Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kronik

Teknologi er ikke nok: Her er tre pointer, der skaber mere intelligente og bæredygtige byer

FN estimerer, at 66 procent af verdens befolkning i 2050 vil bo i storbyer. Dette er med til at skabe et hidtil uset pres på byer rundt omkring i verden for dels at skabe et bæredygtigt bymiljø og dels at opbygge en digital infrastruktur.

Byer som Dubai, Singapore, Yinchuan og København eksperimenterer med ny teknologi og digitale tjenester til at løse specifikke problemer, som påvirker deres borgere. For eksempel går København forrest, når det gælder om at nedsætte CO2-udledningen og har sat det ambitiøse mål at blive den første CO2 neutrale hovedstad i verden inden 2025. CO2-udledningen i København er allerede reduceret med 38 procent mellem 2005 og 2015.

Som led i et større forskningsprojekt har vi lavet en undersøgelse af status i Københavns Kommune sammen med Copenhagen Solutions Lab (CSL), Københavns Kommunes innovative inkubator for connected city initiativer og løsninger. Vi ser også lignende udvikling af connected city løsninger i andre danske byer, for eksempel SmartAarhus og Center for data-Intensive Cyber-Physical Systems i Aalborg.

Connected city kan defineres som den effektive integration af fysiske, digitale og menneskelige systemer og data i det urbane miljø med det formål at skabe et mere bæredygtigt og optimeret samfund.

Vores analyse viser, at selvom teknologien er vigtig for udviklingen af connected cities, er der også »blødere« drivers i spil – og vi har identificeret tre, der er afgørende for succesfuldt at udvikle fremtidens connected cities.

1. Borgerindsigt og medbestemmelse

Borgerens rolle i byen har ændret sig. Mange borgere ønsker ikke længere bare at være passive forbrugere af de services, der tilbydes af det offentlige. De vil i stedet have medbestemmelse og være aktive deltagere i udformningen og brugen af tjenester mellem dem selv som borger, det offentlige og private virksomheder. Teknologiske løsninger bidrager allerede nu til, at borgerne bliver mere involveret i leveringen af forskellige tjenester, såsom gas og elektricitet, transport, parkering og affaldsindsamling.

Det er meget vigtigt, at de, der står for udviklingen af nye borgertjenester, fokuserer på, hvordan disse løsninger kan blive tilpasset den individuelles behov. Derudover skal teknologien bruges til at højne gennemsigtigheden ved at involvere borgerne mere og give dem indsigt i eksempelvis, hvordan deres personlige data kan blive brugt anonymt til at forbedre bymiljøet i de travle byer.

Et nyt initiativ, der blev lanceret af Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, CSLs moderorganisation, opfordrede Københavns borgere til at give feedback om, hvordan cykelstierne i byen kan forbedres. Feedbacken kunne indsendes via et interaktivt kort over København. I de første 12 dage blev der indsendt 10.000 anbefalinger. Disse oplysninger bruges nu aktivt til at udvikle byens cykelinfrastruktur- strategi for 2017-2025. Dette er et godt eksempel på, hvordan borgerne kan blive direkte involveret i aktiviteter, der kan forbedre bymiljøet. Teknologien kan altså give borgere mulighed for at engagere sig samtidig med, at deres ekspertise som byens brugere kan hjælpe byen med bedre at planlægge sin infrastruktur.

2. Åbent og eksperimentelt samarbejde

Det, der kendetegner en vellykket udvikling af en connected city, er et åbent samarbejde mellem inkubatorer, som f.eks. CSL, og private partnere samt borgere. Desværre kan det være vanskeligt at skabe et effektivt samarbejde mellem de involverede parter. Der er derfor behov for en ny og åben form for samarbejde i både offentlige og private organisationer baseret på gensidig tillid.

Marius Sylvestersen, der er daglig leder i CSL, forklarer, at samarbejdet skal bygges på gennemsigtighed, viljen til at dele data og være drevet af et fælles sæt værdier. Dette kræver en særlig åben tankegang for de organisationer, der ønsker at blive involveret.

