Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kronik

Kære Det Offentlige!

Line Friis Frederiksen: Nogle gange kunne jeg næsten få den mistanke, kære Det Offentlige, at det er lidt nemt for dig at rulle nye bestemmelser ud. Det er jo ikke dig, der sidder i den anden ende og skal bruge økonomiske og menneskelige ressourcer på det. Og tænk på de mange menneskelige konsekvenser der kommer, fordi frustrationerne tårner sig op.

Line Friis Frederiksen, forfatter, videnskabsjournalist og iværksætter.
Line Friis Frederiksen, forfatter, videnskabsjournalist og iværksætter.

Jeg håber, du har haft en rigtig god dag. Min har ikke været så god – ja, faktisk har den været helt elendig. Du har nemlig bedt mig om at oprette en lovpligtig Digital Postkasse fra 1. november. En postkasse, der skal spare samfundet for 400 mio. kr. om året. Hold da op, tænker jeg. De penge kan vi få meget skole og hospital for, så det er da super fedt med sådan en postkasse. God idé.

Jeg spekulerer bare lidt på, om du mon har gennemtænkt og testet systemet, inden du sendte det på gaden? Altså, jeg mener, jeg er godt nok blond, men jeg synes ikke, jeg er helt dum. Alligevel har jeg brugt dag efter dag ved computeren eller hængende i telefonrøret for at finde ud af, hvordan jeg får den der smarte postkasse. Du skriver ellers, at jeg bare skal få min it-ansvarlige til at administrere den. Problemet er bare, kære Det Offentlige, at jeg ikke har en særlig it-ansvarlig med fokus kun på den slags. Næ, jeg er nemlig en lille enmandsvirksomhed. Så jeg er både ejer, regnskabschef, kreativ direktør, produktansvarlig, markedsføringschef, ude i marken OG it-ansvarlig. Det, jeg er god til, er formidling af videnskab, præsentationsteknik, skriblerier, foredrag og den slags. Det er her, jeg skal tjene mine penge, så der også bliver noget at betale skat af til dig. For jeg vil gerne være med til at sikre, at Danmark kan blive ved med at være en velfærdsstat. Og jeg vil gerne oprette en Digital Postkasse og hjælpe dig og samfundet, men du gør det altså ikke nemt...

Du har sendt mig flinke breve, og der står fine vejledninger på din hjemmeside – eller rettere, de mange forskellige hjemmesider under DanId, virk.dk, Erhvervsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og borger.dk. Jo, du har skrevet en masse – jeg kan bare ikke helt afkode det og ikke gennemskue, hvordan rollerne er fordelt mellem Erhvervsstyrelsen, Nets DanId og virk.dk, og hvordan det præcis er med medarbejdersignatur, nøglekort og nøglefil – hvor meget af det skal jeg have? Men jeg vil gerne gøre, som du siger, og for et par uger siden troede jeg, det endelig var lykkedes; nu havde jeg en fin Digital Postkasse – og du sparer 400 mio. kr.

Læs også: Danskere skal sikre digital succes

I går modtog jeg så en mail: »Vi kan se, at du har været inde for at læse om Digital Post på Virk.dk/postkasse. Men du har endnu ikke oprettet en postkasse til Digital Post… Det er vigtigt, at du opretter postkassen inden 1. november… Ellers går du glip af vigtige meddelelser, og det kan få store konsekvenser for virksomheden. Har du brug for personlig hjælp, kan du ringe til vores Hotline på tlf. 70 80 86 86...«

Åh, tingene er alligevel ikke under kontrol, og det er 1. november lige om lidt. Hvilke store konsekvenser er det, du taler om? Må min virksomhed lukke? Kan jeg ryge i inkasso? Eller måske endda i fængsel? Nå, jeg kan jo ringe ind og få personlig hjælp, skriver du. Puha, så skal jeg nok lige få afklaret sagen i morgen tidlig, inden jeg skal i gang med mit arbejde.

Nu er det i morgen – i morgen aften faktisk. Og jeg har ikke nået at kigge på mine opgaver – overhovedet! Næ, jeg har nemlig prøvet at få fat i dig, kære Det Offentlige, og det er gået ca. sådan her for sig:

Jeg ringer op til nummeret i mailen. Først skal jeg taste ind, om »virksomheden har en digital postkasse« eller ej. Tjaa, det ved jeg ikke. Jeg troede, jeg havde en, men du har skrevet, at jeg ikke har, så jeg trykker rundt i de mange muligheder, maskinstemmen giver mig. Et eller andet sted må der jo gemme sig et ægte menneske, for du har skrevet, at jeg kan få personlig hjælp. Igen og igen ringer jeg op, fordi jeg hele tiden ender med, at jeg »kan læse nærmere på dine websites«. Men jeg har virkelig brug for personlig hjælp til at forstå, hvor jeg er i processen. Endelig er der en mand, der tager røret. Han siger, det måske er en fejl med den mail, for nogle virksomheder har fået den, selv om de har oprettet en postkasse. Om min mail er en fejl? Det ved han desværre ikke. Det skal jeg ringe til Erhvervsstyrelsen og spørge om. Jamen, er det ikke jer, jeg har ringet til? Nej, det her er hotlinen. Nå, har du så nummeret til Erhvervsstyrelsen? Nej, det er samme hotline-nummer. Øøøh, hvordan det? Jo, jeg skal bare taste mig igennem på en anden måde. Jamen, så prøver jeg det.

