Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
KRONIK

Vær online eller dø

Det kan godt være, det store flertal er mere online end off-line. Men det kommer de ikke til at leve hverken længere eller bedre af.

Trine Vendelboe Juul
Trine Vendelboe Juul

For ikke så lang tid siden befandt jeg mig 15 meter oppe i et bøgetræ i en dansk skov. Jeg var selv kravlet derop – med råstyrke, en vis portion smidighed og en endnu større tillid til, at det sikkerhedsreb, jeg trak med mig fra et bælte om livet, fungerede som det skulle. Det gjorde det heldigvis, og nedturen rundt om stammen, mellem de mange sidegrene, gik som en leg, hvor jeg nærmest som en bold hoppede meter for meter ned.

Ry Outdoor Festival var således skudt i gang hos undertegnede, og to timer senere gik jeg og 20 andre en meget smuk aftentur over marker og langs søer.

Vi gik langsomt. Meget langsomt… for det var en såkaldt meditativ vandretur, og vi talte ikke sammen, men havde vores opmærksomhed rettet mod landskabet og naturens lyde.

Dagen forinden deltog jeg i seminaret »Succes Online« arrangeret af bl.a. Google.

For hvem vil ikke gerne have succes? Også online.

Som både underviser og konsulent i kommunikationsbranchen føler jeg mig desuden forpligtet til at følge med i den digitale udvikling – som flere og flere kalder en revolution, vi befinder os midt i. En revolution, der ikke bare transformerer vores måde at kommunikere og markedsføre os på, men også radikalt ændrer vores måde at handle og forbruge på, at lede og ikke mindst opfinde virksomheder på, at være sammen med andre på… og ja, vel i sidste ende måden at være menneske på.

Denne radikale ændring, eller revolution om man vil, behøver man blot have en smartphone for at ane dimensionerne af. Virkeligheden har jo for længst overhalet fantasien, siden internettet engang blev udråbt til at være et forbigående fænomen, og begreber som virtual reality og augmented reality synes allerede lidt gammeldags, ligesom mennesket i en cyborg-version sikkert for nogle nærmest bare er lidt nuttet.

Og den digitale udvikling stopper ikke. Med mindre vi forbyder miljøer som Silicon Valley og nørder som Steve Jobs og Mark Zuckerberg at skabe stadigt nye opfindelser, der vil revolutionere vores virkelighed.

Det gør vi selvfølgelig ikke, men spørgsmålet er imidlertid, hvordan vi forholder os til den nye virkelighed – eller rettere de fortsat flere versioner af virkeligheden, som vi kan leve.

For virkeligheden er jo, hvad vi gør den til.

Selv om vi langtfra har lige muligheder i denne verden, har vi som individer og samfund basalt set både ret og magt til at leve vores liv ud fra nogle grundbetingelser og rammer, som vi selv definerer og skaber. F.eks. om vi vil leve et liv, hvor vi lader os styre af kvantitative resultatmål og en snæver økonomisk væksthorisont, uanset om vi taler løn, ledelse, arbejde, viden, uddannelse eller kommunikation. Det er jo tankevækkende, hvor meget opmærksomhed det fik, at Alternativet brugte ti minutter på en glædesfyldt dans på partiets timelange landsmøde.

Det vidner om, hvor lidt gyldighed følelser har i vores samfund, hvor Public Management-tankegangen har været daglig kost i flere årtier. Hvor lidt plads der er til at udfordre etablerede »sandheder« om, hvad både menneskelig og samfundsmæssig vækst og værdi er.

Men det er faktisk muligt at forestille sig at leve et liv med et større fokus på kvalitative mål, hvor vi anerkender og bestræber os på at skabe personlig vækst, sundhed og balance for os selv og hinanden og belønner dem, der formår at forny og udvikle samfundet med glæden, trivslen og meningen med eksistensen i behold.

På Succes Online-seminaret syntes en antagelse at være, at den digitale udvikling er naturgiven og et (nyt) grundvilkår, som vi skal omfavne 120 procent for at overleve. Mantraet »gå online eller dø« lød som en besværgelse fra scenen, hvorfra der kom et utal af eksempler på smarte måder at integrere den fysiske verden med den digitale. Alt sammen opfindelser, der har til formål at få os til i bedste Fakta-reklamestil at blive »bare fem minutter længere« og konvertere – som det så smukt hedder – vores tid til køb.

