum.

Charmerende og patetisk

Altid djævleblændt dygtige Ina-Miriam Rosenbaum, der tidligere har inkarneret topnazisten Joseph Goebbels i Rhea Lehmans »Hitler on the Roof«, gentager kønsbytteøvelsen her, denne gang som den diminutive Silvio, hvis machogestik og indladende, selvgode mimik er sikkert afluret i en underfundig leg med forbilledet og med publikum. Charmerende og patetisk. Hun er det bedste ved den forestilling, der tegner sig som en noget upræcist afleveret og lang – alt for lang – satire over fænomenet.

Hvor meget Mette K. Madsen i vekslende roller forsøger at peppe publikum op, hvor meget Laura Bro som infantil fristerinde end bakker loyalt op. Hvor meget Karen-Lise Mynster sætter ind med rasende stormvejr som den kasserede kone eller overbærende fordømmelse som ungdomskæreste med klarsyn – alt sammen næsten en bedre sag værdig. Joachim Holbeks monotone sange, et sted mellem den italienske folkemusik og operaparodien, er der heller ikke meget ved.

Men desværre er Rhea Lehmans manuskript en temmelig slap kombination af satire, syngespil og moralitet, en uegalt eksekveret vittighed, der hurtigt har opbrugt, hvad den har at sige om manden og magten. Og som bliver ved for længe. Alt for længe. Lige så svær at slippe af med som Berlusconi selv.

Hvad: »Berlusconi – the Musical«. Hvem: Idé, tekst og iscenesættelse: Rhea Lehman. Musik: Joachim Holbek. Scenografi: Camilla Bjørnvad. Hvor: Nørrebro Teater, Frederiksberg­scenen. Til 9. maj.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.