Jeg taster og taster og får til sidst vredet Erhvervsstyrelsens nummer ud af maskinen. Jeg ringer op. Der er ikke nogen, der fortæller, hvilket nummer i køen jeg er, men de spiller musik. Efter 18 minutter bliver røret taget. Han kan heller ikke hjælpe mig. Næ, jeg skal tale med Nets DanId, men han kan stille mig videre. Tak tak tak! Jeg fornemmer, at jeg snart er ved vejs ende og kan begynde på de opgaver, jeg skal leve af og betale skat af til dig, kære Det Offentlige. Men så…; »Der er så lang kø, at vi ikke kan besvare dit opkald, du kan gå ind på vores hjemmeside eller prøve igen senere,« siger de hos Nets DanId.

Jeg har prøvet »senere«. Jeg har også prøvet at gå ind på f.eks. virk.dk, som en af mændene i telefonen anbefalede. Men sitet er nede. Jeg prøver at bevare roen, for det er jo mit ansvar at få det til at fungere, men jeg er ved at være virkelig desperat – efter adskillige timer er jeg ikke ét skridt nærmere. Nå, der er kun en uge til 1. november, så jeg googler, lander på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside og ringer op. Måske ved de noget? De er søde og prøver at hjælpe mig – måske kan de høre, at jeg overvejer at lukke biksen og stille mig op i køen af arbejdsløse? Men vi kommer ikke rigtigt videre. Så lige nu er jeg presset i bund. Ikke kun har jeg brugt det meste af endnu en dag på det nye smarte system, jeg er også afsindigt frustreret og afmægtig af dine kafkaske systemer og har ikke fået lavet noget af det arbejde, der skal betale min husleje og din skat næste måned.

Læs også: Kommentar: Tag digitaliseringen alvorligt

Nogle gange kunne jeg næsten få den mistanke, kære Det Offentlige, at det er lidt nemt for dig at rulle nye bestemmelser ud. Det er jo ikke dig, der sidder i den anden ende og skal bruge økonomiske og menneskelige ressourcer på det. Jeg ved godt, at al begyndelse er svær, og at ting kan tage tid at skubbe i gang, men skyldes nogle beslutninger mon, at det på papiret ser godt ud f.eks. at overholde en deadline, selv om du ikke er helt klar? Det ender nok med, at du udskyder datoen for, hvornår jeg skal have en Digitale Postkasse, fordi du godt kan se, det er noget rod. Men tænk på de tusindvis af timer, der så allerede er tabt i de mange små (og store?) virksomheder, som har bøvlet med systemerne. Gad vide hvor mange penge, det løber op i? 400 mio. kr.? Og tænk på de mange menneskelige konsekvenser, fordi frustrationerne tårner sig op.

Jeg kunne næsten tro, at du er lidt ligeglad med mig – og de andre virksomheder i Danmark? Eller har du mon bare siddet for længe på små kontorer, hvor der er temmelig langt til virkeligheden? Tænk på, hvilket produktansvar jeg som virksomhedsejer har, hvis jeg sender noget nyt på markedet. Jeg skal f.eks. sikre mig, at det ikke er sundhedsskadeligt, og samtidig skal produktet være så godt, at folk ikke køber noget andet. Men jeg kan jo ikke bare »købe« noget andet, hvis dit system ikke fungerer – jeg kan kun oprette postkassen hos dig. Så du har virkelig krammet på mig.

Din fornemste opgave burde da være at få mig og alle andre danskere til at skabe noget, hvor vi har vores evner. Noget der giver værdi for os selv og for samfundet. Om vi er sygeplejersker, landmænd, direktører, tømrere, sekretærer, lærere eller iværksættere, så er det vel mest produktivt og dejligt, hvis vi udfolder os, hvor vi er gode – så længe der altså er brug for det, vi laver. Det er i bund og grund også det, du lever af. Og derfor burde du da lave systemer, der passer til mennesker, tænker jeg.

Så kære Det Offentlige, husk at overveje, hvilke konsekvenser nye bestemmelser har, og om de mon mest ser flotte ud på papiret og i teorien. Der er nemlig ikke så meget teori herude – men en hel masse virkelighed. Hvis du har lyst, må du meget gerne komme på besøg, så kan vi jo sammen prøve at finde ud af, om jeg har en Digital Postkasse.

Mange venlige hilsner
Line Friis Frederiksen

P.S. Jeg tror, det er en god idé, hvis du arbejder lidt på systemet, inden alle danskere skal have en Digital Postkasse 1. november 2014.

DELTAG I DEBATTEN HERUNDER:
Hvad mener du? Er det offentliges digitale løsninger for dårligt kørende?

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.