Rent teknisk og kommercielt er det da også dødsmart, hvad man i dag kan med bare en mobil i hånden. Jeg mangler dog stadig solide beviser på, at de, der ikke bruger oceaner af tid og penge på online-virkeligheden, er så økonomisk og eksistentielt på spanden, som det påstås.

Og når den digitale revolution samtidig bliver fremhævet for at fremme udviklingen af fællesskaber, følelser, autentiske oplevelser, stærke relationer og gode fortællinger, får jeg en stadigt mere ulden smag i munden.

Der er hårdt brug for en anti-revolutionær modvægt til den ukritiske lemmingepraksis, der præger især vi professionelles omgang med bl.a. de sociale medier og de teknologier, der har skabt dem.

Vi skal være mere modige end det og også have etikken og livsfilosofien med og stille os selv og vores kunder, vores borgere og forbrugere nogle mere grundlæggende spørgsmål, inden vi i jagten på »likes« og shitstorme puster yderligere til den eksplosivt voksende sociale boble med milliarder af opdateringer af ofte tvivlsom værdi.

Nemlig spørgsmål om, hvad vi egentlig vil bruge vores korte tid på Jorden på? Hvad vi vil interessere os for og engagere os i? Hvilke oplevelser og erfaringer vi dybest set ønsker os flere af, og hvilken viden, budskaber og fortællinger vi finder værd at berette om og dele med andre? Kort sagt, hvilke mennesker og borgere, vi ønsker at være, og hvilke kloge og ikke bare smarte måder at indrette vores samfund på, vi drømmer om.

Jeg tror ikke, det er på nettet eller i det digitale prøverum i tøjbutikken, at vi finder svarene. Det er nemlig ikke der, vi mærker os selv, slipper tankerne og fantasien løs. Det er ikke der, vi bliver inspireret, får de gode ideer og træffer nye, kloge beslutninger, der kan føre os nye spændende steder hen. Den digitale verden er nemlig ikke (kun) det åbne, legende og demokratiske rum, som det giver sig ud for at være, men også et gennemkontrolleret univers, der er benhårdt styret af algoritmer og big data. Hvis ikke vi passer på, ender vi som sociale zombier med at blive forført og opslugt af dette univers, hvor vi gradvis mister evnen til virkelig at lytte, tænke og tale, til at fokusere, reflektere og fordybe os.

I det lys er Folkemødet jo en fantastisk simpel opfindelse, hvis tiltrækningskraft uden tvivl i høj grad skyldes det faktum, at det finder sted midt ude i Østersøen på en smuk og vild klippeø, hvor mange møder, taler og debatter foregår mere eller mindre i det fri. Her skulle der efter sigende være højt til både loftet og til himlen. Og plads til både alvor og leg, fornuft og følelser.

Det er nærmest grotesk banalt, men hvis vi vil have opskriften på et langt liv, hvor vi ikke dør enten af stress eller kedsomhed, skal vi opholde os meget mere der, hvor der er mest af livet. Og det er der ude i naturen. Under den åbne himmel, på de vidtstrakte marker, langs kysterne og på de snoede stier i skoven. Det er i naturen, vi mærker os selv. Det er herude i de endeløse landskaber, vi vokser, drømmer, får energi og kan få fat i vores dybere følelser og indre stemme, der fortæller os, hvilken vej det er klogt at gå, og hvor det er godt at være.

Og det ser ud til, at nogle følger denne opskrift på modig vis. Folk flytter fra storbyen til Udkantsdanmark. Folk ser muligheder for at skabe noget der, hvor ingen andre tør være.

De ønsker mere luft, mere jord, mere himmel… og mere plads til at leve.

Det kan godt være, det store flertal er mere online end off-line. Men det kommer de ikke til at leve hverken længere eller bedre af. Og det er ikke træerne, der slår os andre ihjel. Det er faktisk dem, der holder os i live. Og nogle gange oppe – 15 meter for at være helt præcis.

Det kan stærkt anbefales.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.