Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Kronikken

Danmark skal tage et digitalt kvantespring

Vi skal være digitale verdensmestre, hvis vi skal klare os som nation. Det er vi slet ikke i dag. Et nyt Produktionspanel 4.0 skal vise vejen – særligt for de små og mellemstore virksomheder – ind i den fjerde industrielle revolution.

IBM super computer i Schweiz. Foto: Denis Balibouse
IBM super computer i Schweiz. Foto: Denis Balibouse

Det er ikke længere et valg for danske virksomheder at investere massivt i den digitale dagsorden. Det er et krav, for at danske virksomheder kan skabe vækst og velstand i Danmark.

I fremtiden kommer produktionshallerne til at gennemgå markante forandringer. Produktionen vil blive digitaliseret i stadigt flere virksomheder, og robotter, data og avanceret teknologi, forbundet i netværk, bliver uundværlige redskaber for dygtige medarbejdere. Lige nu accelererer udviklingen voldsomt.

Den nye teknologiske bølge har fået navnet »den fjerde industrielle revolution« og står meget højt på erhvervslivets og politikernes dagsorden. Verdens ledere og økonomer diskuterede emnet på Davos-konferencen i januar, og i april var »Industrialisering 4.0« overskriften på verdens største industrimesse i Hannover, som til lejligheden blev åbnet af den tyske kansler Angela Merkel og den amerikanske præsident Barack Obama.

På Marienborg topmødet i sidste uge blev alle Danmarks udfordringer rullet ud under statsminister Lars Løkke Rasmussens møde med eksperter, organisationsfolk og politikere. For alle står det klart, at øget digitalisering bliver helt uomgængelig, for at skabe ny vækst i Danmark, og derfor trækker et nyt Produktionspanel 4.0 nu i arbejdstøjet, for at speede den digitale omstilling i danske virksomheder op. Det er der i den grad behov for.

Det er ikke uden grund, at temaet er top of mind overalt. For de virksomheder, der formår at gribe mulighederne, betyder omstillingen lavere produktionsomkostninger, højere kvalitet og større output og derigennem øget konkurrenceevne. Og for de virksomheder, som ikke griber digitaliseringen, bliver fremtiden mere end svær. Erhvervsstyrelsen har i en dansk undersøgelse konstateret, at produktiviteten i gennemsnit vokser 2½ pct. point hurtigere om året i de virksomheder, der har foretaget flest IT-investeringer, sammenlignet med gruppen med færrest.

For samfundet generelt kan datadreven innovation og brug af Big Data ifølge OECD føre til en produktivitetsstigning på 5-10 pct. på tværs af alle sektorer. Et andet studie har vist, at når 1 pct. af virksomhederne øger deres digitalisering, vokser bruttoværditilvæksten i samfundet med mellem 2½ og 6½ milliarder kroner årligt.

Hvis vi skal give et par konkrete eksempler på, hvor teknologien flytter virksomheder hen, kan man f.eks. se på Danfoss. Her er den digitale transformation godt i gang. Ikke sådan at forstå, at Danfoss bliver en ren digital spiller – men kunderne skal møde en sammenhængende digital indgang til virksomheden, og mange fysiske produkter vil blive forbundet til software, som giver kunderne lettere adgang til data og til at styre og kontrollere. Et eksempel er den app-styrede termostat, Danfoss Link, som blev lanceret tidligere på året. Den giver familien adgang til at kontrollere varmen i hjemmet via smartphone. Termostaterne sidder stadig på radiatorerne, men de forbindes til noget, vi i forvejen har – smartphonen – og man kan overvåge, styre og spare på samme tid. Kombinationen af hardware og software gør produkterne mere brugervenlige og tilpasset kundens behov, samtidig er der store vækstmuligheder for virksomheden.

Danfoss fokuserer også på at indarbejde 3D-printing og software simulering i produktudviklingen for at speede op for innovationen og dermed tempoet i lancering af nye produkter. Der er altså tale om en hastig, men organisk transformation af væsentlige elementer i kerneforretningen: Måden, man møder kunderne på, måden, produkter forbindes på, og måden, der produktudvikles på.

