Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kultur

10 Reumert takketaler

I aften uddeles årets Reumertpris og det er dermed tid til takketaler. Vi har plukket et uddrag af ti tidligere Reumert-taler, der godt kan tåle en gentagelse.

Der var jubel på scenen da Aalborg Teater med Morten Kirskov i spidsen vandt en Reumert for Årets forestilling for »Beton« i 2015
Der var jubel på scenen da Aalborg Teater med Morten Kirskov i spidsen vandt en Reumert for Årets forestilling for »Beton« i 2015

Christian Lollike Juryens specialpris, Årets Forestilling og Årets Dramatiker (2013)

»Jeg angler afsindigt meget efter anerkendelse, og samtidig frygter jeg at ligge under for den. Prisen afføder en barnlig og grådig stolthed - og en selvfrygt, for tænk, hvis man pludselig begynder at give folk det, de vil have, i stedet for det, de frygter at få? Det er jo det, der er døden«.

Flemming Enevold Årets Mandlige Birolle (2016)

»Det var eddermanme en svær forestilling at lave. Jeg havde for travlt, rejste for meget frem og tilbage, kunne ikke lære teksten, skulle spille klassisk klaver og samtidig finde ud af, hvornår de andre afbrød. Og så står man pludselig her. Det havde jeg godt nok ikke regnet med«.

Betty Nansen Teatret går sammen med Musikhuset Aarhus i en en musical-opsætning af Susanne Biers film Efter Brylluppet. Stykket bliver instrueret af Peter Langdal og har blandt andre Cecilie Stenspil, Babara Moleko, Flemming Enevold og Erann DD i de bærende roller. Efter brylluppet er en del af Musikhuset Aarhus’ Bier Trilogi, hvor den anerkendte filmtrilogi af Susanne Bier gentænkes inden for tre forskellige genrer i forbindelse med, at Aarhus er kulturhovedstad i 2017: Brødre som opera, Efter brylluppet som musical og Elsker dig for evigt som moderne dans. Her Flemming Enevold og Cecilie Stenspil, der skal spille mand og kone.
Betty Nansen Teatret går sammen med Musikhuset Aarhus i en en musical-opsætning af Susanne Biers film Efter Brylluppet. Stykket bliver instrueret af Peter Langdal og har blandt andre Cecilie Stenspil, Babara Moleko, Flemming Enevold og Erann DD i de bærende roller. Efter brylluppet er en del af Musikhuset Aarhus’ Bier Trilogi, hvor den anerkendte filmtrilogi af Susanne Bier gentænkes inden for tre forskellige genrer i forbindelse med, at Aarhus er kulturhovedstad i 2017: Brødre som opera, Efter brylluppet som musical og Elsker dig for evigt som moderne dans. Her Flemming Enevold og Cecilie Stenspil, der skal spille mand og kone.

Lars Knutzon Årets Forestilling med »August« (2007)

»Uanset om Brian Mikkelsen og Thor Pedersen påstår, at Danmark aldrig har været rigere, har støtten til teatrene aldrig været mindre. Der har aldrig været så få teatre i København som nu og aldrig så meget talent. »Bevillingerne og kunststøtten er skåret ned, og det rammer især børneteatrene og de små scener«.

Jytte Abildstrøm Hædersprisen i (2010)

»Jeg er både rørt, rystet og overvældet, for jeg er jo bare lille Jytte. Og jeg ved ikke, hvordan jeg skal udtrykke tak til både Reumert komiteen og Bikubenfonden, for det er jo ikke gjort alene. Jeg kan dog glæde jer med, at jeg ikke kan nå at nævne de 500-600 mennesker, der har været min støtte«.

Alban Lendorf Årets Danser (2012)

»Jeg vil gerne dedikere prisen til min mor, fordi det var hendes idé, at jeg skulle starte til dans. Jeg var ikke særlig vild med ideen, men det blev jeg. Og nu står jeg her – mor fik ret. Så tak til mor.«

Kitt Johnson Årets Danseforestilling (2003)

»Det er pinligt og skamfuldt, når Danmark gennem vores medvirken i krigen er medskyldig i en situation, hvor mine kolleger i Irak har mistet kultur, museer og uddannelsesinstitutioner.«

Tammi Øst Årets Kvindelige Hovedrolle (2013)

»Jeg ved godt, at mange sidder dernede og tænker: Not her. Again. Men altså – jo! Jeg er her igen, og jeg er så glad. Tak til Reumert-komiteen: Alle mine bedste venner i verden, som jeg gerne vil gifte mig med. Og tak til Aalborg Teater, der gav mig mulighed for at møde et nyt publikum, nye øjne i salen. Mange lukkede – måske for at kunne koncentrere sig så meget mere om at høre efter«.

Audiens 8. maj 2017 - - Skuespillerne Jens Jørn Spottag og Tammi Øst takkede for ridderkorset. Foto: Bjarne Lüthcke. (Foto: Bjarne Luthcke/Scanpix 2017)
Audiens 8. maj 2017 - - Skuespillerne Jens Jørn Spottag og Tammi Øst takkede for ridderkorset. Foto: Bjarne Lüthcke. (Foto: Bjarne Luthcke/Scanpix 2017)

Birthe Neumann Årets Kvindelige Birolle (2009)

»Det var på tide! Men tredje gang er lykkens gang og det måtte selv Reumert komitéen bøje sig for. Jeg har både taget briller og en lille seddel med ord med herop, så jeg ikke lige pludselig ikke ved, hvor jeg skal gå hen eller hvad jeg skal sige - og dermed tro, at jeg igen er med i en Frank Castorf forestilling«.

Henning Jensen Årets Hæderspris (2014)

»Se, noget af det ironiske og ubærlige ved dette fag er, at det er de roller, der ikke lykkes for os, eller skal vi nøjes med at sige dem, vi ikke selv er tilfredse med, det er dem, vi husker længst. Som vi aldrig glemmer, som vi kan huske hvert sekund af og som kan plage os livet igennem. Hvorimod de andre, de tindrende højdepunkter, hvor alting fungerer, mest står som en flimrende, kærlighedsfyldt parentes i vores erindring. Men det er de første, de pinefulde, det er dem, der er de væsentlige, for det er dem, der tvinger os til at flytte os. Det er dem, der får os til at finde nye veje og forny os«.

Jørgen Reenberg Årets Hæderspris (2000)

»Jeg er vel efterhånden blevet, hvad man kan kalde en elskværdig gammel idiot. Men ydmydighed og lidenskab er stadig uforandret, når det gælder mit arbejde. Jeg tager stadig afstand fra den blanke, bevidstløse skinnebus, som teater kan være. Jeg tror på, at teatret igen vil blive noget dragende midt i et elektronisk univers. Det er noget, der sker her og nu, som man ikke kan klippe frem og tilbage i«.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.