Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Albummet, der ændrede musikhistorien

The Beatles' »Revolver« nævnes ofte som et af musikhistoriens vigtigste værker. I dag er det 50 år siden, albummet udkom. Hvad gør det så ikonisk? The Beatles-kenderen Per Wium giver tre bud - og gennemgår albummet sang for sang.

"Revolver" var blandt seks Beatles-pladeforsider, som udkom på frimærker i Storbritannien i 2007.
"Revolver" var blandt seks Beatles-pladeforsider, som udkom på frimærker i Storbritannien i 2007.

Lyden af den nye pop

»»Revolver« signalerer, at i populærmusik kan alt - ethvert tema, enhver musikalsk ide - realiseres. Og i tilfældet The Beatles vil alt blive realiseret.«
Sådan karakteriserer Rolling Stone The Beatles’ album »Revolver«, på musikmagasinets liste over de 500 største album til alle tider. Her er »Revolver« nummer tre.

I dag er det 50 år siden, albummet udkom i England. Det blev begyndelsen på en helt ny æra. Ikke kun for bandet selv, men også for den moderne musik, mener Per Wium, der er musikjournalist med speciale i The Beatles.

»The Beatles peger frem på »Revolver«. Ikke bare for dem selv som band, men også i måden at tænke musik på generelt. Der er fanden til forskel på »Revolver« og så de sange, The Beatles skrev tre år inden med, »She Loves You«, »I Want to Hold Your Hand« og den slags. »Revolver« nydefinerer, hvad man forstår ved pop-musik. Lige pludselig er det naturligt, at der er sitar og en dobbelt strygekvartet på. De har brugt strygere før, men hele det musikalske univers, f.eks. i slutnummeret »Tomorrow Never Knows« er helt nyt. På den måde bliver albummet som plade og som 14 sange en enorm inspiration, også for andre kunstnere,« siger han.

Troldmanden i studiet

»Revolver« blev til i Abbey Road-studierne med George Martin som producer. Deres syvende album fik navnet »Revolver« som et ordspil på både en pistol og det at dreje rundt som en LP.

»På »Revolver« har The Beatles et unikt samarbejde med producer George Martin. Det er ham, der står for arrangementet af eksempelvis den dobbelte strygekvarter på »Eleanor Rigby«. Han leger med på deres musikalske præmisser, men er også en troldmand i studiet, der sammen med sine teknikere skaber de her helt syrede lyduniverser. De bryder på mange måder også med den genre, de selv er opstået af. Der er ikke mange rene bas-guitar-tromme-numre på »Revolver«. Det er blæsere på »Got to Get You in to My Life«, engelsk horn på »For No One«. Det er en lang række instrumenter og klangbilleder, de slet ikke var født med, men som de kommer til, fordi de har den her kolossale musikalske nysgerrighed.«

Coveret

Allerede omslaget på »Revolver« skiller sig ud med sin flimrende blanding af collage og tegning. Det er den tyske bassist og kunstner Klaus Voorman, der står bag. Ham var bandet blevet venner med allerede i tiden i Hamborg, i begyndelsen af 1960erne.

Coveret, som regnes for et af de smukkeste eksempler på cover artwork blev til på køkkenbordet i et loftskammer og stod i 50 pund, fortalte Klaus Voorman for nylig den britiske avis The Observer. Men det gør det ikke ringere, mener Per Wium.

»Coveret passer perfekt til pladen, fordi det afspejler collagepræget i musikken. På de tidligere album har vi været vant til at se de fire medlemmer af The Beatles fremstå som band på forsiden. Ofte i ens tøj, og hår der sidder på samme måde. De har lignet et band på alle deres LP-covers indtil da. Men lige pludselig ser de helt anderledes ud på »Revolver«. Bagefter kommer så »Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band«, som igen er noget helt andet,« siger Per Wium.

SANGENE én for én ifølge Per Wium:

1. »Taxman«
»Ikke alene fik Harrison hele tre sange på dette album. Han fik også det eftertragtede åbningsnummer.«

2. »Eleanor Rigby«
»Yesterday« nummer to. McCartney var vild med stryger-klangen, som George Martin introducerede. Og det var Pauls idé at bruge dette klassiske klangunivers én gang til.«

3. I'm Only Sleeping
»Lennons sang med Ringo Starrs unikke trommespil, der understreger den søvninge stemning. Jeg kan høre, at RIngo hører efter teksten.«

 

 

 

4. Love You To
»I The Beatles produktion kan vi følge, hvordan Harrison lærer at spille på sitaren. Fra den spæde start på »Norwegian wood« til det udfoldede spil på »Within You without You«. »Love You to« markerer en mellemstation.

5. Here, There and Everywhere
»Jeg så fornylig et TV-interview, hvor Paul blev spurgt, hvilken af sine sange han selv bedst kan lide. Jeg troede ikke, han ville svare. Men det gjorde han. Dèn her!«

6. Yellow Submarine
»No comments. Shit!«

7. She Said She Said
»Lennon i topform. Og med kant. Og læg mærke igen til trommespillet - og de store guitarflader.«

8. Good Day Sunshine
»Den lyse Paul. Det optimistiske. Her er Johns og Pauls universer langt fra hinanden.«

9. And Your Bird Can Sing
»Én af mine favoritter i Beatles-kataloget. »Middle eight«-stykket (B-stykket) er unikt, og Lennon synger sangen som gjaldt det livet.«

10. For No One
»Igen McCartney i afdelingen for klassisk musikinspiration.«

11. Doctor Robert
»Lennon. Jeg hører - muligvis som den eneste - den som en parallel til »Paperback writer«, som kom kort inden »Revolver«. Kontrasterne mellem kor-stykker og gang-i-den-stykker.

12. I Want to Tell You
»Jeg har et særligt forhold til den her. Jeg spiller den sammen med THe Beatrio (jeg spiller keyboards). Mørke mol-akkorder. Lidt ligesom mange af Harrisons sange fra hans solo-karriere.«

13. Got to Get You Into My Life
»Uptempo, messingblæsere og en ualmindelig veloplagt vokal fra McCartney.«

14. Tomorrow Never Knows
Et værk, en tilstand. En stor basdrone lægger bunden. Der skiftes ikke akkord undervejs. Fra mine mange foredrag véd jeg at den skiller vandende.
Nogle hader den, andre elsker den. Jeg hører til de sidste.«

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.