Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kronikken

Vi kan ikke stole på Corydon

»Danmark har en finansminister, der som en skuespiller længe har kæmpet for at spille rollen som ansvarlig minister, men som ikke længere kan holde masken.«

Bjarne Corydon (S), finansminister.
Bjarne Corydon (S), finansminister.

Danmark har en finansminister, man ikke kan stole på. Det er konklusionen her ved afslutningen på efterårssæsonen i dansk politik. For Danmark har en finansminister, der som en skuespiller længe har kæmpet for at spille rollen som ansvarlig minister, men som ikke længere kan holde masken.

Fra 2012 til midten af 2014 har vi haft en god arbejdsrelation til Bjarne Corydon. Her lavede vi en række aftaler, der forbedrede Danmarks økonomi. Ikke meget, men dog noget, både på kort sigt og på lang sigt. Corydons mantra i denne periode var: »Der skal være grundlæggende ansvarlighed i måden, vi kører tingene på.« Da det er selve grundlaget for en blå finanspolitik, er det ikke overraskende, at vi kunne lave politik med Corydon på det grundlag.

At Corydon prædikede ansvarlighed kom måske som en overraskelse for os, al den stund, at han før valget var hovedarkitekten bag »Fair Løsning«. Socialdemokraternes økonomiske plan, der som bekendt var underfinansieret med mindst 22 milliarder kroner, og derfor ville have sendt en kæmpe regning videre til vores børn, hvis den var blevet gennemført.

Men alle har lov til at blive klogere, og det så ud til, at Corydon havde lært af sin fejl og begravet tankegodset bag »Fair Løsning«. I stedet for at give ufinansierede velfærdsløfter, der kun ville bidrage til at forringe jobskabelsen og Danmarks økonomiske holdbarhed, ville Corydon nu være ansvarlig. Han ville gøre det, der var bedst for Danmark.

Nu viser det sig imidlertid, at Corydons ansvarlighed var en kort krampetrækning. For det står klart, at Corydon er kassemester i en regering, der er parat til at sende alle ubehagelige regninger videre til næste valgperiode, til vores børn, til vores børnebørn. Corydon er kassemester i en regering, hvor pengene lige så stille siver ud af statskassen.

Læs også: Myten om reform-regeringen

Alene de næste par år har Corydon ubetalte regninger for flere milliarder. Listen er lang, men lad os nævne et par eksempler:

Regeringen vil give fuld pension til flygtninge, hvad regeringen tidligere har vurderet til at koste 90 mio. kr., stigende til 350 mio. kr. årligt i 2035. Corydon har afsat 7,1 mio. kr. i 2015 stigende til 14,6 mio. i 2018. Resten må vores børn tilsyneladende klare.

Regeringen vil spare 64 mio. på genopbygningen af Afghanistan i 2015. Pengene skal findes i 2016. Corydon ved bare ikke hvor.

Regeringen vil fortsætte afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler efter 2015. Det koster i hvert fald et par hundrede mio. om året, som Corydon ikke kan sige hvor skal findes.

Men det stopper ikke her. Regeringen har fremlagt et helt nyt ejendomsvurderingssystem, der ifølge en Deloitte-rapport udarbejdet for Skatteministeriet kan koste op til 15,6 mia. kr. Regeringen holder fast i modellen, men Corydon vil ikke finde pengene.

I år har Corydon fundet engangsbesparelser, fremrykket pensionsbeskatningen og været heldig at få lidt penge retur fra EU. Men han vil ikke sige noget om, hvordan han vil betale næste år. Eller næste år igen. Det problem må andre tage sig af.

Rækken af ubetalte regninger fortsætter. Vi kunne nævne erhvervsskolereformen, besparelser på beredskabet, reform af elmarkedet og PSO-systemet. Potentielt kan det på sigt koste fremtidige generationer to-cifrede milliardbeløb, at Corydon har lagt ansvarligheden fra sig.

Længe troede vi på, at Corydon var blevet klogere. At han havde taget den meget store opgave, det er at være finansminister, alvorligt og rent faktisk ønskede at føre en ansvarlig økonomisk politik. Nu viser det sig, at det modsatte nok er tættere på sandheden.

Og om årets finanslov siger professor i økonomi, Bo Sandemann Rasmussen i Jyllands-Posten, at det »er en besynderlig måde at lave finanslov på. Sandsynligheden for, at de store milliardløfter derfor ikke bliver udmøntet, er ikke ubetydelig”.

Læs også: Fællesskabets finanslov?

Det viser, at Corydon er mere »Fair Løsning« end »ansvarlig finansminister«. Han har ikke lært noget af sine fejlberegninger fra før valget. Eller også viser han, at han dybest set er ligeglad med, om der er penge i kassen eller ej. Så længe han kan fortælle en god historie om balance og fællesskab.

Vi kan ikke stole på, at det, han siger den ene måned, gælder den næste. I oktober var Corydons dagsorden at skabe flere arbejdspladser. En måneds tid senere laver han en finanslov uden en eneste privat arbejdsplads. Uden et eneste vækstinitiativ. Corydon spiller efter forskellige regler afhængig af sæsonen. Den ene måned er regeringen ansvarlig. Den næste måned er man socialdemokratisk.

Vi kan ikke stole på, at det er sandt, når Corydon siger, at regeringen vil fortsætte den ansvarlige politik efter et valg. Corydon lovede én ting før valget, men gennemførte den stik modsatte politik efter valget. Og nu er Corydon vendt tilbage til tonerne før sidste valg: Danskerne kan se frem til ubetalte regninger i tilgift til gyldne løfter om mere velfærd.

Vi kan ikke stole på, at Corydon vil overholde de regler om økonomisk ansvarlighed, som han selv har pålagt kommunerne. I 2013 sagde han, at »det ligger uden for rammerne af en ansvarlig linje at øge underskuddet yderligere.« Og i år øger han så underskuddet yderligere. »En ny situation,« siger Corydon. »Den gamle Corydon,« siger vi.

Læs også: Nationalbankdirektøren advarer mod budgetsminke

Vi ønsker en anden vej end »Fair Løsning«. En anden vej end ufinansieret velfærd og løftebrud. Vi ønsker at gøre Danmark stærkere, rigere, sundere og klogere. Men vi vil ikke lade vores børn betale regningen. Derfor var vi så glade for Corydon, da han påstod, at han var ansvarlig. For vi fik lavet aftaler, der trak Danmark i den rigtige retning. Spørgsmålet er, om vi nogensinde høster gevinsten af disse aftaler? Vi frygter, at prisen for Corydons uansvarlighed langt overstiger gevinsten ved, at Corydon i to år foregav at være ansvarlig.

Bundlinjen er tydelig. Der er behov for en ny finansminister, så tilliden til dansk økonomi kan fortsætte med at være så høj, som den er i dag. For der kan ikke gå lang tid, før end historien om finansministeren med de to tunger spreder sig til udlandet.

Statsministeren kan begynde med at finde sig en ny finansminister. En, der laver knap så mange økonomiske krumspring og udskriver knap så mange regninger til vores børn. Allerhelst ser vi dog, at statsministeren udskriver valg. Så kan danskerne nemlig selv afgøre, om de har tillid til Corydon og til regeringens økonomiske politik. Det har vi ikke, og det tvivler vi på, at de fleste danskere ville have, hvis de kendte hele sandheden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.