Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Koncert:

Træfsikre Toto

1980er-hitsene stod i kø og lækkerhedsfaktoren var i top, da amerikanerne gæstede K.B. Hallen.

Toto foldede deres enorme arsenal af hits ud og gjorde koncerten til det, den reelt var, nemlig et nostalgisk 1980ertrip som rullede billeder af benvarmere, sejlersko og lyse spidser ud på det indre lærred til tonerne af gamle giganter som »Africa«, »Pamela« og »Stop Loving You«.
Toto foldede deres enorme arsenal af hits ud og gjorde koncerten til det, den reelt var, nemlig et nostalgisk 1980ertrip som rullede billeder af benvarmere, sejlersko og lyse spidser ud på det indre lærred til tonerne af gamle giganter som »Africa«, »Pamela« og »Stop Loving You«.

Der var engang for ikke så frygtelig længe siden, hvor de største bands kunne tælle deres pladesalg i millioner og atter millioner.

Sådan er det ikke længere. Ulovlige downloads, køb af enkeltnumre på iTunes og et meget mere fragmenteret udbud af musik har gjort det umuligt at sælge rigtig, rigtig mange album.

Men Toto var så heldige at have deres belle epoque før alt dette, og flokken af excellente studiemusikere, som sidst i 1970erne dannede deres eget band, nåede at runde 30 millioner solgte plader.

Nostalgisk trip

Tirsdag aften stod Toto, der har undergået talrige medlemsudskiftninger, så på scenen i K.B. Hallen. Og det i noget nær stærkeste opstilling med sanger og guitarist Steve Lukather som manden, der styrede de andre selvsikre musikere igennem sætlisten, som strakte sig over 110 minutter.

»Child’s Anthem« fik lov at åbne aftenen med sin tætte trommetorden og sentimentale tangentfigurer, som spillede salen tilbage i tiden – og mon ikke mange i det store 40-pluspublikum tog sig i at savne tabte tider og svundne stunder.

Siden foldede Toto deres enorme arsenal af hits ud og gjorde koncerten til det, den reelt var, nemlig et nostalgisk 1980ertrip som rullede billeder af benvarmere, sejlersko og lyse spidser ud på det indre lærred til tonerne af gamle giganter som »Africa«, »Pamela« og »Stop Loving You«.

Tårnhøj lækkerhedsfaktor

Kulminationen kom dog først med 1982-hittet »Rosanna«, der faldt umiddelbart inden ekstranumrene, og hvor Joseph Williams sang med sit stadig forbløffende lyse og smidige stemmebånd, mens publikum faldt meget højt og entusiastisk ind i refrænet.

Og Toto spillede her som alle andre steder i sættet med den selvsamme ekvilibrisme og tårnhøje lækkerhedsfaktor, som kendetegner deres 17 supersælgende plader.

Klassiske rockdyder som nerve, sved, tårer og blod var der nu ikke noget som helst af i K.B. Hallen, men det lykkedes ikke desto mindre Toto at føje deres mange hits sammen på såvel værdig som underholdende vis.

Ja, de gjorde det faktisk så godt, at man (næsten) tilgiver dem for at have inspireret ulidelige danske 1980erbands som One Two og Sneakers.

Toto i K.B. Hallen, tirsdag.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.