Som samfund skal vi tage et digitalt kvantespring, og vi skal ruste danske virksomheder til at gå digitalt nu, hvor udviklingen accelererer meget hurtigt. Særligt fordi produktionsvirksomhedernes betydning for Danmark er meget stor.

I dag udgør produktionserhvervene knap 15 pct. af den danske økonomi, svarende til godt 250 milliarder kroner. De står for omtrent 60 pct. af den danske vareeksport, og så står produktionserhvervene for over 50 pct. af de private forsknings- og udviklingsaktiviteter i Danmark. Det er væsentligt, set i lyset af de seneste års diskussion af, om vi som land kan leve alene af »viden« og »forskning«. Men det kan vi ikke. Uden produktion, ingen viden og vice versa.

Desuden har produktionsvirksomhederne – i modsætning til mange andre brancher – været med til at trække den samlede produktivitetsvækst i positiv retning. Produktionsvirksomhederne spiller med andre ord en helt afgørende rolle for Danmarks velfærd, velstand og innovationskraft.

Vores digitale udgangspunkt er godt i international sammenhæng, men konkurrenterne i andre lande løber lige nu rigtig stærkt, og det bliver stadigt mere tydeligt, at de virksomheder, som er fremme i skoene, løber med gevinsterne. Mange danske produktionsvirksomheder – særligt de små og mellemstore – bør speede op på automatisering og anvendelse af de nyeste teknologier, så vi får dem med på den digitale bølge.

Ifølge EU-Kommissionen digitaliserer Danmark langsommere end gennemsnittet i EU, og danske virksomheder halter bagefter på nogle af de fremtidige digitale vækstområder som f.eks. anvendelse af sensorteknologi (en 17. plads i EU) og på brugen af kundedata (big data). Når det gælder adgangen til specialiserede digitale kompetencer, ligger Danmark også helt nede på en 14. plads i forhold til resten af EU. Investeringerne i digitalisering skal kort sagt være højere og mere ambitiøse.

Den nye teknologi skal indarbejdes i alle dele af samfundet, lige fra det offentlige til servicesektoren, finanssektoren, landbruget, byggeriet og fremstillingserhverv, så vi kan øge produktiviteten.

Regeringen har derfor taget initiativ til at videreudvikle det eksisterende Produktionspanel til en version 4.0, der skal have fokus på industrialisering 4.0-dags ordenen. I april 2017 skal panelet komme med anbefalinger til at nedbryde barriererne for at øge investeringerne i digitalisering, så erhvervslivet får et altafgørende digitalt løft og får udnyttet de digitale muligheder.

Vi skal indrette os på, at industrialisering 4.0 betyder overgang til et nyt arbejdsmarked. Alene i Danmark har analyser vurderet, at 115.000 arbejdspladser de kommende år vil blive berørt i takt med udbredelsen af robotter, hvortil kommer alle de nye forretningsmuligheder, som de nye teknologier vil åbne for. Derfor skal vi sørge for at uddanne den rigtige arbejdskraft med de rette digitale kompetencer. Det bliver også en vigtig opgave for panelet.

Endelig handler en stor del af omstillingen om at indrette vores regler, så det offentlige understøtter nye digitale forretningsmodeller. Vi skal lære af vores naboer i Tyskland, Holland, England og Sverige, som arbejder fokuseret på at samtænke produktion med udviklingen inden for automatisering og digitalisering. Her kan vi givetvis finde inspiration til at udvikle vores egne modeller.

Ambitionen med panelet er samlet set at få fundet ud af præcis, hvordan Danmark får speedet omstillingen til den næste industrielle æra op. Sagen er den, at den fjerde industrielle revolution ikke bliver et tilvalg for dem, der har lyst. Forandringerne bliver uomgængelige. Svarene handler derfor om »hvordan« og »hvor hurtigt«, vi kan styre Danmark på vinderkurs i den globale konkurrence, så vi fortsat kan skabe vækst og velstand i Danmark.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.