Som et led i at skabe nye partnerskaber og vidensdeling på tværs af private virksomheder og offentlige institutioner, åbnede CSL Copenhagen Street Lab i 2016. Her samarbejder store og små organisationer fra forskellige industrier sammen med CSL med det formål at identificere nye løsninger på by- og borgerudfordringer.

Street Lab tester nye løsninger, der indsamler real-time data og derved kan hjælpe med at give ny indsigt i, hvordan problemer relateret til luftforurening, parkering og affaldshåndtering kan forbedres. Street Lab spiller en vigtig rolle i forhold til at kunne teste nye connected city-løs-ninger inden for den eksisterende infrastruktur. Dermed får man et godt beslutningsgrundlag baseret på proof-of-concept før ny connected city løsninger udbredes udenfor Street Lab. De organisationer, der samarbejder med Street Lab om at udvikle og teste nye ideer, såsom Cisco, Citelum og TDC, drager fordel af at interagere med andre innovatører inden for og uden for deres egen industri. Dette giver løbende læring og indsigt i nye løsninger og muligheder.

CSL er også en del af et voksende videnssamfund sammen med Bloxhub, nonprofit organisationen, der flytter ind i det nye byggeri ved Københavns Havn i 2018. Bloxhub vil bygge bro mellem forskellige videnssamfund og private partnere og således skabe den innovation, der skal til for at udvikle mere bæredygtige byer.

3. Belønning af det immaterielle

For at få succes med udviklingen af connected cities er det nødvendigt, at partnerorganisationerne bryder med den kortsigtede profitdrevne tankegang og i stedet opererer i en kollektiv samarbejdsmodel med langsigtede mål. For eksempel samarbejder større nationale og internationale partnere som Hitachi, TDC, Cisco og Citelum for at høste viden, der strækker sig ud over en kortsigtet økonomisk gevinst.

CSL opfordrer partnere til at acceptere at ekspertise, viden, relationer og fælles innovation er lige så frugtbare som profit. Dette indbefatter at påskønne medarbejdere for deres evne til at samarbejde, imødekomme efterspørgselsdrevet innovation og skabe nye langsigtede, værdibaserede partnerskaber. I byer vil innovation og samarbejde i stigende grad blive drevet af big data. Verdens første markedsplads for køb og salg af data blev etableret i København som et offentligt-privat innovationspartnerskab med Hitachi, Københavns Kommune og Hovedstadsregionen sidste år.

City Data Exchange (CDE), som markedspladsen kaldes, blev kickstartet ved at eksisterende data fra byens åbne dataplatforme blev gjort tilgængelig på én platform. Nu opfordres private organisationer til at sælge deres data via platformen og gøre op med, at virksomheders data kun eksisterer i deres egne datasiloer.

Med disse akkumulerede data kan organisationer drive innovation, etablere nye partnerskaber og udnytte nye muligheder. Men der kræves en anden vederlags- og fordelingsstrategi, som vil tilskynde medarbejderne til at bruge tid og kræfter på at forfølge disse mere immaterielle muligheder. Til gengæld kan det hjælpe organisationer med at tiltrække nye talenter og bidrage til at udvide deres netværk og samarbejdsrelationer og således understøtte økonom Joseph Schumpeters antagelse om, at nye kombinationer af viden skaber innovation.

Innovation finder sted i København og mange andre byer verden rundt med det formål at skabe mere sammenhængende og optimerede borgeroplevelser samt en bæredygtig udvikling. Selvom teknologi ofte betragtes som hovedmotor for disse byfornyelser, er det lige så vigtigt at tage sig af de »blødere« drivers i connected cities – give borgere mere indsigt og medbestemmelse, skabe åbne og eksperimentelle partnerskaber og identificere nye strategier til at belønne samarbejde, innovation og profit på længere sigt.

Rikke Duus er ph.d. og universitetsprofessor, School of Management, University College London, England.
Mike Cooray er professor i praksis, Ashridge Executive Education ved Hult International Business School, England.
Lasse Bundgaard er industrial ph.d. student hos Copenhagen Solutions Lab/Copenhagen Business School.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.